1 108 865 läst ·
15 454 svar
1109k läst
15,5k svar
Allt om bilen
För mig skulle det vara helt avgörande vad som är gjort med bilen. Har den gått så långt utan att byta koppling så skulle jag vara väldigt tveksam till att köpa den. Eller är just VVT hjulen bytta någon gång osv. Ett annat vanligt fel är det börjar läcka olja från oljepumpen. Det åtgärdas lämpligast när man byter kamrem.T Tamak skrev:Ok, lite svårt att säga något om skicket, har inte varit och tittat på den ännu, bara sett bilder.
Ganska långt har den gått, strax över 500 000km.
Lär iaf vara välservad av nuvarande ägare, har en kompis som känner ägaren så har ringt och interjuvad honom lite😂
Blir som andra bil hos oss över vintern när jag ställer bort jänkarna så kommer inte bli så mycket kört, har ca 2km till jobbet så blir ungefär det jag kör med den
Edit: 1400 euro hade dom till pris på den
Vi har haft V70 i många år o jag har skruvat det mesta själv. Det är en bra o hållbar bil men den har några saker som är dyra att åtgärda och som det inte riktigt finns någon väg runt och dom dyker upp på nästan alla V70 förr eller senare.
Jag skulle ta en ordentlig tur och se till att svänga ordentligt på ratten och se om det kommer några felmeddelande. Samt läsa ur felkoderna med en maskin som kan läsa srs o airbag.
Jo, jag har förstått att det finns lite elektronikfel som kan bli dyra, elcentralen, centralinstrument, abs enheter, men det finns nog på många bilar av den här generationen med relativt mycket elektronik.
Styrväxeln har jag förstått är knepig, den är tydligen bökig att demontera och dyra delar som är svåra få fatt på. VVT visste jag inte om, inte heller styrvinkelgivare.
Klart att det finns problem på så här gamla bilar, de är ju 20 år gamla men man ser otroligt många i trafiken vilket talar sitt tydliga språk. Det har förvisso sålts många, men många är vid liv och troligen finns även delar på skroten. Men när en körbar bil utan större fel kostar 10-20.000 så är det nog ofta svårt att motivera de där dyra reparationerna. Min bil är såpass fräsh att jag nog ändå skulle överväga det, men i de flesta fall så skrotar man väl bilen och köper en ny.
Iallafall är V70n otroligt praktisk, bekväm och även jämfört med moderna bilar tyst att åka med. Den har trygg väghållning, men otroligt tråkig. Men, som laståsna både i stan och på lands-/motorväg är den suverän. Jag hade en passat GTE 2020 årsmodell förut och komfortmässigt är volvon jämförbar. Volvon har bättre stolar och mer praktisk inredning. Men tyvärr är det ju en 20 år gammal bil, så kör man mycket eller vill ha en väldigt pålitlig bil så gör ju åldern i sig att det inte riktigt går att uppnå...
Styrväxeln har jag förstått är knepig, den är tydligen bökig att demontera och dyra delar som är svåra få fatt på. VVT visste jag inte om, inte heller styrvinkelgivare.
Klart att det finns problem på så här gamla bilar, de är ju 20 år gamla men man ser otroligt många i trafiken vilket talar sitt tydliga språk. Det har förvisso sålts många, men många är vid liv och troligen finns även delar på skroten. Men när en körbar bil utan större fel kostar 10-20.000 så är det nog ofta svårt att motivera de där dyra reparationerna. Min bil är såpass fräsh att jag nog ändå skulle överväga det, men i de flesta fall så skrotar man väl bilen och köper en ny.
Iallafall är V70n otroligt praktisk, bekväm och även jämfört med moderna bilar tyst att åka med. Den har trygg väghållning, men otroligt tråkig. Men, som laståsna både i stan och på lands-/motorväg är den suverän. Jag hade en passat GTE 2020 årsmodell förut och komfortmässigt är volvon jämförbar. Volvon har bättre stolar och mer praktisk inredning. Men tyvärr är det ju en 20 år gammal bil, så kör man mycket eller vill ha en väldigt pålitlig bil så gör ju åldern i sig att det inte riktigt går att uppnå...
Det retsamma är flera av elektronikfelen inte påverkar bilen särskilt mycket. Men den blir omöjlig att besiktiga. Som när styrvinkelgivaren ger upp. Bilen går hur bra som helst att köra o allt fungerar men går inte igenom besiktningen för att varningslampan lyser. Elektronikfel har ju ofta problemet att man behöver en dator för att kunna hitta felet och många gånger behöver delen kalibreras eller programmerasJ JohanLun skrev:Jo, jag har förstått att det finns lite elektronikfel som kan bli dyra, elcentralen, centralinstrument, abs enheter, men det finns nog på många bilar av den här generationen med relativt mycket elektronik.
Nu har jag inte bytt styrväxel men om man är van att skruva själv verkar det inte så svårt. Säkert ganska mycket jobb men det är väl så vitt jag vet bara mekaniska delar.
Håller med om att det är en bra slitstark bil. Med relativt hög säkerhet.
