Kvaliteten har sjunkit rejält på elementen, köpte ett konvektorelemt med fläkt fabrikat DAY importör Schou DK på Coop. Den höll i en kvart innan motorn gav upp. Blev retur och byte till modell av samma fabrikat utan fläkt, efter ett års sporadisk användning började överhettningsskyddet lösa ut trots att den användes normalt, jag respekterade texten "EI SAA PEITTÄÄ!" Tröttnade på den mediokra kvaliteten och köpte ett oljefyllt Mill-elemet som är fem gånger tyngre och verkar vara gediget.

Det är också på sin plats att påpeka att de pågjutna stickpropparna är klent dimensionerade och av dålig kvalitet. Här en stickpropp som överhettats till följd av glappkontakt. Finns betydande brandfara med dessa om de används oförsiktigt, i mitt fall var ett betonggolv underlaget så ingen allvarlig risk men ändå värt att varna för.

• Överhettad stickpropp med glappkontakt, visar begynnande skador och potentiell brandrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De flesta lågprisvärmare jag tittat på brukar ha en brasklapp att de bara är avsedda för tillfälligt bruk. De är alltså inte avsedda att vara permanent inkopplade.

/Höghus

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
De flesta lågprisvärmare jag tittat på brukar ha en brasklapp att de bara är avsedda för tillfälligt bruk. De är alltså inte avsedda att vara permanent inkopplade.

/Höghus
Med tanke på dagens elpris är det ingen risk att de går dygnet runt. Den på bilden gick varm efter några timmars användning. Hade två stycken där den andra gav upp på grund av fel i termostaten efter kort tid men i det prisläget är det väl vad man kan förvänta sig. Gick upp i pris och köpte ett oljefyllt element godkänt för kontinuerlig användning och det har fungerat perfekt.

TRJBerg
Jag misstänker att de billligaste har många fusklösningar. Tänker närmast på ledningar som inte är 100% koppar mm. Dvs kanske bara 50% eller mindre. Man har hittat sådant i en del kinaprodukter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.