Sitter o planerar ett altanbygge på "4.8x11,5m".
Altan minskar från 4,8-0 vid 6,5-11,5 så den blir ju kilformad på "slutet".
Jag hade tänkt använda 45x170 som bärlina o reglar.
Är det överdimensionerat?
Hade tänkt att sätta en bärlina i huset o en 2,4m utfrån huset o en på 4,8m
Hur långt ska det vara mellan plintarna på 2,4 o 4,8?

När jag byggde min altan nu i våras googlade jag ihjäl mig och frågade massvis med "kunnigt" folk, alla hade olika svar.

Efter lite filtrering och sammanställning körde jag på vad jag kallar "2 meters reglen"

Bygg altanen men 45x170 bärlina , 45x145 reglar och aldrig mer än 2 meter mellan plintarna på något håll.

I mitt fall blev det efter 10 sekunders huvudräkning ca 1,8m mellan både bärlinor och plintar. Inget svaj, stabilt som bara den och inga röriga hållfasthetstabeller att hålla koll på.

Så i mitt tycke, lägg till en bärlina till så du får 1,6 meter mellan dem och sen max två meter mellan plintar på respektive bärlina.
T.ex på bärlinan längst ut där det skall vara 6,5 meter blir det enligt denna uträkning 5 plintar med ca. 1,6m mellan då man med 4 plintar gått över 2 meters gränsen.

Redigerat:
Ja det förstår jag att det blir stabilt men det blir ju säkert 8 extra plintar att gräva ner eller gjuta.
Visserligen så går man ju ner till 45x145 o sparar lite pengar där men det blir ju lite extra jobb.
Men vem vet jag kanske går på din linje ändå.
Tack för svar.

Köp dig ett jordborr, typ detta http://www.cheapy.se/Produkt___JORDBORR_34933_____
Fantastisk hjälpmedel som gör plintgrävningen till ett nöje om du inte har väldigt lerig jord :)
Tog inte många timmar att gräva ner mina 25 plintar med hjälp av detta, väl spenderade 200:-

Hej.
Bärlina 2"9"
golvreglar 2"7"
så har du en fin stomme.
Mvh
snickar estwing

Pannlampa skrev:
När jag byggde min altan nu i våras googlade jag ihjäl mig och frågade massvis med "kunnigt" folk, alla hade olika svar.

Efter lite filtrering och sammanställning körde jag på vad jag kallar "2 meters reglen"

Bygg altanen men 45x170 bärlina , 45x145 reglar och aldrig mer än 2 meter mellan plintarna på något håll.

I mitt fall blev det efter 10 sekunders huvudräkning ca 1,8m mellan både bärlinor och plintar. Inget svaj, stabilt som bara den och inga röriga hållfasthetstabeller att hålla koll på.

Så i mitt tycke, lägg till en bärlina till så du får 1,6 meter mellan dem och sen max två meter mellan plintar på respektive bärlina.
T.ex på bärlinan längst ut där det skall vara 6,5 meter blir det enligt denna uträkning 5 plintar med ca. 1,6m mellan då man med 4 plintar gått över 2 meters gränsen.
Hmm vaddå 2 m regeln?
aldrig hört talas om.
Bättre att bygga ordentligt.
Skippa den där hållfasttabellen.
Bygg bärlinan i 2"9" samt golvreglar 2"7"

mvh
snickar estwing

Redigerat:
Håller med dig pannlampa, 2 m åt alla håll är vettiga kompromisser. Jag använde oxå 170 bärlina, 145 reglar å 120 trall. Lycka till!

Hur gick d med bygget? Några bilder?

estwing skrev:
Hmm vaddå 2 m regeln?
aldrig hört talas om.
Bättre att bygga ordentligt.
Skippa den där hållfasttabellen.
Bygg bärlinan i 2"9" samt golvreglar 2"7"

mvh
snickar estwing
Du är duktig på att bygga:-)

Men vilket plintavstånd och bärlina på 228,6mm, vart köper man den?

MVH

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.