Hej!!
Vi går i tankar om att bygga altan. Antingen i år eller nästa år. Vi har tänkt oss att bygga i träkomposit... Verkar inte vara många på detta forumet som går i samma tankar. Men finns det någon där ute som har byggt eller kanske går i samma tankar som oss? Är ni nöjda med valet?

Vi har tänkt att bygga ganska stor altan/uteplats, ca 30kvm inglasat samt 40kvm altandäck.
Tips på bra leverantörer eller märken både på golv och glas?
Vad har era altaner kostat och hur har ni finansierat detta?
Vi vill helst slippa låna pengar utan försöker spara så mycket vi bara kan.

Hoppas alla får en trevlig dag:)

Jag har byggt min entretrappa i träkomposit. Den byggdes förra sommaren.
Jag valde Green plank som jag köpte på optimera. Jag är nöjd med resultatet. Men kanske för tidigt och säga hur bra det håller än. Men ser ingen färgförändring eller blekning av trallen
ImageUploadedByTapatalk1363624110.991311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Förutom GreenPlank som hbenke skriver om så finns fler alternativ från tex Gop (Glasfiber & Plast) samt Midema som har riktigt häftiga grejer i komposit bla plank upp till 250mm bredd med alu inlägg mellan planken (även dessa finns att tillgå från Optimera) Midema har nu även staketsektioner i samma material.

Hbenke, ligger detta hus möjligen på Röinge i Hässleholm?

Fick idag en recension på plats av en snickare som lagt en hel del träkomposit. Kan vara bra att veta att visserligen håller de, men repas lätt. Drar man en stol så blir det lätt märken.

Japp det gör det Angelin.

Då har jag varit i ditt hus hos de tidigare ägarna, äntligen har det gjorts nåt åt den förskräckliga gamla btg trappan. Snyggt, tummen upp :) sjukt att man kan känna igen ett hus på en sån bild...

Hehe. Ja en bild kan säga mer än tusen ord. Ja den var inte i det bästa skicket.
När vi dränerade så gick det inte och rädda trappan så var inte så mycket och välja på.
Sen valde jag mellan gjuta trappa och bygga en i träkomposit. Men med facit i hand så är jag glad över att vi byggde en i träkomposit.

Jag velar också om träkomposit eller ej. Skall dra igång bygget så fort snön smälter bort.
Gillar iden med träkompositen. Priset i alla fall hos vissa, känns omotiverat högt. Förutsätter att det är nyhetens behag och räknar med en prispress nedåt i framtiden. Att ädelträ är dyrt kan jag förstå, men att lite sågspån och plast skulle kosta lika mycket som ett regnskogsträ känns tveksamt.

Att den är repkänslig (och till viss del även oprövad för vad framtiden visar) är dock mitt absolut största tvivel. Stolar, bord, grillar mm dras ju konstant runt på trallen, speciellt med småbarn.

Och blir den repig så antar jag att det är svårt och mycket jobb att slipa den snygg igen...

K-rautas UMP kostar 299 kr nu, rätt ordentlig prisökning på ett år... (Nu 486 kr /m2)

Lägger till en tillverkare utöver de som redan nämnts, troligtvis den billigaste hitintills, men tyvärr tillkommer frakt för minst en tusenlapp. Har ingen egen erfarenhet av dom.
http://www.scandinavianplank.se/

Hej!

Ska oxå anlägga altan i träkomposit. Har kollat lite överallt. Optimera har ju sitt Greenplank för 549kr, woody sitt gop för 599 resp 699, k-rauta är nämt ovan och även midema som är uppåt 799kr har jag för mig. Beijerbygg har för 339kr men denna har jag inte kollat på än. Tror att den är samma eller påminner om den på k-rauta.

Den som jag tycker känns mest gedigen o som finns i flera variationer är optimeras. Det jag framförallt söker är en så slät o homogen planka som möjligt. Hittar inga utom på optimera.

Jag precis som många andra här ifrågssätter starkt priserna på dessa material. En del av dom marknadsförs som "gröna produkter" dvs miljövänliga och i vissa fall som framställda av återvunnet material.

Scandinavien plank är billigast och skeppas, vad jag tror att jag har läst någonstans, ifrån Kina.

Jag har svårt att förstå att en plast o träblandning säljs i prisklasser som matchar vissa av naturens finare träslag.

I mitt fall så söker jag något beständigt o underhållsfritt.

Jag la ett par provbitar i olika färger från Scandinavian plank ute på altanen vid sommarhuset förra sommaren och nu när jag tittade på dem igen förra veckan så tyckte jag att ovansidan blivit betydligt blekare än undersidan. Någon mer som har den erfarenheten av just dem?

R
20130727_170257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Nu är jag part i målet men ovan kan du se en helt ny bit trall som är lagd ovanpå ett tralldäck som byggdes för 2 år sedan. Blekningen är nästan obefintlig. Vad man bör tänka på är att desto ljusare trallen är desto mer bleks den då den har mindre pigment i sig. Tvärtemot vad man kan tro. Därför har ljusgrå trall utgått ut sortimentet och ersatts av mörkgrå.

Mvh

Jakob Rydinger
Scandinavian Plank AB

Blekningen är väl inget jätteproblem? Trallen bleks ju jämnt.

Hej på Er!
Hoppas att ni inte har börjat att bygga på er altan än. Läs detta först så ni inte gör samma misstag som vi. Vi har valt en ljusgrå plank från Green Plank och ångrar oss MYCKET!!! Den är oerhört rep känslig för typ stolar och grus under skorna. Den är ej underhållsfri som reklamen säger. Vi har stora problem med vattenmärken efter regn. (vågar inte tänka på hur det ser ut efter vintern. Vi har rengjort med såpa + mjuk skurborste enligt informationsbladet. Problemet kvarstår!!!! Längderna är 4, 8 m långa kan expander 5-7mm p g a temperatur går ej tillbaka i ursprungsläget trots att golvet är rätt monterat. Vi har kontaktat leverantören i Malmö i ärendet och blivit oerhört aggressivt bemötta av deras kundtjänst då vi ville diskutera vattenfläckarna. En del av leveransen hade dessa ringar redan vid leverans. Tänk Er väldigt noga före Ni väljer detta alternativ. Vi har lagt ca 40 kvm och ångrar oss djupt.

• Gilla
JRNILS
  • Laddar…
Hej på Er!
Hoppas att ni inte har börjat att bygga på er altan än. Läs detta först så ni inte gör samma misstag som vi. Vi har valt en ljusgrå plank från Green Plank och ångrar oss MYCKET!!! Den är oerhört rep känslig för typ stolar och grus under skorna. Den är ej underhållsfri som reklamen säger. Vi har stora problem med vattenmärken efter regn. (vågar inte tänka på hur det ser ut efter vintern. Vi har rengjort med såpa + mjuk skurborste enligt informationsbladet. Problemet kvarstår!!!! Längderna är 4, 8 m långa kan expander 5-7mm p g a temperatur går ej tillbaka i ursprungsläget trots att golvet är rätt monterat. Vi har kontaktat leverantören i Malmö i ärendet och blivit oerhört aggressivt bemötta av deras kundtjänst då vi ville diskutera vattenfläckarna. En del av leveransen hade dessa ringar redan vid leverans. Tänk Er väldigt noga före Ni väljer detta alternativ. Vi har lagt ca 40 kvm och ångrar oss djupt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.