F fsn skrev:
Det var det dummaste jag hört. Fattar dom inte själva så får du ta dit en besiktningsman.

Finns inga bärlinor på cc30 i världen som kommer att ändra på det faktum att yttersta bärlinan hänger på ett par 4 eller 5mm ”inomhus träskruv” hjälpligt nerbankade eller nerskruvade i sprickor på ett sluttande berg.

Det måste tex borras ordentligt med typ 20mm borr rakt ner i berget och riktiga stolpskor som gjuts fast med cement-slush eller sätts med ankarmassa. Det gäller alla stolpar ner mor berget och inte bara yttersta raden.
Fel, fel! Dessutom fel material i vinkel och skruv. Det är som sagt inomhusgrejor med fel ytbehandling (el-förzinkat, ska vara varmförzinkat eller rostfritt). Stoppa bygget omgående och gör som rekommenders ovan!

• Gilla
helder
  • Laddar…
S SNf skrev:
Detta är inte för stolpar överhuvud taget. Du skall ha Ett par Galvade stolpjärn med genomgående skruv samt mutter per stolpe. Bilden visar en balksko för upplag av balk. En balksko svetsad på en stump armeringsjärn har sämre styvhet än stolpen i sig och svetsen utgör en svag punkt. Den är avsett för upplagslast utan böjpåkänning. Men vet du hur strukturen verkar kan man ha enstaka dylika för stöd om andra med stolpjärn tar tillräckligt mycket av böjkrafterna.
S SNf skrev:
Detta är inte för stolpar överhuvud taget. Du skall ha Ett par Galvade stolpjärn med genomgående skruv samt mutter per stolpe. Bilden visar en balksko för upplag av balk. En balksko svetsad på en stump armeringsjärn har sämre styvhet än stolpen i sig och svetsen utgör en svag punkt. Den är avsett för upplagslast utan böjpåkänning. Men vet du hur strukturen verkar kan man ha enstaka dylika för stöd om andra med stolpjärn tar tillräckligt mycket av böjkrafterna.

Du får gärna länka till rätt stolpjärn. Märkligt att så många här har rekommenderat dessa stolpsko.

banjoragge banjoragge skrev:
Fel, fel! Dessutom fel material i vinkel och skruv. Det är som sagt inomhusgrejor med fel ytbehandling (el-förzinkat, ska vara varmförzinkat eller rostfritt). Stoppa bygget omgående och gör som rekommenders ovan!
Syftar du på vinkeljärnet?

Funderar också över vad det är för skruv och spik som håller upp den bärande konstruktionen. På min altan som jag byggde själv håller stolpskon upp den bärande konstruktionen. Har inte heller några bärande plankor som sitter fast med spik och skruv . Allt som är bärande står på grova plankor och har inget bärande som är beroende av skruv och spik. Min altan skulle kunna stå för sig själv helt utan skruv och spik.

• Gilla
helder
  • Laddar…
A Andresm skrev:
Syftar du på vinkeljärnet?
Skruv och vinkeljärn är för inomhusbruk

• Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
F
A Andresm skrev:
Du får gärna länka till rätt stolpjärn. Märkligt att så många här har rekommenderat dessa stolpsko.
Stolpjärnen är plattjärn där ett sätts på varje sida om stolpen och tar upp tvärlaster och böjning på ett helt annat sätt än stolpskon med bara ett armeringsjärn. Problemet med stolpjärnen är att dom är skitdyra om dom är för förankring i berg och kräver vanligtvis rätt stora hål (från 25mm tror jag) och det är drygt.

Vanliga stolpjärn för rimliga pengar är för ingjutning i betong och på berg så får man då dubba några armeringsjärn i berget, forma, gjuta plint och använda stolpjärn, omständigt och drygt.

Den ”vanliga” balkskon finns med ”L” fäste eller ”U”. Vill man ha det stabilare så kan man ta två ”L” till samma stolpe, då ta det tvärc och böjkrafter mycket bättre. Man kan ju även bygga med tvärstag och ”fjädrar” i stommen som tar upp merparten krafterna.

• Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
S
A Andresm skrev:
Överens med fsn, stolpjärn för Berg är dyra. Galvade raka plattjärn med stansade hål går att hitta eller göra mycket billigare. Det kunde duga. Biltemas uppklippta kanske kan plattas till. Kruxet är då att borra hål, vilket kräver lite jobb. (Btw-är det ok att borra? En det områden har restriktioner för sånt)
Fick intryck av att det är ganska tätt med stolpar? Jag skulle kanske gå på att gjuta Väl förankrade plintar med stolpjärn lagomt glest, ha snedsträvor för stabilitet samt balk och tvärbalkar för tralldäcket.
Mvh

Om du skall ha stolpjärn så har Joma ett stolpjärn typ U som är bra för bergmontage. Men jag skulle vilja påstå att det är onödigt. "Vanliga" stolpskor kommer att fungera alldeles utmärkt. Det är ju inte bara en stolpsko som skall monteras utan många skor med stolpar. Och med några snedsträvor/diagonaler som kommer det att bli styvt utan några kantringsrisker.

