1 204 247 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
I alla fall i finland gick chevan igenom när jag hade tejpat ett rosthål på sparklådan med silvertejp. Men det jag innan jag åkte till besiktningen.nino skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Ungefär så jag resonerar med V70,n -02 här , slipat rent och sedan penslat på färg 😮J JohanLun skrev:Jag tror kosmetisk inifrån kommande rost aldrig är värd att laga på bruksbilar. Är de så gamla och dåliga kommer rosten komma någon annanstans väldigt snart. Och resale value är ändå kasst.
Ös på med rostskydd (vax/linolja), köp färg och spackel och laga så det ser ok ut på 5m håll så ni slipper skämmas och lev med det.
Viktigast att det inte sprutar in skit och salt in i något hålrum. Då måste man täppa för det. Annars är det väl att laga om besiktning klagar.
Ja knappast seriöst enligt många men att lägga många tusenlappar på denna som
inte har så stort värde är väl inte försvarbart.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Bilen har precis fått en rejäl rostskyddsbehandling där samtliga innerskärmar, plastsjok o.d. tagits bort. Rengjort innanför och torkat ur samt sprutat på noxudol. Även dörrar, ”balkar”, backlucka, underrede m.m är behandlade invändigt.J JohanLun skrev:Jag tror kosmetisk inifrån kommande rost aldrig är värd att laga på bruksbilar. Är de så gamla och dåliga kommer rosten komma någon annanstans väldigt snart. Och resale value är ändå kasst.
Ös på med rostskydd (vax/linolja), köp färg och spackel och laga så det ser ok ut på 5m håll så ni slipper skämmas och lev med det.
Viktigast att det inte sprutar in skit och salt in i något hålrum. Då måste man täppa för det. Annars är det väl att laga om besiktning klagar.
Så förhoppningsvis kommer rosten i alla fall få en liten utmaning för en tid framöver.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 658 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 658 inlägg
Ja, dom är söta. Jag har själv letat efter en Swift 4wd men det är lite orimligt hög prisnivå på dom.S Styrman_jansson skrev:Bilen har precis fått en rejäl rostskyddsbehandling där samtliga innerskärmar, plastsjok o.d. tagits bort. Rengjort innanför och torkat ur samt sprutat på noxudol. Även dörrar, ”balkar”, backlucka, underrede m.m är behandlade invändigt.
Så förhoppningsvis kommer rosten i alla fall få en liten utmaning för en tid framöver.
Innan du ger dig på att laga så skall du "inventera" rosten på resten av bilen. Är det den första av flera ansatta ställen så får du fundera. Sen får du ta reda på om det är inifrån, dvs byta stärmkant med ekonomiplåt eller om det mot all förmodan är utvändigt.... kanske går att slipa, epoxigrunda, spackla, lägga en slipgrund och lacka upp det så det ser acceptabelt ut på ett väldigt enkelt sätt (svårt att säga utan att ha sett det).
Men seriöst så skall man antingen ha en snäll kompis med BRA priser eller göra sånt här själv. Att lämna bort till en bilplåtslagare/lackerare som fixar till det är inte ekonomiskt försvarbart. Dom har att göra med småkrockar där dom rövar på försäkringsbolag och som privatist är dom troligtvis inte ens intresserade.
Lite så är det nog och hittar du en som kan göra det så antingen är det någon som bara slafsar ihop det eller en som gör det som det ska göras och då tar det tid, blir dyrt men troligtvis väldigt bra
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Är det fram hade jag bara kollat efter en skroten skärm
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det är en Sport zc32, d.v.s. sista med sugmotor. Jäkligt kul att köraF fsn skrev:
Bilen är hyfsat rostfri i övrigt. Syns inget i lacken i övrigt förutom ytligt vid några stenskott som ska lagas inom kort.F fsn skrev:Innan du ger dig på att laga så skall du "inventera" rosten på resten av bilen. Är det den första av flera ansatta ställen så får du fundera. Sen får du ta reda på om det är inifrån, dvs byta stärmkant med ekonomiplåt eller om det mot all förmodan är utvändigt.... kanske går att slipa, epoxigrunda, spackla, lägga en slipgrund och lacka upp det så det ser acceptabelt ut på ett väldigt enkelt sätt (svårt att säga utan att ha sett det).
Under syndes det ytrost innan behandling men inget exceptionellt.
Företaget jag tänkte fråga är en mindre enmansfirma. Brukar stå äldre bilar med typiska rostlagningar utanför så kanske mer rimligt prissatt än större skadeverkstäder.F fsn skrev:Men seriöst så skall man antingen ha en snäll kompis med BRA priser eller göra sånt här själv. Att lämna bort till en bilplåtslagare/lackerare som fixar till det är inte ekonomiskt försvarbart. Dom har att göra med småkrockar där dom rövar på försäkringsbolag och som privatist är dom troligtvis inte ens intresserade.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 658 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 658 inlägg
Punktbläster är det man behöver för ytrost.
Vattenavskiljare till kompressorn är då viktigt.
Har man en liten kompressor får man helt enkelt bara jobba långsammare.
Sanden är viktig oxå, glas är bra, även den här svarta som väl är nån typ av slagg.
Jag köpte en påse sand på Biltema för många år sen, den var värdelös.
Vattenavskiljare till kompressorn är då viktigt.
Har man en liten kompressor får man helt enkelt bara jobba långsammare.
Sanden är viktig oxå, glas är bra, även den här svarta som väl är nån typ av slagg.
Jag köpte en påse sand på Biltema för många år sen, den var värdelös.