Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Pinsamt nog har har felaktigt angett att det krävs grannes skriftliga medgivande för att bygga en max 1,8 m hög altan inom 4,5 m från gränsen. Detta är fel. Något sådant grannemedgivande krävs inte för altan. Uppdaterad schematisk bild som nu är rättad:

[bild]
Hur är det med kulturmärkt område, spelar det in? För det gör ju att vill man bygga ens 10 kvm byggnad så krävs ändå bygglov (efter 1 dec -25), där har reglerna snarare skärpts. Men hittar inget om altan.

Nissens
Nej precis så är det en altan.
Ja, just det med höjden saknas i ditt flödesdiagram.

Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fattade inte riktigt för det finns väl tillfällen när bygglov inte krävs men däremot grannens medgivande? Eller sammanfaller dom alltid?🤔
Grannens medgivande sammanfaller alltid med att grannen med sitt skriftliga medgivande kan lyfta ett utökad bygglovskrav inom 4,5 m från gränsen för en åtgärd. Men bara vissa åtgärder som är bygglovsfria längre än 4,5 m från gränsen har detta utökade bygglovskrav inom 4,5 m från gränsen. Inte att uppföra altaner.

• Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Ja, just det med höjden saknas i ditt flödesdiagram.
Det är sen 1 dec de där höjderna 1,2 m och 1,8 m över mark. Lagstiftaren införde samtidigt ett bygglovskrav för altaner över 1,2 m höga som inte fanns förr. Man kunde t ex bygga en altan med höjden 1,3 m utan bygglov. Nu krävs bygglov för samma altan (om det inte ligger inom 3,6 m från en byggnad).

Claes Sörmland
Arianne03 Arianne03 skrev:
Hur är det med kulturmärkt område, spelar det in? För det gör ju att vill man bygga ens 10 kvm byggnad så krävs ändå bygglov (efter 1 dec -25), där har reglerna snarare skärpts. Men hittar inget om altan.
Hm. Måst gräva i det. Vet inte på rak arm. Propositionen:

Skärmavbild 2026-08-25 kl. 07.21.32.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagregleringen i 9 kap. är verkligen snårig att nyckla ut men jag tror vissa byggnadshistoriskt/byggnadskulturellt värdefulla altaner är skyddade med bygglovskrav:

Skärmavbild 2026-08-25 kl. 07.27.20.png
Skapa konto

Redigerat:
Nissens
Det är sen 1 dec de där höjderna 1,2 m och 1,8 m över mark. Lagstiftaren införde samtidigt ett bygglovskrav för altaner över 1,2 m höga som inte fanns förr. Man kunde t ex bygga en altan med höjden 1,3 m utan bygglov. Nu krävs bygglov för samma altan (om det inte ligger inom 3,6 m från en byggnad).
Ja, men i ditt flöde står inget om höjden, bara om det är hopbyggt med huset eller inte…

Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Ja, men i ditt flöde står inget om höjden, bara om det är hopbyggt med huset eller inte…
Kolla längst ned i mitten så ligger höjderna där.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur mycket enklare har det blivit? Minns jag rätt i att tidigare flödesschema successivt blev mer invecklat efter att du kom på omfall? Finns de samlade någonstans eller har du lust att göra en liten historisk exposé?
Har du utsett dej till expert eftersom du ger dej in i alla diskussioner?Har du inget annat att göra?

Hm. Måst gräva i det. Vet inte på rak arm. Men jag hittar inte att altan omfattas i propositionen:

[bild]

Lagregleringen i 9 kap. är verkligen snårig att nyckla ut men jag tror vissa byggnadshistoriskt/byggnadskulturellt värdefulla altaner är skyddade med bygglovskrav:

[bild]
I punkten 1 i propositionen står det ju mur, plank eller altan, det hade jag inte sett. Då antar jag det blir lovplikt? Kan säga att i Värmdö kommun har man målat ganska brett när det gäller kulturmärkta områden, så även helt oanmärkningsvärda områden har hamnat inom kartan. Vilket gör det väldigt krångligt att ens få uppföra ett förråd (elle raltan verkar det som) på områden mitt inne i skogen..
De har sagt att de ska se över gränsdragningarna men det är väl inte en prioriterad fråga.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Arianne03 Arianne03 skrev:
I punkten 1 i propositionen står det ju mur, plank eller altan, det hade jag inte sett. Då antar jag det blir lovplikt? Kan säga att i Värmdö kommun har man målat ganska brett när det gäller kulturmärkta områden, så även helt oanmärkningsvärda områden har hamnat inom kartan. Vilket gör det väldigt krångligt att ens få uppföra ett förråd (elle raltan verkar det som) på områden mitt inne i skogen..
De har sagt att de ska se över gränsdragningarna men det är väl inte en prioriterad fråga.
Och i lagtexten nämns ju 9 kap. 19 § och den listar ju även altaner. Så på något sätt omfattas altaner.

Nissens
Kolla längst ned i mitten så ligger höjderna där.
Ok, men jag tänkte mer på flödesdiagrammet. Om du följer det uppifrån så hamnar man fel eftersom höjdkriteriet inte är med…

Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Ok, men jag tänkte mer på flödesdiagrammet. Om du följer det uppifrån så hamnar man fel eftersom höjdkriteriet inte är med…
Här (rött inringat):

Skärmavbild 2026-08-25 kl. 09.32.39.png
Skapa konto

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
TRJBerg
Vad exakt menas med hopbyggt med huset?
Anta en altan under, låt säga, 50 cm höjd, 5 meter från huset = inget problem.
Anta *exakt* samma altan men 0,5 cm från huset, räknas den som hopbyggd?

Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad exakt menas med hopbyggt med huset?
Anta en altan under, låt säga, 50 cm höjd, 5 meter från huset = inget problem.
Anta *exakt* samma altan men 0,5 cm från huset, räknas den som hopbyggd?
Nej, inte ens om den är skruvad i huset är det en tillbyggnad. Det är en altan och bygglovsreglerna för altan är de som gäller. Inte de för tillbyggnad.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Här (rött inringat):

[bild]
Precis. Om man har ett trädäck 30cm ovan mark som är en tillbyggnad av huset så hamnar man på ”Ja” och i den översta gula texten till höger. Tänker att det borde finnas något villkor så att man hamnar på ”nej” istället - då hamnar man rätt i flödet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.