Tjena!

Sitter o spekulerar vilt gällande en altan vi tänkt bygga som i framtiden även kommer styckas av till uterum.
Mina första ideer innan jag visste bättre var att mura en grund som allt får stå och vila på och sedan träbjälklag ovanpå, la den iden åt sidan dock pga tidsbrist och bestämde mig för att köra plintar istället och överdimensionera vilt pga allt som finns under är sand.

Däremot började jag gräva idag och visste med mig att vi har jordvärme men post-it lappen med slingorna visade inte direkt exakt. Nu visar det sig att just där jag vill placera den yttre plinten ca 4m ut från huset så har vi en slang. Sökt en hel del om detta men verkar vara ett lite udda problem. Min lösning först var såklart att flytta plinten 20-30cm in mot huset eller ut från huset och acceptera läget. Nackdel med att flytta ut är att slangen hamnar under utbyggnaden. Nackdel med att flytta in är förlust av yta.

Nydränerat hus. Bor strax utanför Jönköping. Sandjord, tänkt plintar 50cm med 20cm bädd av dränerande mtrl under. Får jag problem med jordvärmen som suger ur all värme ur jorden? Även med makadam, riskerar jag problem med tjälskjutning?

Om jag faller tillbaka till iden att mura, kan jag ev tumma lite på det djupet pga väldränerande mark?
Får jag samma problem pga jordvärmen om jag placerar varken mur eller plint bredvid slangen?

Jag har noterat att sanden vid jordvärmen inte är riktigt lika lös o fin som den är på resterande delar av ytan för byggnationen. Tror att slangen i sig har skapat kondens under längre tid och därmed är sanden mer ler-aktig.

Altanen / uterummet kommer vara 12m långt och 4m djupt med en höjd på 50 till 90cm från mark till golvnivå pga lutning.

Tips / ideer?

3D-visualisering av hus med planerad altan och grunden synlig, i ett steg i byggprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle inte vara orolig för slangen i sig. Isolera lite extra i golvet bara så tror jag det blir bra

Det är inte slangen i sig som jag är rädd för, den verkade rätt bastant och sålänge jag inte lägger något emot den egentligen så bör det va lugnt.. Funderingen är mer om en plint placeras typ 20cm från på makadam-bädd så hamnar de cirka i våg med varandra pga det låga djupet av slang (säkert normalt djup).. FInns risk för komplikationer på plinten pga jordvärmen när det kommer till att den suger bort all värme och det då blir kyligare.. Kommer tjälen så kanske jag sitter i skiten?

Bör inte stanna vatten i denna mark så tjälrisk pga temperaturer av naturliga själ bör vara lugnt men just jordvärmen som "genererar" kyla

Är det bara makadam så ska det inte vara några problem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.