1 203 413 läst ·
17 139 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Känns ju spontant som hög temperatur utan att veta vad det bör vara. Sitter den i luftfilterboxen?F fsn skrev:Bränslefilter är en sån sak som jag också funderar på. Även bränsletrycksregulator finns med på den listan. Insuget tycker jag att jag gått igenom minutiöst mellan insug och LMM utan att hitta nåt som läcker.
Kopplade in en läsare i ODB2 vid 18-tiden idag och noterade att den reggade insugstemp på 32-36 grader, är det normalt vid en utetemperatur på 11-12 grader med en stillastående bil? Och om det är för hög temp, är symptomen rimliga? Är det LMM som mäter temp?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 657 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 657 inlägg
Upplevde mitt livs värsta bromsskiva i helgen. Bil från 2012, gått 13k mil och aldrig bytt bromsar. Allting satt så in i bomben.. Locktite på alla bultar och en bromsskiva som byggt upp en 2cm kant runtom navet på baksidan.
Slog medelst hammare i 60 minuter på skivan konstant innan hammaren helt enkelt gick av.
Bultarna till "hållaren" krävde bearbetning i 30 minuter per bult och till slut med 2 vuxna män stående på ett långskaft kom bultarna sakta. 1/6 varv i taget.
Konstaterar att jag behöver köpa en liten slägga, gasolbrännare och mer WD40
Slog medelst hammare i 60 minuter på skivan konstant innan hammaren helt enkelt gick av.
Bultarna till "hållaren" krävde bearbetning i 30 minuter per bult och till slut med 2 vuxna män stående på ett långskaft kom bultarna sakta. 1/6 varv i taget.
Konstaterar att jag behöver köpa en liten slägga, gasolbrännare och mer WD40
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Tänk på att det stora problemet är dräneringen från burken och ner i blocket. Det är där det blir tätt först. Från den synliga anslutningen så är det en 90gradare direkt rakt ner i blocket. Där är det många ggr bomtätt av skit.DennisCA skrev:
Nej jag ser ingen orsak att byta den, har rengjort den och granskat den och känt på den, den är i bra skick, jag undrar om den redan blivit bytt. I alla fall tycker jag det vore onödigt att byta den, även den krökta slangen som går igenom insuget så är ännu flexibel och i bra skick. Har rengjort alla med bromsrengörare borstar och tryckluft.
Ja egentligen tycker jag dräneringen är väl helt onödig, vad är nu det att försöka återvinna tycker jag, systemet är onödigt komplicerat om du frågar mig.
På saaben är det en gummislang från vevhuset till insuget och före intercoolern också typ, en backventil för att stoppa turbotrycket att gå tillbaka. Jättesimpelt system och det funkar helt bra. Kletar litet mera men å andra sidan det är mycket lättare att serva.
På saaben är det en gummislang från vevhuset till insuget och före intercoolern också typ, en backventil för att stoppa turbotrycket att gå tillbaka. Jättesimpelt system och det funkar helt bra. Kletar litet mera men å andra sidan det är mycket lättare att serva.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Fast oljan som samlas i burken ska ju tillbaks till motorn på nåt sätt............De flesta bilar som har dylika system har ju oljeåterföring.
På gamla audisar är det ju mer regel än undantag att tempsensorn går sönder och visar lite vad som helst. Lämnar ingen felkod men om man loggar temperaturen och plottar en graf på det så ser man hur mätvärdet åker jojo helt slumpmässigt. Det kanske är ett liknande givarfel här?F fsn skrev:
Lite modernare saabar vet jag hade bara en samlingsburk som man måste tömma manuellt nu som då. Det enda som åkte tillbaka i motorn var det som lyckades ta sig vidare till insuget. Har även läst om volvoägare som gjort en liknande modifikation till sina bilar.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Tömma manuellt? Vilka saab är det? De jag vet har allihop en dränering från burken.
OK det var nog jag som blandat då, tänkte väl på då man uppgraderar t.ex. OG900 med systemet från en 9-5:a så har man en flaska man tömmer manuellt. Men det har väl dränering i 9-5an då. I alla fall jag har läst på volvo forum om folk som bytt återvinningen till en tömbar flaska också.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Ja de som skriver sånt och modifierar på det viset är såna som inte begriper nåt och tycker de har gjort nåt bra. Oftast är motorn kronslut också så den ventilerar maximalt........då kan jag förstå om man får tömma nåt manuellt och övriga systemet inte fungerar......