Jag hyrde jordborr för 300kr och fyllde 10cm makadam, kanske gick på 100-150kr för justerbar stolpsko och färdigt fundament? Det tog inte många timmar och jag hade ändå en del stolpar att få ner.

Nu lutade vår mark så jag grävde ur under hela partiet och jag vet att min grävare tjatade om att inte lämna kvar gräs under altanen. Hur tänker du här?
 
  • Gilla
Amatör 123! och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ till motordriven jordborr är en manuell jordborr (t.ex. https://www.skurupsborren.se/). Tar såklart längre tid men är säkrare. Jag gjorde altan runt mitt nybyggda hus och även fast jag "visste" var både elen och vattnet kom in så lyckades jag pricka båda men eftersom det var med manuell jordborr så såg jag det och kunde flytta hålet lite. Vet inte vad som händer med en motordriven jordborr, finns ju iaf risk att du har sönder något. Markskruv ärju mindre så mindre risk men där kanske du istället inte märker om du sätter en markskruv i avloppet eller dränering.
 
Hyr en bensindriven jordborr på ditt lokala Cramo. Det kostar ca 500 för en helg och du har borrat alla hålen på mindre än en dag. Helgen efter hyr du en betongblandare för samma pengar och då gjuter du lätt upp alla plintar på mindre än en dag.

Det är alltså ganska snabbt och smidigt att gjuta riktiga plintar som når frostfritt djup och då vet du säkert att altanen står stabilt för alltid.

Det räcker om plintarna slutar ca 5-10 cm över marknivån och du gjuter då in en fast stolpsko i plinten. För att få upp altanen i rätt höjd använder du en 95x95-stolpe som du fäster bärlinorna på.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Ett alternativ till motordriven jordborr är en manuell jordborr (t.ex. [länk]). Tar såklart längre tid men är säkrare. Jag gjorde altan runt mitt nybyggda hus och även fast jag "visste" var både elen och vattnet kom in så lyckades jag pricka båda men eftersom det var med manuell jordborr så såg jag det och kunde flytta hålet lite. Vet inte vad som händer med en motordriven jordborr, finns ju iaf risk att du har sönder något. Markskruv ärju mindre så mindre risk men där kanske du istället inte märker om du sätter en markskruv i avloppet eller dränering.
Tips är ledningskollen.se annars, dräneringen får du förvisso inte.
 
Cheesen
T Testarn skrev:
Enda sättet att komma undan grävning, som jag ser det, är att använda markskruv/jordankare och då behöver marken vara tillräckligt stabil för att skruvarna inte ska sjunka med tiden och vara tillräckligt "stenfri" för att kunna sätta skruven.

Om du vill lägga plattor så kommer du iaf behöva gräva bort grässvålen och sen lägga markduk och ett lager makadam som komprimeras/"paddas".
mina skruvar kommer då upp med tjärlen...
 
Farstatjej90
M Marsman80 skrev:
Ett alternativ till motordriven jordborr är en manuell jordborr (t.ex. [länk]). Tar såklart längre tid men är säkrare. Jag gjorde altan runt mitt nybyggda hus och även fast jag "visste" var både elen och vattnet kom in så lyckades jag pricka båda men eftersom det var med manuell jordborr så såg jag det och kunde flytta hålet lite. Vet inte vad som händer med en motordriven jordborr, finns ju iaf risk att du har sönder något. Markskruv ärju mindre så mindre risk men där kanske du istället inte märker om du sätter en markskruv i avloppet eller dränering.
Det måste vara tio gånger mer jobb. Jag tror att i alla fall vi som är lite mindre ska låta Skurup borra ifred och fokusera på det som är enkelt och lättarbetat ..
 
70 cm över marknivä, så ska det vara bygglov. 50 cm över inget bygglov. Att fylla upp 50 cm inget marklov. Så det blir att göra långa plintar nergrävda från den nivån du nu har. Och då gärna som sägs med fot i botten på ca 300X300 mm. Kommer inte att sjunka då.
 
J John Michael skrev:
Hej,

Jag ska bygga en altan på vår baksida. Se bild.

