Hej, nu ska jag bygga altan med tak och hittar olika lösningar från ganska pålitliga företag online. När använder man vilken lösning och vilken lösning är godkänd? OBS: Min altan blir lite upphöjd...max 40 cm
Stolpar står direkt på plint.
Stolpar står på bärlina:
Och igen Stolpar direkt på plint
Stolpar står direkt på plint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stolpar står på bärlina:
Logga in
Skapa konto
Och igen Stolpar direkt på plint
Logga in
Skapa konto
Vad menar du med godkända? Vem ska godkänna?
Vad ska du ha för plintar? Om du har 40 cm att höjd till ovankant trall blir det ju i runda slängar 368mm för bjälklag och trall, allt beroende på vad du tänkt för avstånd mellan upplagen. Dvs i princip i marknivå för underkant bärlina.
Vad ska du ha för plintar? Om du har 40 cm att höjd till ovankant trall blir det ju i runda slängar 368mm för bjälklag och trall, allt beroende på vad du tänkt för avstånd mellan upplagen. Dvs i princip i marknivå för underkant bärlina.
Plintar blir 1 meter djup gjuten betong med stolpsko. Menar du att man bara kan göra stolpar direkt på plint om altanen ligger 40 cm övanför marken?K kniv skrev:
Tänkte att det kanske också finns alternativ där plintar styckar ut övanför marken tills nivån där bärlina ska vara.
Men till slut vet jag inte vad som är bäst.
Finns inga varianter där man ställer stolpen direkt på plinten. Men ska ha avstånd emellan så det inte blir vatten stående som suga upp av ändträtPjmh skrev:
Plintar blir 1 meter djup gjuten betong med stolpsko. Menar du att man bara kan göra stolpar direkt på plint om altanen ligger 40 cm övanför marken?
Tänkte att det kanske också finns alternativ där plintar styckar ut övanför marken tills nivån där bärlina ska vara.
Men till slut vet jag inte vad som är bäst.
Inte direkt på plintar såklart. In min orginal inlägg står det att jag har hittat två varianter;K kniv skrev:
1) montera stolpar i stolpskor/plint och sen montera bärlina på stolpar.
Logga in
Skapa konto
2) bärlina på stolpskor/plint och sen stolpar monteras på bärlina.
Logga in
Skapa konto
Jag har stolpar 90x90 stående på färdiga plintar med plastdistans under sig fästa med genomgående bult. På stolparna sitter bärlina till altangolvet fastskruvad med kraftiga waf-skruv. Sen fortsätter samma stolpe upp till främre bärlina av altantaket där har jag sågat ur halva tjockleken av stolpen så bärlinan vilar på stolpen.
Redigerat:
Klicka här för att svara