Vi håller på att bygga verandan/altanen och som vanligt står jag nu inför olika val, denna gång lite jobbigare än de flesta. De nedersta stolparna är gamla telefonstolpar. Billigt då vi redan hade dem, kommer inte att synas och väldigt stabila. Nu har vi kommit till "våning två". Jag har kollat på stolpar från Nordingrå, Spikab och Lundbergs. Hos de första kommer stolparna att ligga på närmare 1000:-/st. En släkting menar nu att man istället ska ta och foga ihop brädor till rätt dimension. Detta kommer att bli till en kostnad av inte ens 200:- per stolp.

Nu undrar jag om detta är ett bra sätt att bygga på? Blir det lika stabilt? Själv är jag rädd för att det kommer att ge ett intryck av "hemmapatent".

Är det någon som har något annat förslag på hur vi kan gå tillväga? Finns det andra bättre leverantörer?

Puttar upp tråden och byter rubrik. Kanske bättre respons nu?

Hej

Det kan synas att stolpen är ihopsatt av flera delar men ett sätt kan ju vara att låta det synas, dvs ge dem någon typ av profilering. Detta kan tex ske genom att spika ihop 45x120 - 34x95 - 45x120. Stolparna ser då ut som ett "H" i snitt. yttermåttet blir 120x124 mm. Kostnaden borde ligga kring
80:-/m

mvh Wasa

lr så köper du svarvade stolpar...
jag tycker en altan är en möbel på huset å med det menar jag att här skall man ej ta det man hittar å klappa ihop.

man gör väl inte samma sak inne i huset?
varför då göra det ute?

tänk om lite innan du börjar...

mvh
estwing

estwing skrev:
lr så köper du svarvade stolpar...
jag tycker en altan är en möbel på huset å med det menar jag att här skall man ej ta det man hittar å klappa ihop.

man gör väl inte samma sak inne i huset?
varför då göra det ute?

tänk om lite innan du börjar...

mvh
estwing
Som jag skrev i första inlägget så är jag själv inne på stolpar från olika tillverkare (svarvade eller utsmyckade på annat vis). Jag skriver ju denna tråd för att jag behöver tips och råd. Angående vad är det jag ska tänka om?

Utifrån bifogade ritningen är det ett stort och synligt jobb, jag skulle inte hålla på å bygga egna för 80 pix utan antingen svarva egna eller köpa färdiga. Kommer att se billigt annars tror jag. Personligen "fuskar" jag helst bara där det inte syns som med telefonstolparna :) Håller med estwing (igen :)) tänk lika som när Du köper möbler till insidan av huset.

Ja, det är ju det jag gör ... men jag vill gärna ha förslag på var man kan hitta snygga stolpar, gärna till ett bättre pris än det jag redan har hittat.

Finns det snickerier som brukar göra stolpar? Pris i förhållande till Lundbergs, Nordingrå etc? Andra leverantörer? Vilka har ni använt och är ni nöjda?

Hur tror ni att det hade sett ut om man hade tagit vanliga tryckimpregnerade stolpar med diametern 95 och fräst till dem själv (alltså en person som kan fräsa spår) jämfört med att köpa ganska dyra redan frästa med en diameter på 130. Allt ska ju ändå målas.

Två viktiga aspekter:
1. Hållbarheten
2. Utseendet - ser 95:orna för klena ut?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.