Byggahus.se

Allvarliga brister hos importerade elprodukter

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Laddar…
  2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Ett citat från rapporten:

Alla laddare var CE-märkta vilket är intressant då 13 av laddarna inte klarade de tekniska eller administrativa kraven. Detta innebär att dessa produkter är felaktigt CE-märkta.

Lärdomen är då att endast köpa produkter som har en Svensk (eller Europeisk?) importör för då har ESV mandat att stoppa farliga produkter.

3. useless
    Lök. · Nivå 25
    Lärdomen är väl att CE-märkningen är ett skämt?

4. S
    Medlem Nivå 3
    Kineserna tillverkar billigt skit och fuskar dit ett CE-märke. Hur får du det till att CE-märkningen är ett skämt?

Det finns två ansvariga: kineserna som tillverkar oändliga mängder billigt skräp utan att känna något som helst moraliskt ansvar och alla utanför Kina som köper skiten.

Bojkotta Kina.

5. useless
    Lök. · Nivå 25
    Det är ett skämt eftersom det inte behövs några oberoende kontroller eller intyg över huvud taget för att få CE-märka sina prylar.

Ungefär lika bra som om alla skulle få kontrollbesikta och godkänna bilen själv med en klisterlapp på sidorutan varje år.

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Skämt vet jag inte om det är rätt ord. CE-märkningen bygger dels på att tillverkaren tar ett rakryggat ansvar och inte fuskar med konstruktionen, och hela proceduren kring CE-märkningen ger hjälp där som inte skulle ha funnits annars. Och dels bygger CE-märkningen på att någon kontrollerar detta, en skyldighet som är lagd på främst importören. Svenska föreskrifter nämner även distributör eller installatör.

Var och en som köper produkter direkt från länder utanför EU har alltså denna skyldighet, det står i elsäkerhetslagen. Men den metod som trummas ut till folket är att leta efter CE-märkningen. Detta nyttjas ju av icke ansvarsfulla tillverkare. Man kan dock gå ett steg längre och begära ut dokumentet som intygar att produkten uppfyller kraven. Där står ingenting tekniskt men väl referenser till förordningar och produktstandarder. Många butiker har en länk till detta dokument och det går annars att begära ut t.ex från Kjell och liknade butiker. Att förfalska detta dokument under företagets logo är ju ett steg som man får hoppas att tillverkarna drar sig lite mer ifrån.

Nä, så problemet är ansvarslösa individer som missbrukar det förtroende som getts dem. Går det överstyr får man väl införa en procedur där ett ackrediterat labb i EU testar och godkänner alla produkter som någon vill sätta på EU-marknaden.

7. S
    Medlem Nivå 7
    CE, China Export?

8. Maria T
    Växthusberoende Nivå 6
    Min erfarenhet av elprodukter från andra länder - köpte en laddare till iPhone i en "mobiltelefonbutik" i ett stort köpcentrum i KL, Malaysia. Varför skulle jag misstro denna butik? Som dessutom sålde iPhone, Samsung, Huawei osv.
    Väl hemma så efter ca 6 månader så "smälter" laddaren på köksbänken, av trä, där den ligger och laddar -- har inte foton att visa just nu då det är ett antal år sen (2012) men kan knappt tro att en äkta iPhone-laddare skulle orsaka det, så förutom det uppenbara att inte köpa saker utomlands (när vi nu kan resa igen....) så är jag inte heller så säker att butiker i Sydöstasiatiska länder säljer äkta varor. Trist men sant, kanske säkrast att köpa allt mobilrelaterat med mera från ElGganten och liknande.

9. AndersPS
    Renoverare Nivå 18
    Det är en bra grundregel men å andra sidan tror jag att det säljs mycket okontrollerat även från svenska handlare.

10. H
    Medlem Nivå 9
    Jag köpte en aktiv inomhusantenn till TV:n hos Netonnet.
    Väggdosan i svart plast går isär i två delar med resultat att ena delen sitter kvar i väggen med strömförande lättåtkomliga elplintar rätt ut.

Livsfarligt!

11. T
    Medlem · Nivå 12
  12. useless
    Lök. · Nivå 25

"Det har funnits påståenden om en s.k. China Export-symbol vilken skulle vara snarlik den officiella CE-logotypen. Skillnaden har sagts vara att den kinesiska symbolen skulle ha ett kortare avstånd mellan bokstäverna C och E jämfört med den officiella CE-symbolen. Påståendet har aldrig kunnat föras i bevis och flera officiella källor, bl.a. företrädare för Europaparlamentet, menar att inga så kallade Chinese Export-märkningar har kunnat påvisas."
    https://sv.wikipedia.org/wiki/CE-märkning