Vill man åka utan elektronik så får man nog leta äldre bilar men då får man nog slåss mot rosten istället.
Skruvande har jag inget mot sålänge jag slipper rostlagningar, har 2 utrostade jänkare, ena pågående projekt och den andra väntar på att få rum i garaget, så rost börjar jag få nog av, så en rostfri bil är det viktigaste.
Bilen var besiktad i mitten på november 2024 utan anmärkningar om jag minns rätt🤔
Bilen var besiktad i mitten på november 2024 utan anmärkningar om jag minns rätt🤔
Det är ett klassiskt feltänk att det inte lönar sig att reparera en gammal bil då den är värd så lite. Det kan vara så om man betalar 2kSEK per timme för att någon annan ska felsöka och reparera, då kan det snabbt bil orimligt dyrt om många fel uppstår. Mekar man själv så är det en helt annan sak. Det jobbiga är rosten men orkar man åtgärda rosten så är de flesta andra fel billiga och inte så komplicerade att laga själv. Man kan behöva investera i lämplig handdator eller programvara till en PC för att kunna "gifta in" nya delar som innehåller en dator som kommunicerar med bilens styrsystem. Den kostnaden är snabbt insparad. Jag gav bara drygt 2kSEK för min handdator som klarar allt som går att göra med bilens datorer.
Rätt tänk är att en gammal bil är nere i sitt rätta värde då värdeminskningen är nära noll. Istället för att slösa bort pengarna på en ny bil så sätter man dom i en global indexfond med låga avgifter och njuter av värdetillväxten. När fonden har avkastat så mycket att man kan köpa en ny bil så inser i alla fall jag att det inte är värt att betala 1 eller en halv miljon och se halva värdet försvinna på 3-5 år. Så kul är det inte att åka nytt.
I förra veckan besiktigade jag min 25 år gamla Saab 9-3. Det finns inte så många sådana kvar i trafik och besiktningsmannen var väldigt entusiastisk över bilens skick. Den har bara gått ca 15500 mil vilket han kommenterade med knappt inkörd. Slutomdömet var att bilen är i perfekt skick. Ja, bortser man från rosten i skärmkanterna bak så är den nog i perfekt skick. Den rosten är det snart dags att åtgärda så kommer den att vara nära nyskick och värdeminskningen vänder till att börja öka från bottennivån.
Delar finns det fortfarande god tillgång till trots att Saab gick i konkurs 2011. Någon gång kommer kanske något elektronikproblem att göra den bilen okörbar men förhoppningsvis ligger det långt fram i tiden och jag kan fortsätta att njuta av att köra runt i en modern klassiker för småpengar.
Rätt tänk är att en gammal bil är nere i sitt rätta värde då värdeminskningen är nära noll. Istället för att slösa bort pengarna på en ny bil så sätter man dom i en global indexfond med låga avgifter och njuter av värdetillväxten. När fonden har avkastat så mycket att man kan köpa en ny bil så inser i alla fall jag att det inte är värt att betala 1 eller en halv miljon och se halva värdet försvinna på 3-5 år. Så kul är det inte att åka nytt.
I förra veckan besiktigade jag min 25 år gamla Saab 9-3. Det finns inte så många sådana kvar i trafik och besiktningsmannen var väldigt entusiastisk över bilens skick. Den har bara gått ca 15500 mil vilket han kommenterade med knappt inkörd. Slutomdömet var att bilen är i perfekt skick. Ja, bortser man från rosten i skärmkanterna bak så är den nog i perfekt skick. Den rosten är det snart dags att åtgärda så kommer den att vara nära nyskick och värdeminskningen vänder till att börja öka från bottennivån.
Delar finns det fortfarande god tillgång till trots att Saab gick i konkurs 2011. Någon gång kommer kanske något elektronikproblem att göra den bilen okörbar men förhoppningsvis ligger det långt fram i tiden och jag kan fortsätta att njuta av att köra runt i en modern klassiker för småpengar.
Fan jag skulle plockat bort lampan då.N Niq skrev:Det retsamma är flera av elektronikfelen inte påverkar bilen särskilt mycket. Men den blir omöjlig att besiktiga. Som när styrvinkelgivaren ger upp. Bilen går hur bra som helst att köra o allt fungerar men går inte igenom besiktningen för att varningslampan lyser. Elektronikfel har ju ofta problemet att man behöver en dator för att kunna hitta felet och många gånger behöver delen kalibreras eller programmeras
Nu har jag inte bytt styrväxel men om man är van att skruva själv verkar det inte så svårt. Säkert ganska mycket jobb men det är väl så vitt jag vet bara mekaniska delar.
Håller med om att det är en bra slitstark bil. Med relativt hög säkerhet.
Vill man åka utan elektronik så får man nog leta äldre bilar men då får man nog slåss mot rosten istället.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Går inte att komma runt så längre, de kopplar in felkodsläsare på alla bilar numera....
