558 473 läst ·
1 192 svar
558k läst
1,2k svar
Allt om sprutmålning!
Körde du ett lager panelgrund i botten? Det hindrar genomslag. Panelgrunden är dock tjock som sirap, vill minnas att jag fick späda den upp mot 15% för att få den sprutbar.Rikard Gjersvold skrev:Fick även ett annat problem, dörrarna är 70 tal fanerade med teak eller liknande, slipade dom med 180 papper. Men efter 2 lager färg går träet igenom, inte lyser igenom, utan den vita färgen blir brun. Faneren är 3 lodräta bitar, det syntes inte alls innan, men färgen gör att man ser skarvarna, dom har typ gått isär några tiondelar.
Vad ska jag grunda/isolera dörrarna med för att förhindra detta ??
Det jag målat så har jag gått ett varv med panelgrund och sedan sandpapprat lätt med 240-papper innan jag gått över med Beckers elegant men den tror jag att jag spädde c:a 10%.
Nu var det elementskydd och fönsterbräden jag målade så inte alls så stora ytor som en dörr, men även jag tyckte att sprutdimman inte var som jag förväntade mig. Resultatet blev dock ändå bra och såg inte ut som att det var rollat.
Pröva att späda mer skulle jag tipsa om.
Tror du kan spä mer som Mexitegel föreslår. Jag har haft problem med att min HVLP skvätter även om jag har spätt dryga 10%. Bär emot att hjälpa dig men du verkar ju redan ha satt igång men varför förstör du dessa dörrar genom att måla dem? Uppskattar du inte teak kan du ju köpa en skiva plywood och spika ihop till en lådaRikard Gjersvold skrev:Har idag påbörjat ett projekt att lacka 8 innerdörrar. Tidigare har garderobsdörrar rollats, men det blir inte särskilt snyggt med dagens vattenfärger, så nu tänkte vi lacka dörrarna istället.
Wagner Flexio 585 och Beckers Elegant, men jag får inte till det, får ingen fin sprutdimma, utan färgen mer sprätter ut, och resultatet ser ut typ som när man rollat. Har provat alla tänkbara kombinationer när det gäller inställningar, även spä färgen. Kan även nämna att jag inte är nån amatör när det gäller att sprutlacka, har bla lackat bilar.
Frågan är, kan man spä färgen mer än max rekommenderade 10% ?? Bäst resultat fick jag när jag spädde färgen och strypte färgmängden, och hade max tryck.
Fick även ett annat problem, dörrarna är 70 tal fanerade med teak eller liknande, slipade dom med 180 papper. Men efter 2 lager färg går träet igenom, inte lyser igenom, utan den vita färgen blir brun. Faneren är 3 lodräta bitar, det syntes inte alls innan, men färgen gör att man ser skarvarna, dom har typ gått isär några tiondelar.
Vad ska jag grunda/isolera dörrarna med för att förhindra detta ??
Det är inte mina dörrar, det är min dotters, som tillhör generationen "allt ska vara vitt", dörrarna är även i dåligt skick.Lime113 skrev:Tror du kan spä mer som Mexitegel föreslår. Jag har haft problem med att min HVLP skvätter även om jag har spätt dryga 10%. Bär emot att hjälpa dig men du verkar ju redan ha satt igång men varför förstör du dessa dörrar genom att måla dem? Uppskattar du inte teak kan du ju köpa en skiva plywood och spika ihop till en låda![]()
Köp då nya dörrar till din dotter.Rikard Gjersvold skrev:
Sälj sedan teakdörrarna på blocket och dela vinsten (efter kostnaden för de nya vita dörrarna) med din dotter.
På kuppen blir du ännu mer världens bästa pappa än innan
Vilket helgerån att måla teak vitt! Hysterin att måla allt vitt nuförtiden kommer att gå till historien på samma sätt som tidigare generationers renoveringar bestående av att klä in spegeldörrar med spånskiva/masonit och lägga plastmatta på fina plankgolv.
Har precis blivit husägare och har en hel del renovering framför mig, b.la måla paneltak/furutak på ca 20kvadrat, kommer förmodligen måla med kvistlack och sedan takfärg, eller låda kvistarna lysa igenom, ej bestämt ännu.
Samt att jag kommer eventuellt behöva måla om alla dörrar, ca 6 st. Alternativt köpa nya. Skulle en
PFS 5000 E räcka för mina behov? Jag kommer alltså inte använda den till att måla innerväggar.
Kommer jag att bli nöjd med denna, eller vad skulle passa mig bäst? Tänker en budget på runt 2lax..
Samt att jag kommer eventuellt behöva måla om alla dörrar, ca 6 st. Alternativt köpa nya. Skulle en
PFS 5000 E räcka för mina behov? Jag kommer alltså inte använda den till att måla innerväggar.
Kommer jag att bli nöjd med denna, eller vad skulle passa mig bäst? Tänker en budget på runt 2lax..
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
Eller så målar man med Sigma Renova direkt.slaffe skrev:Har precis blivit husägare och har en hel del renovering framför mig, b.la måla paneltak/furutak på ca 20kvadrat, kommer förmodligen måla med kvistlack och sedan takfärg, eller låda kvistarna lysa igenom, ej bestämt ännu.
Det beror lite på hur dörrkarmarna ser ut, jag missade att kolla det. Eventuellt får jag köpa nya karmar då det kan vara gamla gångjärn på de befintliga. Är det samma järn köper jag nya. Annars är det tanken att jag ska renovera det befintliga dörrarna. Laga lite skador och slipa lite lätt, sedan måla.mexitegel skrev: