Hej, nu ska jag bygga altan med tak och hittar olika lösningar från ganska pålitliga företag online. När använder man vilken lösning och vilken lösning är godkänd? OBS: Min altan blir lite upphöjd...max 40 cm

Stolpar står direkt på plint.
Altanbygge med trästolpar på plintar, upphöjd med snören för inriktning, synliga över grusbelagd yta och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolpar står på bärlina:
Illustration av stomkonstruktion för altan med stolpar på bärlinor. Visar montering av golvreglar och stolpar på plintar.
Skapa konto

Och igen Stolpar direkt på plint
3D-modell av en halvfärdig altan med takstomme, monterad på ett hus med grå fasad och svart tak.
Skapa konto

K
Vad menar du med godkända? Vem ska godkänna?

Vad ska du ha för plintar? Om du har 40 cm att höjd till ovankant trall blir det ju i runda slängar 368mm för bjälklag och trall, allt beroende på vad du tänkt för avstånd mellan upplagen. Dvs i princip i marknivå för underkant bärlina.

• Gilla
Pjmh
  • Laddar…
Jag vill bygga om till uterum om några år och då krävs det bygglov med ritningar tänkte jag

K kniv skrev:
Vad menar du med godkända? Vem ska godkänna?

Vad ska du ha för plintar? Om du har 40 cm att höjd till ovankant trall blir det ju i runda slängar 368mm för bjälklag och trall, allt beroende på vad du tänkt för avstånd mellan upplagen. Dvs i princip i marknivå för underkant bärlina.
Plintar blir 1 meter djup gjuten betong med stolpsko. Menar du att man bara kan göra stolpar direkt på plint om altanen ligger 40 cm övanför marken?
Tänkte att det kanske också finns alternativ där plintar styckar ut övanför marken tills nivån där bärlina ska vara.

Men till slut vet jag inte vad som är bäst.

Pjmh Pjmh skrev:
Bäst är väl att gjuta en isolerad platta, mer realistiskt är kanske att gjuta plintar till frostfritt djup och komma ihåg att lägga dubbel syllpapp på plinten innan du ställer på stolpen.

K
Pjmh Pjmh skrev:
Plintar blir 1 meter djup gjuten betong med stolpsko. Menar du att man bara kan göra stolpar direkt på plint om altanen ligger 40 cm övanför marken?
Tänkte att det kanske också finns alternativ där plintar styckar ut övanför marken tills nivån där bärlina ska vara.

Finns inga varianter där man ställer stolpen direkt på plinten. Men ska ha avstånd emellan så det inte blir vatten stående som suga upp av ändträt

K kniv skrev:
Finns inga varianter där man ställer stolpen direkt på plinten. Men ska ha avstånd emellan så det inte blir vatten stående som suga upp av ändträt
Inte direkt på plintar såklart. In min orginal inlägg står det att jag har hittat två varianter;

1) montera stolpar i stolpskor/plint och sen montera bärlina på stolpar.
Trästolpar monterade i stolpskor på en grusyta med en bärlina i trä och ett arbetsbord med ett vattenpass i förgrunden.
Skapa konto

2) bärlina på stolpskor/plint och sen stolpar monteras på bärlina.
Byggillustration av bärlina monterad på plintar med stolpar ovanpå enligt alternativ 2, och monteringsinstruktion för golvreglar och hak för bärlina.
Skapa konto

K
Och du jämför äpplen och päron. För ett staket duger det gott att såga ur lite och sen fästa i bärlinan. För ett uterum och högre altaner bör ju stolpen sitta i plinten och sen bärlinorna på stolparna

• Gilla
Pjmh
  • Laddar…
Jag har stolpar 90x90 stående på färdiga plintar med plastdistans under sig fästa med genomgående bult. På stolparna sitter bärlina till altangolvet fastskruvad med kraftiga waf-skruv. Sen fortsätter samma stolpe upp till främre bärlina av altantaket där har jag sågat ur halva tjockleken av stolpen så bärlinan vilar på stolpen.

Redigerat:
  • Gilla
Pjmh
  • Laddar…
K kniv skrev:
Och du jämför äpplen och päron. För ett staket duger det gott att såga ur lite och sen fästa i bärlinan. För ett uterum och högre altaner bör ju stolpen sitta i plinten och sen bärlinorna på stolparna
Perfekt, precis det jag var ute efter. Tack för hjälpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.