Altanen ska vara ca 70 cm över marknivå så den är parallell med de tre dörrar vi har (markerade i gult).

Den ska gå längs med hela långsidan, ca 13 meter, och vara 4 meter djup.

Längs med halva långsidan finns en stenbelagd uteplats (markerad i rött) ca 30 cm ovan mark, den andra halvan är i dagsläget grus på marknivå (markerat i grönt).

Hur ska jag tänka med grundarbetet. Ska jag gjuta plintar? Gräva ner färdiga plintar? Eller finns det någon lösning där jag inte behöver gräva? Alltså använda sten/plattor/annat ovan mark?

[bild]
Färdiga plintar alla dagar i veckan och billigt. Köp justerbara plintskor det är det värt när du ska finjustera. Jag hyrde ett jordborr en helg, snabbt och smidigt 👍🏻
 
  • Gilla
peter.ason
  • Laddar…
H
J John Michael skrev:
Hej,

Jag ska bygga en altan på vår baksida. Se bild.

Altanen ska vara ca 70 cm över marknivå så den är parallell med de tre dörrar vi har (markerade i gult).

Den ska gå längs med hela långsidan, ca 13 meter, och vara 4 meter djup.

Längs med halva långsidan finns en stenbelagd uteplats (markerad i rött) ca 30 cm ovan mark, den andra halvan är i dagsläget grus på marknivå (markerat i grönt).

Hur ska jag tänka med grundarbetet. Ska jag gjuta plintar? Gräva ner färdiga plintar? Eller finns det någon lösning där jag inte behöver gräva? Alltså använda sten/plattor/annat ovan mark?

[bild]
Kontroller med din kommun om du behöver bygglov. Kanske står det på din kommuns hemsida hur hög din altan får vara utan bygglov, ev. behövs grannmedgivande.
 
H HEM2121 skrev:
Kontroller med din kommun om du behöver bygglov. Kanske står det på din kommuns hemsida hur hög din altan får vara utan bygglov, ev. behövs grannmedgivande.
150-180cm är praxis. Det räknas inte som en byggnad om man inte kan vistas under. Dvs bygglovsfritt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L
J John Michael skrev:
Tack för tips. Bäst med färdiga plintar då eller gjuta själv i rör?

Och ska rören gå upp 50-60 cm över mark eller använder man fortsatt vertikala reglar för att komma upp över marken innan ramen byggs?
Surfa in på slutagräv.se!👌
 
  • Gilla
MrsShaw
  • Laddar…
T
Cheesen Cheesen skrev:
mina skruvar kommer då upp med tjärlen...
Jo, det kan nog hända lite beroende på var man bor och hur blött det är i marken.
 
Har ni slut gräv eller annan liknande firma där ni bor som både levererar och skruvar ner markskruvar så är det toppen! Så kan ni spara tid och energi på att skruva trall istället! 👍
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det måste vara tio gånger mer jobb. Jag tror att i alla fall vi som är lite mindre ska låta Skurup borra ifred och fokusera på det som är enkelt och lättarbetat ..
Du borde nog testa själv innan du uttrycker dig så tvärsäkert.
 
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Allt beror ju på vad du har för mark under och förutom mjukt underlag är det väl tjälbenägen mark som kan ge problem. Under min altan är det väldigt väldränerat. Stenig/sandig mark och högt läge på en kuperad tomt. Jag har bara lagt lite grus (0-16 kanske) och sedan lagt en stenplatta på det, sedan bärlinor på det. Har inte rört sig alls på ett gäng år.
Visar stenläggningen eller grusytan några tecken på problem med tjäle? Om inte skulle jag fundera på att bara lägga plattor på samma sätt som jag gjort. Mycket mindre jobb och troligen billigare än att gjuta eller köpa plintar.
Är stenläggningen vågig och tomten ligger lågt och regnvatten tar tid att försvinna skulle jag gräva/borra ner till frostfritt. Om du gräver/borrar får du dessutom lite koll på hur marken ser ut under ytan.
 
  • Gilla
JoLi81
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.