Grannen kom o berättade en mysko grej
Han har bytt bromok bak på sin mammas Polo, aluminiumok men inbyggd handbroms.
Vi besiktningen såg de att det hängde en droppe bromsvätska under båda oken, det visar sig att de läcker när handbromsen är dragen, men inte när den är släppt eller man bromsar med pedalen !?!?
Nya ok köpta på Mekonomen.
Bilen gick igenom besiktningen med påpekade om läckaget, bromsvärdena var fina.
 
Isakare Isakare skrev:
Grannen kom o berättade en mysko grej
Han har bytt bromok bak på sin mammas Polo, aluminiumok men inbyggd handbroms.
Vi besiktningen såg de att det hängde en droppe bromsvätska under båda oken, det visar sig att de läcker när handbromsen är dragen, men inte när den är släppt eller man bromsar med pedalen !?!?
Nya ok köpta på Mekonomen.
Bilen gick igenom besiktningen med påpekade om läckaget, bromsvärdena var fina.
Kanske o-ringen runt kolven som är dålig och när kolven dras fram av handbromsen så tätar den inte ordentlig?
 
Vet inte hur dessa ok funkar. Men om HB påverkar kolven på ett annat sätt än pedalen kanske det kan förklara saken.
HB kanske påverkar oket mekaniskt istf hydrauliskt. Lite snett? Ren gissning, dock...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
galento
Äldre avsnitt men kan vara värt att se igen.

 
  • Gilla
  • Ledsen
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
Jag noterade en sak med Saaben nyligen. Om man kollar på hjulen så verkar bakändan sitta lägre ner visst? Kan man tro bakfjädrarna börjar bli slitna? Skulle trott framfjädrarna skulle slitas snabbare som får ta mera tyngd men där ser man mera mellanrum i hjulhuset.

En vit Saab 900 parkerad utomhus som visar olika mellanrum i hjulhusen mellan fram- och bakända.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller är det bara en illusion? Ser man från marken sett ser det ändå jämt ut.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag noterade en sak med Saaben nyligen. Om man kollar på hjulen så verkar bakändan sitta lägre ner visst? Kan man tro bakfjädrarna börjar bli slitna? Skulle trott framfjädrarna skulle slitas snabbare som får ta mera tyngd men där ser man mera mellanrum i hjulhuset.

[bild]

Eller är det bara en illusion? Ser man från marken sett ser det ändå jämt ut.
Hjulhuset fram är en smula högre.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Bra bild, den visar också på en rolig grej med direktörsvagnen 900, nämligen att bakdörrarna är större (längre) än framdörrarna.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Grannen kom o berättade en mysko grej
Han har bytt bromok bak på sin mammas Polo, aluminiumok men inbyggd handbroms.
Vi besiktningen såg de att det hängde en droppe bromsvätska under båda oken, det visar sig att de läcker när handbromsen är dragen, men inte när den är släppt eller man bromsar med pedalen !?!?
Nya ok köpta på Mekonomen.
Bilen gick igenom besiktningen med påpekade om läckaget, bromsvärdena var fina.
är väl troligen läckage runt axeln som går in vid handbromsarmen. Ibland kan det fukta där men båda samtidigt på nya ok är nog rekord.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Bra bild, den visar också på en rolig grej med direktörsvagnen 900, nämligen att bakdörrarna är större (längre) än framdörrarna.
jag vill minnas att 4/5-dörrars saabar kändes ha minimala dörrar när man var van vid 3-dörrars...
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag noterade en sak med Saaben nyligen. Om man kollar på hjulen så verkar bakändan sitta lägre ner visst? Kan man tro bakfjädrarna börjar bli slitna? Skulle trott framfjädrarna skulle slitas snabbare som får ta mera tyngd men där ser man mera mellanrum i hjulhuset.

[bild]

Eller är det bara en illusion? Ser man från marken sett ser det ändå jämt ut.
Jag tycker snarare den ser "för hög" ut fram. Det är inte så att den står på ojämn mark? Hur ser det ut från andra sidan?
 
när det gäller hur plant bilar står så är hjulhusens utseende ett dåligt riktmärke men det är ju det man "ser" med ögat. Man får mäta mot tänkta linjer i karossen istället. En undersida på en tröskel, på saaben kanske midjelisterna på dörrar eller det blanka i stötfångarna. Det är det som är tänkt att vara "i våg"
 
M Myckling skrev:
Jag tycker snarare den ser "för hög" ut fram. Det är inte så att den står på ojämn mark? Hur ser det ut från andra sidan?
Ja jag tyckte det var ganska jämt men jag ska leta upp ett bättre ställe att fota den.

Fick ett litet infall idag och plockade bort panelen på ena bakdörren. Ville kolla hur det står till bakom plåten.

Insidan av en bilens bakdörr utan panel, synliga delar av kaross och mekanismer, tecken på rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där handtaget skruvats fast har det börjat rosta. Jag linoljade det. Nån gång ska jag väl blästra och epoxigrunda det här stället.

Rostfläck runt fästskruv på en avtäckt bakdörrsplåt till en bil, med indikation på underhållsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Botten, vet inte om jag ser rost eller om det är skyddsvaxet. Men jag sprutar in linolja här också.

Inre delen av en bilens bakdörr med början till rost och oljebehandling synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varje jävla gång jag har upp dörren ska han in, vet inte varför han älskar saaben, gör inte så här med nån annan bil.

Svart katt ligger bekvämt på röda bilsäten med halvöppen bakdörr och garaget i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Kurtivan och 6 till
  • Laddar…
Precis blivit klar med ett bromsbyte fram på en Audi A6 2011 som tillhör yngste sonens flickvän.
Varje gång jag mekar en Audi undrar jag om den tyske diplomingenjören Helmut Breitarschel konstruerat skiten.
Nyligen fick jag använda vinkelslipen på brorsonens Audi 200 för att skära bort styrlederna då de är konstruerade för att rosta fast,
Och på denna A6:a så är bromsokhållarnas fästbultar konstruerade för att korrodera ihop nåt så in i bängen att jag drog av bägge M14 bultarna på vänster sida, höger släppte med ett skrik.
Bärarm i alu och stålbultar så galvanisk korrosion deluxe, inget som Helmut tänkte på...
Fick kapa bort hållaren med vinkelslip och borra ur en av bultarna, den andra släppte med våld, värme och svordomar.
Efter ett besök på skroten och en "ny" hållare med bultar fick jag ihop det och bilen har bra bromsar igen.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Mm aluminium och stål är en dålig kombo, fick kapa loss bromsvajern från båda bromsoken bak på min 9-3a. Avslutet på vajern är stålskodd och går igenom en hållare av på bromsoket av aluminium, omöjligt att lossa med ickedestruktiv metod.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Hade bilen i verkstad och dom debiterade 65 kr miljöavgift (fast jag tog alla bytta delar med mig, ingen olja eller däck) samt 250 kr förbrukningsmaterial. Undrar vad det kan vara. Tyvärr betalade jag direkt utan att kolla fakturan närmare.
Imorgon ska jag dit för de lyckades sabotera vindrutetorkarna. Få se hur de förklara sig.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.