Om man sätter staketstolpar med stolpskor, då är jag med på att det blir rankt och vingligt. Där skall man ha stolpjärn, vilket också hörs på namnet. Men till en altan med MÅNGA stolpar och infästningar samt diagonal avsträvningar, där fungerar stolpskorna (både typ L och U) alldeles utmärkt. Fäster man sedan altanen i husgrunden (om nu den tål detta, vilket beror på uppbyggnade) så blir det extra styvt och man kan minska antalet snedsträvningar. Om det inte blir någon husgrundsinfästning måste det till snedsträvning både längs och tvärs altanen.

Har själv byggt min altan med stolpskor i berg helt utan snedsträvor. Men där sitter långsidan fast i källarväggen och så är altanen "inklämd" mellan olika utstickande bergknallar. I TS fall kommer huset att agera avstyvning i en riktnng medans snedsträvor får ta hand om sidokrafterna i den andra riktningen. Vilka infästningsjärn som man till slut väljer kommer att vara en pengafråga, då båda alternativen fungerar men den ena kommer att vara dyrare. När det gäller Joma järnen så beställde jag en hel kartong hos Hornbach vilket blev billigare än att försöka göra samma sak hos Bauhaus. Om jag minns rätt så var Bauhaus nästa dubbelt så dyra och med längre leveranstid men det var 2 år sedan så prisskillnaden kanske har ändrats.

• Gilla
Andresm och 2 till
  • Laddar…
V vaktis100 skrev:
Ja,,,,, låt säga att de sitter med 2 bultar var och där e 8 st så blir det 16 bultar,,,,,,, aldrig att en snickare hade satt 16 bultar på en bärlina så dessa håller minst lika bra
Men det finns ju inga bultar. Allt är vanliga små skruvar som kommer att rosta av om ett par år och det är dessa skruvar som bär allting, inte reglarna. TITTA PÅ BILDERNA!

• Gilla
helder
  • Laddar…
Vem bultar nu för tiden när det finns skruvar?

• Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Men det finns ju inga bultar. Allt är vanliga små skruvar som kommer att rosta av om ett par år och det är dessa skruvar som bär allting, inte reglarna. TITTA PÅ BILDERNA!

Ja men det ska ju ersättas så klart.

A Andresm skrev:
Ja men det ska ju ersättas så klart.
Hur vet du det?
Är det du som är hantverkaren?
Varför gör man fel först och rättar i efterhand istället för att göra rätt från början?
Är ju mycket svårare att borra ner en bergdubb när altanen redan står där, resp att komma åt att sätta en bärlina på väggen under reglarna, när bjälklaget redan ligger på.

Lite som morsan när hon sydde, hon tråcklade ihop allt för hand först, sedan sydde hon en riktig söm på maskin, och därefter satt hon i evigheter och sprättade bort tråckelsömmarna.

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
F
Anna_H Anna_H skrev:
Hur vet du det?
Är det du som är hantverkaren?
Varför gör man fel först och rättar i efterhand istället för att göra rätt från början?
Är ju mycket svårare att borra ner en bergdubb när altanen redan står där, resp att komma åt att sätta en bärlina på väggen under reglarna, när bjälklaget redan ligger på.

Lite som morsan när hon sydde, hon tråcklade ihop allt för hand först, sedan sydde hon en riktig söm på maskin, och därefter satt hon i evigheter och sprättade bort tråckelsömmarna.
Njaaa, kanske inte hantverkaren men väl byggherren. Dvs den som gav hantverkarna sparken om jag har förstått det rätt.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
sant och högst lämpligt att göra så istället, det är ett rätt naturligt sätt att bygga på för nån som kan. Men du har tvärfel att allt skulle hållas upp av skjuvning i skruvarna, det är inte alls så.
Skruvförband kan man använda om man vill ha en överliggare till en spaljé tex, det duger det till, men inte om det är någon belastning att tala om. Enkelt uttryckt ska det vara ändträ hela vägen under bärlinan och ner till markfäste. Ingen luft alltså, som det blir med skruvförband. Annars hänger bärlinan på skruvarna, och de kan ju som bekant bli ganska svaga efter ett tag när de suttit i tryckat.

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Är ju inget konstigt med detta, så gör ju skräddaren också om du går dit för att få något måttanpassat till just dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.