3 021 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Allt om Festool, Festo, Protool skruvdragare
Utbrytet från tråden om varningar för misstänkta annonser. //Mod
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Konklusionen i Festool/Protool diskussionen var:
Festool verkar ha köpt upp Protool och numera heter dessa maskiner Festo(?)
Det borde alltså inte vara några problem med tillbehör/reservdelar då Protools sortiment bara får ny etikett.
Det finns hursomhelst ett antal säljare på t.ex. ebay.de som lägger ut restlager av ProTool-maskiner.
Priserna varierar hysteriskt, men vad vi vet finns i nuläget inga kopior.
Har själv beställt en borstlös 18voltare, vi får se hur det går.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Konklusionen i Festool/Protool diskussionen var:
Festool verkar ha köpt upp Protool och numera heter dessa maskiner Festo(?)
Det borde alltså inte vara några problem med tillbehör/reservdelar då Protools sortiment bara får ny etikett.
Det finns hursomhelst ett antal säljare på t.ex. ebay.de som lägger ut restlager av ProTool-maskiner.
Priserna varierar hysteriskt, men vad vi vet finns i nuläget inga kopior.
Har själv beställt en borstlös 18voltare, vi får se hur det går.
Redigerat av moderator:
Från början hette verktygen Festo, men för en 10-15 år sedan bytte man till Festool (Festo finns kvar som företag, men tillverkar inte verktyg).
TTS Tooltechnic äger Festool, och fram till för ett tag sedan sålde man även verktyg under varumärket Protool. Festool var inriktat mot finlir och Protool var de grövre prylarna. Nu har man samlat alla elverktyg under varumärket Festool - Protool har alltså gått i graven som namn, men prylarna lever vidare i en grönare skepnad. Om det går att fynda utgående Protool ser jag ingen anledning att inte köpa.
TTS Tooltechnic äger Festool, och fram till för ett tag sedan sålde man även verktyg under varumärket Protool. Festool var inriktat mot finlir och Protool var de grövre prylarna. Nu har man samlat alla elverktyg under varumärket Festool - Protool har alltså gått i graven som namn, men prylarna lever vidare i en grönare skepnad. Om det går att fynda utgående Protool ser jag ingen anledning att inte köpa.
Jag har noterat att några få av de migrerade modellerna har ganska låga priser jämfört med festools traditionella sortiment. Vad sägs om en diamant-sänksåg med skena för 3000, betongslip för 1900, grovdammsugare för 2200, bruksvisp för 2200...
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/festool-diamantskaeremaskine-dsc-ag-125-plus-fs-14573/
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/festool-betonsliber-dsg-ag-125-plus-768997-14577/
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/festool-stoevsuger-ct-17-e-dk-768373-14513/
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/festool-roerevaerk-mx-1000-e-ef-hs3r-768001-14532/
Kan det vara så att de börjar sikta in sig på mellanprisklassen också för att vinna fler marknadsandelar? Spekulera gärna vidare.
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/festool-diamantskaeremaskine-dsc-ag-125-plus-fs-14573/
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/festool-betonsliber-dsg-ag-125-plus-768997-14577/
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/festool-stoevsuger-ct-17-e-dk-768373-14513/
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/festool-roerevaerk-mx-1000-e-ef-hs3r-768001-14532/
Kan det vara så att de börjar sikta in sig på mellanprisklassen också för att vinna fler marknadsandelar? Spekulera gärna vidare.
Redigerat av moderator:
Jag var på en demodag häromdagen och kände på "nya" produkter som ursprungligen var Protool.
Visst är prislappet lågt men så såg de flesta billiga ut. T.ex. bottenplattan på betong/stenkapen var billig plåt som man normalt hittar på billiga cirkelsågar. Kedjesågen var riktigt fin i finishen och elektroniken men priset är också i nivå med vad en normal Festool produkt kostar.
Det enda som förvånar mig lite är priset på betongslipen. Den kunde ha kostat mer utan att man skulle höja ögonbrynet.
Jag gissar på att de väljer att sätta priset högt på maskiner som är avsedda för träbearbetning då det är Festools primära inriktning medan maskiner som är avsedda för bruk, sten, betong och andra grova arbeten har lägre pris med Festoolmått.
Visst är prislappet lågt men så såg de flesta billiga ut. T.ex. bottenplattan på betong/stenkapen var billig plåt som man normalt hittar på billiga cirkelsågar. Kedjesågen var riktigt fin i finishen och elektroniken men priset är också i nivå med vad en normal Festool produkt kostar.
Det enda som förvånar mig lite är priset på betongslipen. Den kunde ha kostat mer utan att man skulle höja ögonbrynet.
Jag gissar på att de väljer att sätta priset högt på maskiner som är avsedda för träbearbetning då det är Festools primära inriktning medan maskiner som är avsedda för bruk, sten, betong och andra grova arbeten har lägre pris med Festoolmått.
Ja det noterade jag, men ett pris på 2650 kr + skiva på 2069 kr ger ett totalpris på 4719 kr, det är fortfarande långt ifrån konkurrenterna. Som ett exempel kostar Bosch GBR 14 CA på billigaste stället i Sverige 5345 kr.
Och det är inte ens jämförbart i och med att Festoolen har reglerbar varvtal mellan 3500-11000 rpm medan Boschen har ett fast varvtal på 11000 rpm. Det är alltså mer påkostad elektronik i Festoolen.
Jag har en känsla av att de kommer att höja priset på den bara för att de kan det.
Och det är inte ens jämförbart i och med att Festoolen har reglerbar varvtal mellan 3500-11000 rpm medan Boschen har ett fast varvtal på 11000 rpm. Det är alltså mer påkostad elektronik i Festoolen.
Jag har en känsla av att de kommer att höja priset på den bara för att de kan det.
Om man tittar på det nya Festool sortimentet efter integreringen så känns det som om det kommer att komma ytterligare en rensning av sortimentet i både festool o protool dimensionen.
http://www.festool.se/Produkter/Pages/Product-Competence.aspx?foc=ol_neuheiten_9915
http://www.festool.se/Produkter/Pages/Product-Competence.aspx?foc=ol_neuheiten_9915
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Reagerade på språket i vissa produkttexter.Nimajneb skrev:
Känns som google translate.
Hur tänker dom?
Jag menar det är inte billiga prylar så en korrekturläsning borde dom ha råd med.
Här har du en Makita för 4000 spänn: http://www.toolab.se/produkt/PC5000C-Makita-Betongslip-125mmEnd skrev:Ja det noterade jag, men ett pris på 2650 kr + skiva på 2069 kr ger ett totalpris på 4719 kr, det är fortfarande långt ifrån konkurrenterna. Som ett exempel kostar Bosch GBR 14 CA på billigaste stället i Sverige 5345 kr.
Och det är inte ens jämförbart i och med att Festoolen har reglerbar varvtal mellan 3500-11000 rpm medan Boschen har ett fast varvtal på 11000 rpm. Det är alltså mer påkostad elektronik i Festoolen.
Jag har en känsla av att de kommer att höja priset på den bara för att de kan det.
Ja, samma sak gäller här, fast varvtal på 10000 rpm så det är inte riktigt samma division.tank77 skrev:
De som har samma specifikation som Festoolen börjar vid ca 5k och uppåt.
Dessutom hade Festoolens kåpa finesser likt Flex och de är inte gratis direkt.
Så jag är faktiskt väldigt imponerad över prissättningen. Nästan så att jag funderar på att skaffa en bara för att det är så billigt trots att jag redan har en Flex och en Makita.
Klicka här för att svara