59 389 läst ·
563 svar
59k läst
563 svar
Alltså.. NÅGOT är fel när..
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Vad menar du med ditt inlägg 468?Korvgubbe skrev:Nej det är det väl ändå ingen som har påstått. Jag vet inte var du har fått det ifrån, antingen gör du dig dummare än du är eller så är du faktiskt så korkad.
Men om man nu ska ha djur i fångenskap i syfte att "utbilda" som djurparkerna hävdar att de gör, är det då verkligen rätt att mörka det faktum att rovdjur äter andra djur, även de gulliga?
Tror du att väldigt många männsiskor tror att disneyfilmer är dokumentärer?
Om du tycker att det är orimligt att djurparkerna "mörkar det faktum att rovdjur äter andra djur", varför ska då människor slakta andra djurparksdjur och mata rovdjuren med dom (inför publik). Det är ju inte precis så det går till i naturen, lika lite som att lejon lever på broccoli.
Jag är motståndare till djurparker överhuvud taget, men om dom ska finnas så ser jag inget fel i att mata rovdjuren med kött. Men detta tyckte jag var lite väl makabert. (Jag har bara hört om händelsen med ett halvt öra, så reservation för att medier, i USA och Schweiz bland annat, har fått allt om bakfoten. Då har jag det också).
En styck övertalig giraff av ringa genetiskt värde togs bort. Denne obducerades som sedan inför publik, en väldigt intresserad publik som ställde massor med frågor. Delar av den styckade giraffen sändes för vidare analys till nytta för både vilda och tama giraffer och resten gavs åt lejonen. En i mina ögon oklanderligt avklarad affär.
Det danska zoot har sina giraffer i en könsblandad grupp för att efterlikna naturen så mycket som möjligt och därför får de emellanåt lite väl många giraffer. De brukar även obducera alla djur som tas bort inför publik just för att lära ut på ett bra sätt. Att så många valde att titta tyder ju på att många är intresserade. Hade det varit närmare hade jag också gärna tittat.
Slutligen; inte en jävel hade brytt sig om det varit en antilop. Eller en gris. Men nu var det ett "sött/gulligt" djur och då blir det liv? Märkligt.
Det danska zoot har sina giraffer i en könsblandad grupp för att efterlikna naturen så mycket som möjligt och därför får de emellanåt lite väl många giraffer. De brukar även obducera alla djur som tas bort inför publik just för att lära ut på ett bra sätt. Att så många valde att titta tyder ju på att många är intresserade. Hade det varit närmare hade jag också gärna tittat.
Slutligen; inte en jävel hade brytt sig om det varit en antilop. Eller en gris. Men nu var det ett "sött/gulligt" djur och då blir det liv? Märkligt.
Dessutom tycker jag att djurparkschefens svar var lite uppfriskande! I vanliga fall när någon får kritik ska det göras pudlar, tillsättas utredningar och ursäktas. Han stod för de beslut de tagit och kunde förklara det. Man önskar att fler ledare kunde odla en ryggrad och stå upp för sin och sin organisations beslut och handlande.
Skojar du?Korvgubbe skrev:Nej det är det väl ändå ingen som har påstått. Jag vet inte var du har fått det ifrån, antingen gör du dig dummare än du är eller så är du faktiskt så korkad.
Men om man nu ska ha djur i fångenskap i syfte att "utbilda" som djurparkerna hävdar att de gör, är det då verkligen rätt att mörka det faktum att rovdjur äter andra djur, även de gulliga?
Så du menar att man inte kan dra den pararellen?
Påståendet var väl ändå att lejonen åt på en giraff i en djurpark. Och att beskådarna levde i tron att det skulle vara som i en disneyfilm...
Och att när lejonet åt en giraff skulle likna en naturdokumentär alt. disneyfilm.
Det är DU som är korkad, korven!
Redigerat:
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 463 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 463 inlägg
Nej, det är nog bättre att kasta giraffen på sophögen så den får ruttna bort, sen går man ut och slaktar ytterligare ett par grisar som haft en jävlig uppväxt och matar lejonen efter stängning. Då slipper folk inse vad rovdjur faktiskt äter och kan fortsätta tro att alla djuren är vänner med varandra...
Nu blev det ännu klarare!Korvgubbe skrev:Nej, det är nog bättre att kasta giraffen på sophögen så den får ruttna bort, sen går man ut och slaktar ytterligare ett par grisar som haft en jävlig uppväxt och matar lejonen efter stängning. Då slipper folk inse vad rovdjur faktiskt äter och kan fortsätta tro att alla djuren är vänner med varandra...
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Tack för klargörandet. Jag hade missat en del i rapporteringen.Dalbotös skrev:En styck övertalig giraff av ringa genetiskt värde togs bort. Denne obducerades som sedan inför publik, en väldigt intresserad publik som ställde massor med frågor. Delar av den styckade giraffen sändes för vidare analys till nytta för både vilda och tama giraffer och resten gavs åt lejonen. En i mina ögon oklanderligt avklarad affär.
Det danska zoot har sina giraffer i en könsblandad grupp för att efterlikna naturen så mycket som möjligt och därför får de emellanåt lite väl många giraffer. De brukar även obducera alla djur som tas bort inför publik just för att lära ut på ett bra sätt. Att så många valde att titta tyder ju på att många är intresserade. Hade det varit närmare hade jag också gärna tittat.
Slutligen; inte en jävel hade brytt sig om det varit en antilop. Eller en gris. Men nu var det ett "sött/gulligt" djur och då blir det liv? Märkligt.
Men för din info är jag lika glad i grisar och antiloper som i giraffer. Det vill säga att jag inte har något emot att de blir djurmat, men jag anser att de bör behandlas med så stor värdighet som möjligt. Den inställningen omöjliggör ju existensen av djurparker överhuvudtaget, möjligen med vissa undantag typ Nordens Ark.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag har raderat inlägg som var off topic m m.
Den som har synpunkter på moderering, forumets inriktning och diskussionsregler är välkommen att ta det med mig via pm.
Nu återgår vi till TS frågeställning.
Den som har synpunkter på moderering, forumets inriktning och diskussionsregler är välkommen att ta det med mig via pm.
Nu återgår vi till TS frågeställning.
Tror hästar räknas som fordon va? Och då är det alltså en avgashög som ligger där fastfrusen på vägen och slår sönder tonåringarnas plastraketbilar...thomasx skrev:
Japp, hästekipage har lite specialregler i trafiken. I princip är det alltid bilisten som får betala. Har hör mig jag hört något om en travhäst som sprang över en bil. Bilägaren fick betala det.
