8 296 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Altan i nivå med gräsmattan, stenlägga mellan - Lägga marksten på en bräda! ?
Jag har en altan som i princip ligger i nivå med gräsmattan som är runt om på tre sidor.
Jag tänkte sätta några skivor i marken mellan altanens ytterskivor och jorden bredvid för att hålla marken under altanen fri och för att jorden inte skall ligga direkt på altankonstruktionen.
Jag har sedan val att antingen bara lägga jord och gräs hela vägen in till altanen. Men då blir det problem med gräsklippning. När jag klipper gräset med kanttrimmer så blir det väl fula märken på det tryckimpregnerade virket efter ett tag.
Mitt alternativ är att lägga en rad med marksten mellan altanen och gräset.
Stenarna kommer i sådana fall endast att verka som en skyddsbarriär/för utseendets skull och kommer inte beträdas speciellt mycket. För att undvika för mycket jobb med grundarbetet kom jag på den briljanta idén att helt enkelt använda en tryckimpregnerad bräda i marken som jag lägger alla stenplattor på. Då kommer alla stenar hamna i perfekt nivå med varandra utan för mycket jobb.
Någon som testat detta? Eller är det en idiotisk idé från början....?
Jag tänkte sätta några skivor i marken mellan altanens ytterskivor och jorden bredvid för att hålla marken under altanen fri och för att jorden inte skall ligga direkt på altankonstruktionen.
Jag har sedan val att antingen bara lägga jord och gräs hela vägen in till altanen. Men då blir det problem med gräsklippning. När jag klipper gräset med kanttrimmer så blir det väl fula märken på det tryckimpregnerade virket efter ett tag.
Mitt alternativ är att lägga en rad med marksten mellan altanen och gräset.
Stenarna kommer i sådana fall endast att verka som en skyddsbarriär/för utseendets skull och kommer inte beträdas speciellt mycket. För att undvika för mycket jobb med grundarbetet kom jag på den briljanta idén att helt enkelt använda en tryckimpregnerad bräda i marken som jag lägger alla stenplattor på. Då kommer alla stenar hamna i perfekt nivå med varandra utan för mycket jobb.
Någon som testat detta? Eller är det en idiotisk idé från början....?
Så brädan är alltså tänkt att vara ett rakt/slätt underlag till dina stenar? Det kan säkert funka, men stenarna lär ju inte ligga still på brädan. Dessutom måste du ju fortfarande jämna av någorlunda under virket, så jag ser inte riktigt var arbetsbesparingen finns. Jag gissar att du får en mer gedigen känsla i konstruktionen om du jämnar av med 2-4 kross under stenarna, eller i värsta fall bara jord om du inte har tillgång till grus.
Satsar du på din idé med trä, kanske du vill köpa A-tryckt virke, så du slipper byta brädan vart femte år.
Satsar du på din idé med trä, kanske du vill köpa A-tryckt virke, så du slipper byta brädan vart femte år.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Strip tycker jag verkar väldigt negativ, jag däremot tror på idén.
Brädan kommer att hålla stenarna rakare än lite halvdant packat grus.
Stenarna hålls fast av jorden på sidorna.
Även en helt obehandlad bräda håller många år.
Protte
Brädan kommer att hålla stenarna rakare än lite halvdant packat grus.
Stenarna hålls fast av jorden på sidorna.
Även en helt obehandlad bräda håller många år.
Protte
Kortsiktigt tänkande tycker jag, trä och sten rör sig på olika sätt och då kommer stenen inte ligga still. Använd istället trät till att få ett jämt pakat sten 0-8, gör det ordentligt en gång med bra resultat istfället för att behöva göra om det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Projekttråd - altan i två nivåer med pergola
Altan & Uteplats -
Altanbygget & marknivån - hur borde jag göra?
Altan & Uteplats -
Kan man bygga altan utan att gräva och ta bort gräsmattan?
Altan & Uteplats -
Tips och idéer för altan med två utgångar och nivåskillnad
Altan & Uteplats -
Altan i marknivå (i samma nivå som gräsmattan)
Altan & Uteplats