Jag har sänkt till 22 men ändå drar den som bara den. Jag har också 3 glas fönster med argon gas i Vilken inomhustemperatur har du och hur isolerat är ditt hus? Det som är mest oroande är varför elpatron stöttar hela tiden

Det är värme kurvan som i första hand ska ordna till rätt framledning sen ska innegivaren ordna till ev små avvikelser som sol eller blåst. Att för brukningen är hög beror på att vp är för klen och orkar inte leverera effekten som huset behöver för att få ok temp utan behöver hjälp av elpatron vilken drar ca 3 gånger så mycket per levererad kw till huset jämfört med kompressorn.

Fast jag har 164 kvm boarea, 29 kvm biarea, 193 kvm. 195x50w/kvm=9,65 x0,65%=6,272 Behöver för mitt hus 6kw Jag har 8,6 kw pump. Är den verkligen klen?

Ja behöver du el tillskott är den för ju för liten om du inte vill använda elpatron. Är du säker på att vp ger 8,6 kw vid 50 graders framledning. Vad säger att det räcker med 50w/kvm inkl vv.

Det som är roligt en pump av märket CTC 408 på 8.6 kw ska kunna värma upp vatten upp till 60 grader utan elpatron. Tappar man upp ett badkar med vatten så förstår jag att elpatron tar vid. En elpatron ska kicka igång vid högre minusgrader. Tror vid -15 inte säker

Den ger 7.9 kw vid 45 graders framledning och lite lägre vid 50 grader. Inga problem för vp att ge ut 60 grader stäng av hälften av elementen så får du se att dom få du har öppna kommer bli riktigt heta. Din vp har helt enkelt för låg effekt i förhållande till vad dina radiatorer avger och klarar därför inte 60 grader.

K
Jag har en Ecoheat 406.

Det finns ingen gräns där elpatronen ska ta vid, när värmepumpen inte orkar hålla rätt temp börjar den räkna ner en timer, i ditt fall 180 minuter, tills tillskottet går in. När pumpen känner sig nöjd nollställs timern och elpatronen stängs av.

Förra året låg jag på 8500 kw för värmen. Bara detta säger att huset inte drar mycket. Firman som installerade beräknade på 21 grader. 5700 kw.

Kolla på andra som skriver att dom har mindre pump och kör den på -20 och drar mindre.Men som jag skrev tidigare så ligger patronen och drar länge. På -9 på 106 kw totalt låg elpatronen på 56 kw på 24 timmar. Låter väl mycket. När jag kollade med CTC per telefon så forstod dom inte varför elpatronen öppnade för tidigt Något fel måste det vara. Sedan har jag haft 3 starter och kompressorn har gått lite över 7 timmar. Ska den inte gå mer när det är kallt och energibehovet finns?

Redigerat:
Då är nått riktigt fel när det är så kallt så eltillskott behövs ska kompressorn gå 24 tim per dygn. Tror Ctc har usb loggning har du provat den ?

Jag har loggat och ctc kommer skicka ut en kille som kikar på det

Har du hög eller låg temp system?

Verkar vara hyffast låg temp till raddarna 46 grader vid -9 ute inte så farligt i alla fall. Lägg in loggen i tråden bör vara nån här som kan kolla på den är inte säker på att jag fixar en ctc logg men nån bör göra det.

Jag lägger in loggen imorgon eller på söndag Tacksam om någon kan tyda den

När man luftar elementen ska man stänga av hela ctc 408?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.