Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Fru IT-snubben har länge önskat sig ett redigt altanbord men har ganska specifika krav på mått och egenskaper så jag fick en "beställning" på just detta. pga andra, av mig mer prioriterade projekt, så har det väl tagit sisådär 3-4 år att komma igång. När jag väl började så har det gått relativt snabbt.
I princip hela bordet är byggt utomhus med handverktyg. Bordscirkelsåg har dock använts för att såga till rätt dimensioner. I övrigt handhyvel, stämjärn och japansåg. Virket är vanlig furu från bygghandeln, där jag har försökt leta fram de bästa bitarna och som sedan fått ligga på tork i ett par år.
Jag började med ramen till bordskivan. Den blir tvådelad för att bordet ska bli utdragbart.
Det är skönt att kunna ta verkstaden ut i solen och sitta i lugn och ro och låta saker ta den tid det tar. Här stämmer jag ur för slits och tapp:
Provmontering av första halvans ram:
I princip hela bordet är byggt utomhus med handverktyg. Bordscirkelsåg har dock använts för att såga till rätt dimensioner. I övrigt handhyvel, stämjärn och japansåg. Virket är vanlig furu från bygghandeln, där jag har försökt leta fram de bästa bitarna och som sedan fått ligga på tork i ett par år.
Jag började med ramen till bordskivan. Den blir tvådelad för att bordet ska bli utdragbart.
Det är skönt att kunna ta verkstaden ut i solen och sitta i lugn och ro och låta saker ta den tid det tar. Här stämmer jag ur för slits och tapp:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Provmontering av första halvans ram:
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Här är bägge halvorna gjorda och jag testar ut spjälorna i ramarna. Ramen är limmad men spjälorna ligger just nu löst:
Jag har sparat ett utdragsbeslag från ett köksbord som jag skrotade för många år sedan. Beslaget gör bordskivorna självbärande och kan dras ut en meter:
Logga in
Skapa konto
Jag har sparat ett utdragsbeslag från ett köksbord som jag skrotade för många år sedan. Beslaget gör bordskivorna självbärande och kan dras ut en meter:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Grundmålning innan montage:
Spjälorna (eller vad de nu kallas) har grundmålats innan montering och även fått ett lager av slutfärgen för att vi ska komma åt överallt:
Logga in
Skapa konto
Spjälorna (eller vad de nu kallas) har grundmålats innan montering och även fått ett lager av slutfärgen för att vi ska komma åt överallt:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Benställningen grundmålas innan benparen limmas helt ihop. jag var osäker om jag överhuvudtaget skulle limma dessa utan endast köra med skruv för att kunna demontera. Valet blev att endast limma då jag inte vill ha synliga skruvar någonstans.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Beställningen helt limmad och med ett lager slutfärg på sig.
Fuskade lite med skruv här (för att säkerställa stabilitet) men för att slippa synlig skruv så pluggar jag över dessa.
Logga in
Skapa konto
Fuskade lite med skruv här (för att säkerställa stabilitet) men för att slippa synlig skruv så pluggar jag över dessa.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
En sista provmontering innan bordet flyttas in i garaget för målning.
Notera att bordet står på ett par vågar. Vi var nyfikna på vikten. Ni kan ju gissa vad vikten blev
Jag var tvungen att provplacera bordet på dess plats också. Jag var nyfiken på resultatet...
Logga in
Skapa konto
Notera att bordet står på ett par vågar. Vi var nyfikna på vikten. Ni kan ju gissa vad vikten blev
Jag var tvungen att provplacera bordet på dess plats också. Jag var nyfiken på resultatet...
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Det är de bilder jag har. Just nu är bordet i målning så det tar ett tag innan slutresultatet kan visas.
Förutom detta så ska jag nu bygga iläggsskivan
Förutom detta så ska jag nu bygga iläggsskivan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden