Någon som vet var gränsen går för höjd/längd på mur innan bygglov krävs samt gränsen för storlek alt. längd från huskropp för altan innan bygglov krävs.
Kan vara bra att veta innan man spottar i näven och kör igång...
 
Ingen som har kollat upp regler kring mur eller altan?
 
Vi har byggt en stödmur på cirka en meters höjd. I vår kommun behövde vi inget bygglov. Det enda vi behövde göra var att tala om det för grannen.
 
I t.ex. Burlövs kommun gäller följande:

Bygglov behövs inte för ( gäller avstyckade villafastigheter):
-Normalt villastaket, c:a 1m högt i nät, trä( mellanrum mellan spjälar krävs, annars räknas det som plank) eller liknande
-En eller två bodar - förrådsbyggnad, växthus, lekstuga eller liknande som sammanlagt är högst 10 m2, utvändigt mått och är högst 3 m hög, placerad minst 4,5 m från tomtgräns- men i omedelbar närhet till bostadshuset, dock ej närmare än 4,5 m från huvudbyggnaden. Om grannen godkänner detta, får den placeras närmare tomtgräns
-Skärmtak över uteplats max 12 m2, högst 3 m från huset, ej närmare gräns än 4,5 m. Detta gäller även öppen veranda om högst 12 m2
-Mur eller plank för att skydda uteplats; högst 1,8 m, högst 3 m från hus, minst 4,5 m från grannes tomtgräns.

Bygglov behövs för:

-Alla plank och murar samt högre staket än ovan (kräver alltid grannens medgivande)
-Uterum
-Carport och garage

Jag tror detta gäller de flesta kommuner, men kolla för säkerhets skull ;)

 
Man tackar. Ser ut som om vi får ansöka om bygglov då, tyvärr...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.