Det är möjligt det går.DennisCA skrev:
Jag provade diverse lösningar men kunde inte hitta någon som inte fick någon lampa att lysa. Pratade också med några som lever på att programmera bilar och dom kände inte heller till något sätt att göra det på.
Jag kunde inte längre motivera mig själv att köpa delar för mera pengar än vad bilen var värd varje år. Jag har också en gräns för när jag inte längre orkar skruva med bilen hela tiden.T TommyC skrev:Det är ett klassiskt feltänk att det inte lönar sig att reparera en gammal bil då den är värd så lite. Det kan vara så om man betalar 2kSEK per timme för att någon annan ska felsöka och reparera, då kan det snabbt bil orimligt dyrt om många fel uppstår. Mekar man själv så är det en helt annan sak. Det jobbiga är rosten men orkar man åtgärda rosten så är de flesta andra fel billiga och inte så komplicerade att laga själv. Man kan behöva investera i lämplig handdator eller programvara till en PC för att kunna "gifta in" nya delar som innehåller en dator som kommunicerar med bilens styrsystem. Den kostnaden är snabbt insparad. Jag gav bara drygt 2kSEK för min handdator som klarar allt som går att göra med bilens datorer.
Jag köper inte bilar som kostar halv miljon kr heller.
V70n är allmänt lättskruvad. Finns en del saker som kan vara lite krångliga. Jag hatar att laga rost men skruva går bra.T Tamak skrev:Skruvande har jag inget mot sålänge jag slipper rostlagningar, har 2 utrostade jänkare, ena pågående projekt och den andra väntar på att få rum i garaget, så rost börjar jag få nog av, så en rostfri bil är det viktigaste.
När du provkör bilen så gör fulla rattutslag både när du kör framåt och bakåt. Tänds det någon varningslampa då så är troligen styrvinkelgivaren på väg att ge upp. Har läst på nätet att det oftast är när man svänger vänster som den först får fel.
Jag har en kinesisk volvo vida som kan fixa det mesta av elektronikfelen, dock inte flasha om styrenheter och lite annat, men den mesta nollning av koder, felsökning och justeringar. Kostar nog ca 500kr i inköp.N Niq skrev:
Har en tech2 sen tiden med saab, samma där, kan fixa 99% som originalverktyget kan.
De generiska verktygen brukar vad jag förstår inte fixa specialgrejorna. Till saaben ville jag koda in nycklar och flesöka cabben och för det funkar, vad jag vet (eller iallafall då, för mer än 10 år sen) bara originalmjukvaran.
Det jobbiga som jag förstått map V70n är att de gjort ganska många ändringar, så många delar man skulle kunna plocka från skroten har ett annat artikelnr och passar ev inte.N Niq skrev:
Håller med, jag har inget mot att fixa saker själv men brist på garage (och tid) gör att jag bara gör mindre jobb. Byta styrväxel eller koppling funkar inte på min sluttande grusuppfart. Kan man meka själv så är det bästa väl att få tag på ett exemplar som klarat sig bra rostmässigt och sen underhålla allt mekansikt. Troligen kan man köpa nån skrotbil av samma sort och plocka alla delar av. Är man riktigt entusiastisk så kan man ju tex köpa en trasig och rostig maxutrustad v70 (eller saab aero) och plocka över all inredning etc. och på så sätt få en fin bil. Jag har inte riktigt orken.T TommyC skrev:Det är ett klassiskt feltänk att det inte lönar sig att reparera en gammal bil då den är värd så lite. Det kan vara så om man betalar 2kSEK per timme för att någon annan ska felsöka och reparera, då kan det snabbt bil orimligt dyrt om många fel uppstår. Mekar man själv så är det en helt annan sak. Det jobbiga är rosten men orkar man åtgärda rosten så är de flesta andra fel billiga och inte så komplicerade att laga själv.
Om OBD instrument ovan, är man märkestrogen är en kopia på originalinstrumentet överlägsen, annars är nog en sån generisk bättre...T TommyC skrev:Man kan behöva investera i lämplig handdator eller programvara till en PC för att kunna "gifta in" nya delar som innehåller en dator som kommunicerar med bilens styrsystem. Den kostnaden är snabbt insparad. Jag gav bara drygt 2kSEK för min handdator som klarar allt som går att göra med bilens datorer.
saabarna har, iallafall gamla 9-3 och 9-5 ganska få varianter på styrenheter och faktiskt tror jag färre än tex v70n, vilket jag tror gör att de kommer gå att underhålla länge mha delar från skrotade bilar. Mycket har de även knäckt så det går att flasha om mellan modellerna, tex motorstyrhenheterna.T TommyC skrev:
nya 9-3 var det värre med, den är elen ett helvete på.
Jag tror att det är bilar efter ett visst år, även om de har OBD uttag så blir det inte underkänt om det är felkoder. Frågan är var gränsen går, nånstans några år efter YM2000 tror jag...Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Tja, det beror på vilka koder... Styrning bedöms nog som trafikfarligt, men det är ju en killgissning såklart... Jag har fått tvåa på airbag-koder, och de påverkar ju inte bilens körbarhet alls....J JohanLun skrev: