Hej, tänkte bygga altandäck på 5.40 x 6.40. Problemet är att en minigrävare inte kommer in till tomten. Så jag har schaktat bort ca 15cm lera med hjälp av gjordfräs och spade.
Bärlinan som ligger rakt fram på bilden är en inglasad altan sedan huset byggdes.
Den står med 3st plintar fördelat på 5.40 På vänster sida på bilden ligger även där trall där det finns ytterligare 3st plintar på ett cc 2.15
altanbygge.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
altan2.png
Köpte 2st skruvjordankare L865xØ70 mm. från Jula för att se om det var ett alternativ. La en regel mellan dessa två och vägde in, slog sedan med all kraft ovanför den ena jordankarskruven med ett lecablock ett 20-tal gånger och sedan vägde jag med vattenpass igen och det hade inte rubbats nått alls. Så så långt verkar skruven funka. Nackdelen är att jag inte får plats med en underliggande bärlina så det lär gå åt ganske många gjordskruvar.
Ett annat alterativ hade varit stenplattor men kan man lägga dom direkt mot marken som mestadels är hård lera eller är det ett måste med singel eller liknande.
Dessutom skall ett spabad på 2.3 x 2.3 meter placeras på eller med egen bärande del. Vikt ca 2.5 -3 ton
Alla tips mottages varmt. Hur skulle ni ha gjort eller har gjort?

Kommer det vara tak över? Alltså skydd mot regn? Jag skulle nog kört på plintar/jordskruvar om det finns möjlighet att marken blir extra våt, så som regn, snö. Plattor på jord/lera känns inte säkert. Räcker ju att du har fall från tak så det skapar en vattenränna så blir ju marken svagare, något jag kanske inbillar mig men hellre dubbla säkerhetslinor än bara ett skosnöre, om du förstår mig.
Om nu inte skruvarna rört sig alls och du fort är osäker med tanke på poolen, så kan du ju alltid stärka upp just i det området.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.