Rätt så okunnig om detta då jag är nybliven husägare.

Radiatorena i huset saknade termostater. På dess ventil fanns bara en liten ratt man kunde vrida på. Hur jag än vred på den var elementen antingen jättevarm eller iskall. Verkar inte finnas någon mellanaläge.

Så jag köpte en massa termostater som jag satte på ventilerna och har ny i två dagar försökt hitta ngt lagom varmt men misslyckades. Det verkar som om man på radiatorerna antingen inte kan välja temperatur. Antingen släpper man på all värme eller inget.

Frågan är: är det så det ska fungera när det är bergvärmen. Att det endast är bergvärmepumpen som bestämmer hur varmt vattnet som fyller elememtet ska vara.

Och om så är fallet. Är det då i värmepumpen man ska göra inställningarna? Och apropå termostaterna... behövs ens dem?

Mycket tacksam om någon förstår sig på detta kan skriva ngt.

Man brukar säga att du inte skall ha någon reglering på radiatorerna. I huvudsak skall värmen bestämmas av värmepumpen, som i sin tur styrs av utomhustemperaturen.ä

Radiatorerna i rummen kan man strypa lagom. Men det är inte jättelätt för oss lekmän.

På termostaterna finns en reglerring som kan reglera ett grundflöde i radiatorn, det är den som skall justeras in, så att det blir lagom varmt i ett rum, i förhållande till andra rum. Själva termostaten, om man har en, skall bara strypa värmen till rummet i udda situationer. Som om du har en öppenspis som värmer rummet ibland osv.

Ringen kräver specialverktyg på vissa fabrikat av termostater.

• Gilla
whatever och 1 till
  • Laddar…
Termostaten har inget med grundflödet att göra. Man kan absolut justera lämplig temperatur med termostater. Men om man har värmepump är det dumt att sänka den vägen. Det är bättre att pumpen jobbar mot en lägre framledningstemperatur.

• Gilla
Serfi1
  • Laddar…
H hempularen skrev:
... På termostaterna finns en reglerring som kan reglera ett grundflöde i radiatorn, det är den som skall justeras in, ...
Ett förtydligande är väl aldrig fel: Justeringen sitter i radiatorventilen, inte termostaten. Ventilen kan vara utrustad med antingen ett vred, eller en termostat. Grundjusteringen i radiatorventilen görs för att få rätt flöde genom radiatorerna, med syfte att balansera hela radiatorsystemet. Med rätt dimensionerade radiatorer har man ungefär samma flöde överallt, men om nån radiator är för stor eller för liten kan man justera ner eller upp flödet för att få rätt effekt ur radiatorn.

Värmepumpen styrs av en utegivare och en förprogrammerad värmekurva i första hand: "Vid den här utetemperaturen ska radiatorvattnet vara så här varmt", ganska förenklat. Många värmepumpar har även en innegivare, som kan finjustera kurvan om inomhustemperaturen skulle påverkas av faktorer som inte går att mäta med utegivaren. Exempelvis solinstrålning, hård vind, huset fullt med folk, osv.

En vanlig kompressorvärmepump jobbar som mest effektivt mot låg temperatur i radiatorsystemet. Det betyder alltså att det är oekonomiskt att först värma radiatorvattnet hett för att sedan strypa ner flödet med en radiatortermostat. Därför brukar man undvika att använda termostater på radiatorerna, så långt det går. Men, i en del rum kan det behövas ytterligare justering av temperaturen. I vårt hus blir exempelvis köket kraftigt påverkat av solinstrålning, så där har vi termostat på radiatorn för att den ska strypa när solen ligger på. Även i kontoret har vi termostat, eftersom elektroniken värmer ganska bra när vi är där.

I det rummet där en innegivare sitter ska man absolut inte ha någon termostat på radiatorerna, annars kan det bli så att radiatortermostaten minskar och triggar innegivaren att öka.

Så, som svar till TS: Dina radiatorventiler ska med stor sannolikhet vara fullt öppna, husets temperatur styrs i första hand av värmepumpens givare och egen logik.

• Gilla
bjorsi och 5 till
  • Laddar…
Tackar så mycket för era svar. Jag har lyckats sänka värmen. Öppnade alla termostater och gjorde en justering i bergvärmen. Alla rum var 28 grader varma. Så jag tittade på framledningstemperaturen som var satt till 60 grader. Jag sänkte den till 42 grader och rummen har nu 22-24 grader.

• Gilla
PH Skottvång och 2 till
  • Laddar…
Serfi1 Serfi1 skrev:
Tackar så mycket för era svar. Jag har lyckats sänka värmen. Öppnade alla termostater och gjorde en justering i bergvärmen. Alla rum var 28 grader varma. Så jag tittade på framledningstemperaturen som var satt till 60 grader. Jag sänkte den till 42 grader och rummen har nu 22-24 grader.
Bra.
Jag har bergvärme och ett element i hallen och ett i ett badrum är alltid fullt öppna. Detta flödet räcker för att pumpen mår bra. Alla andra element är termostatreglerade för alla rum är olika och har olika värmebehov.
Jag tycker snacket om att alla ventiler ska vara fullt öppna med VP är fel. Värmepumpen har begränsad intelligens och vet inte om man vill ha det varmt eller kallt i sovrummet just idag. Eller om gästrummet ska värmas denna vecka eller inte.

Ett system med så öppet flöde som möjligt ger bäst driftsekonomi. Men sedan är det ju en kompromiss mot vad som är praktiskt.

• Gilla
Azcha
  • Laddar…
Om man då säger att det måste finnas några termostater/ventiler som är helt öppna så VP kan göra sig av med den värme som "tillverkas". Kan man ha de flesta öppna så mår pumpen bättre.
Att man stänger några (eller reglerar ned) är ju inte värre än att de elementen aldrig har varit ditsatta.

Protte

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Ett system med så öppet flöde som möjligt ger bäst driftsekonomi.
Så enkelt är det inte riktigt. Om man inte har "öppen planlösning" kan ju förutsättningarna variera ganska mycket från rum till rum. Rum i söderläge med mycket fönster påverkas mycket av solinstrålningen, man kanske använder sekundära värmekällor som kakelugn eller vedkamin, ett gästrum kanske man enkelt vill kunna "stänga ner" när det inte används, osv.
Det kan aldrig vara "bäst driftsekonomi" om någon del av huset värms upp mer än önskat/nödvändigt, och det är i många fall oundvikligt utan rumstermostater.

Med det sagt är det så klart viktigt att samtidigt se till att pumpen jobbar med så låg framledningstemperatur som möjligt. Men det är ju inte direkt någon motsägelse, bara det finns tillräckligt med volym i systemet.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
optimum
Nej knappast att vi har alla öppna. Beror lite på hur man vill ha värmen i de olika rummen. T.ex. sovrummet stryper vi för att ha lite lägre temperatur där.

Cpalm: systemets volym har inget med framledningstemperaturen att göra.

Man får naturligtvis justera in systemet så att det funkar utan sol, kaminer mm. Sedan har man termostater för att sänka där det behövs av olika anledningar. Men det är bäst om värmepumpen inte skickar ut varmare vatten än den måste. Något som lätt blir fallet om man stryper för mycket.

C
D Daniel 109 skrev:
Cpalm: systemets volym har inget med framledningstemperaturen att göra.
Nä, det var just det jag ville få fram. Att kombinationen termostater och värmepump i första hand är ett volymproblem och inte ett framledningstemperaturproblem.

Men det är bäst om värmepumpen inte skickar ut varmare vatten än den måste. Något som lätt blir fallet om man stryper för mycket.
Varför skulle värmepumpen skicka ut varmare vatten för att termostaterna stryper radiatorerna?

Därför att man måste skruva upp kurvan på pumpen för att få tillräckligt varmt, eller att innegivaren gör det.

C
D Daniel 109 skrev:
Därför att man måste skruva upp kurvan på pumpen för att få tillräckligt varmt, eller att innegivaren gör det.
Termostater och en eventuell innegivare som styr pumpen är inte en bra kombination, det är sant.

Rent psykologiskt tror jag däremot de flesta skruvar upp termostaten på radiatorerna innan man börjar fippla med kurvan på värmepumpen, så jag tror inte att risken är så stor att ett rum med uppvärmningsbehov lämnas med nedstrypta termostater. Men visst - som alltid kräver en optimal driftsekonomi en viss koll på handhavandet.

Ursäkta att jag grävt fram en så gammal tråd men min undran verkar passa i denna tråd.

Är det en dålig idé att montera intelligenta termostater på radiatorerna när man har bergvärmepump?
För automatisk sänkning av temperatur på radiatorerna på nätter och när siste man lämnar huset eller liknande scenarion?
Får bergvärmeupmpen tokspelet av dessa termostatändringar som kommer ske flera gånger dagligen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.