2 346 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Alltid plast på mark?
Har precis in en sorptionsavfuktare i vår krypgrund och undrar hur jag ska göra med plast på marken. Jag har rensat från träbitar så att marken är ganska ren, men den består av sandig jord som är rätt fuktig. Känns lite oroligt att lägga plast över. Kan det inte bildas mögel under?
På en vecka har RF sjunkit från 90% till 74%. Är det normalt att det tar lite tid eller?
Tacksam för råd angående detta!
På en vecka har RF sjunkit från 90% till 74%. Är det normalt att det tar lite tid eller?
Tacksam för råd angående detta!
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Ingen fara. Jag har samma fenomen och det är bara att lägga ut plasten efter ni har rensat upp. Då finns det inget som kan mögla.
Du måste plasta annars kommer det kosta dig en förmögenhet att avfukta.
Nu vet jag inte vad du har ställt in för värde på avfuktaren men de två första månaderna kommer avfuktaren få arbeta hårt för att få bort fuktigheten i byggmaterialet. Det rör sig om åtskilliga liter som skall bort. Och då du ännu inte har plastat så avger även marken en hel del fukt.
Du måste plasta annars kommer det kosta dig en förmögenhet att avfukta.
Nu vet jag inte vad du har ställt in för värde på avfuktaren men de två första månaderna kommer avfuktaren få arbeta hårt för att få bort fuktigheten i byggmaterialet. Det rör sig om åtskilliga liter som skall bort. Och då du ännu inte har plastat så avger även marken en hel del fukt.
Hörde efter med Ljungby Fuktkontroll och fick rådet att vattna med saltlösning innan plastning. Detta ska döda alla mögelsporer. 2 dl salt/5 liter vatten skulle räcka. Jorden ska tydligen vattnas rejält.
Någon annan som prövat detta och fått bra resultat?
Någon annan som prövat detta och fått bra resultat?
Aldrig hört att man ska vattna marken innan man plastar , men
om du städat rent på backen så ska det inte vara några problem att plasta . Som någon sa här nere så kommer avfuktaren gå för fullt om du inte plastar . om du är jätte oroligt för mögel så finns ju micobore eller någon annan sort med borsyra som binder "möglet" åt dig. Möglet "dör" ju av om du kommer under 75% rf så det borde inte vara några problem. Ställ in avfuktaren på 65% rf plasta så är det inga problem
om du städat rent på backen så ska det inte vara några problem att plasta . Som någon sa här nere så kommer avfuktaren gå för fullt om du inte plastar . om du är jätte oroligt för mögel så finns ju micobore eller någon annan sort med borsyra som binder "möglet" åt dig. Möglet "dör" ju av om du kommer under 75% rf så det borde inte vara några problem. Ställ in avfuktaren på 65% rf plasta så är det inga problem
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden