Vi har hela tiden vart inne på att komplettera våran betongaltan med skiffer lagd uppe på som är ca 25kvm med en trä altan som möter denna på 40kvm så vi täcker hela långsidan av huset med uteplats.

Har helt vart inne på att gjuta betong är dyrt och finns inte på kartan.

Men hur dyrt är det egentligen?

Det som vi vill få gjutet är 9 x 4,2m och för komma upp i nivå med gamla ytan så behövs mellan 20 - 25 cm tjocklek (det är lite ojämnt just nu, vart inte så noga när vi gjorde dräneringen då vi ändå tänkte bygga vår lågbyggda altan på egengjorda plintar)
Sen tänkte vi plocka bort skiffret som ändå är löst på många ställen, tvätta och prima för få på även ett tunt lager på ca 3 - 5cm där (ytan är 6 x 4,3m) så allt går ihop i ett.

Det ligger idag på den stora ytan markduk och ett litet lager makadam.

Vad skulle jag kunna göra för hålla nere priset?
Hitta armeringsnät och lägga ut på lite distanser och naja ihop, bygga ram, prima gamla plattan, sen låta en betongbil komma och bara fylla upp detta?

Jag behöver inte isolera eller nånting så det ändå är ute, ev jag själv fördrar lite slang för belysning och vattenrör till utekök.

Betongleverans utan pumpbil på ca 10m3 skulle nog landa på runt 25000 ex moms. Men ring närmaste betongföretag så får du en offert/prisuppgift

H Håbbe01 skrev:
Betongleverans utan pumpbil på ca 10m3 skulle nog landa på runt 25000 ex moms. Men ring närmaste betongföretag så får du en offert/prisuppgift
Jasså det är så in i **** dyrt alltså? Jag skall nog ändå höra mig för, är inställd nu på detta priset så det kan väll förhoppningsvis bara bli en glad överraskning om de blir billigare än så :)

R Robbban77 skrev:
Vi har hela tiden vart inne på att komplettera våran betongaltan med skiffer lagd uppe på som är ca 25kvm med en trä altan som möter denna på 40kvm så vi täcker hela långsidan av huset med uteplats.

Har helt vart inne på att gjuta betong är dyrt och finns inte på kartan.

Men hur dyrt är det egentligen?

Det som vi vill få gjutet är 9 x 4,2m och för komma upp i nivå med gamla ytan så behövs mellan 20 - 25 cm tjocklek (det är lite ojämnt just nu, vart inte så noga när vi gjorde dräneringen då vi ändå tänkte bygga vår lågbyggda altan på egengjorda plintar)
Sen tänkte vi plocka bort skiffret som ändå är löst på många ställen, tvätta och prima för få på även ett tunt lager på ca 3 - 5cm där (ytan är 6 x 4,3m) så allt går ihop i ett.

Det ligger idag på den stora ytan markduk och ett litet lager makadam.

Vad skulle jag kunna göra för hålla nere priset?
Hitta armeringsnät och lägga ut på lite distanser och naja ihop, bygga ram, prima gamla plattan, sen låta en betongbil komma och bara fylla upp detta?

Jag behöver inte isolera eller nånting så det ändå är ute, ev jag själv fördrar lite slang för belysning och vattenrör till utekök.
Fyll med makadam så gjutningen inte behöver bli tjockare än 1dm,.
Är du för bekväm att skyffla många ton sten kan du jämna av med makadam och fylla resten upp till önskad yta minus 10 cm med frigolit, det är dyrare än sten men mycket billigare än betong.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fyll med makadam så gjutningen inte behöver bli tjockare än 1dm,.
Är du för bekväm att skyffla många ton sten kan du jämna av med makadam och fylla resten upp till önskad yta minus 10 cm med frigolit, det är dyrare än sten men mycket billigare än betong.
Lät Chatgpt göra en liten uträkning.

Tar jag och jämnar av och lägger frigolit, EPS? och bara gjuter ca 10cm så har jag en betongåtgång på ca 5m3 (är väll de minsta de kanske kör ut)
Sen pratade chatgpt om att man kanske skulle tagit fiberförstärkt betong istället för hålla på plocka hem armering och greja med de? Kanske blir ungefär samma pris i slutändan eller lite billigare men betydligt mindre jobb?

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Kanske blir ungefär samma pris i slutändan eller lite billigare men betydligt mindre jobb?
Är du rädd för arbete tycker jag att du ska leja bort jobbet eller avstå altan helt

F fribygg skrev:
Är du rädd för arbete tycker jag att du ska leja bort jobbet eller avstå altan helt
Är inte rädd för arbete men jobbar hellre smart och planerat med rätt grejer och rätt material för inte behöver göra onödiga arbeten och slippa onödiga kostnader.

Får jag samma resultat av fiberarmerad betong som jag får med armeringsnät men jag sparar både tid, kraft och kanske nån krona med fiberarmerad betong så känns det nästan dumt att köra med nät bara för att. Det är en helg extra bara för hämta och lägga ut det

Rätt mtrl att fylla med är makadam 16/32.

Innan du leker med AI så kolla vad betongen faktiskt kostar och hur det skiljer på volymer. Att köra minsta respektive maximala volymen brukar inte slå så mycket totalt och skillnaden mot utfyllnad vs betong blir inte så stor om kubikpriset på betong minskar. Räknar du eget arbete så är det också en faktor.
Samma sak med makadam vs cellplast, maxlast makadam minskar kubikpriset rejält.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.