galento
R roke skrev:
Låter ju konstigt att lagren går sönder gång på gång. Eftersom det är samma hjul hela tiden verkar det ju inte som att det är själva lagret som gör att det tar slut i förtid.
Uppdatera gärna sen om du får reda på orsak.
Ja fick isär detta i morse så jag kunde dra ur drivaxeln och mycket riktigt
så var vänster hjullager dåligt. Den "ökända" långa bulten satt inte fast i
bussningar eller spindeln men antar att muttermaskin använts för muttern
satt väldigt hårt. Så här såg det ut iallafall så nu får man beställa lager.

Drivaxel med synliga skador och tecken på slitage, i behov av byte av hjullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en korroderad drivaxel med slitet hjullager som behöver bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedtagen drivaxel med synlig skadad hjullager och rost runt axeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
galento galento skrev:
Ja fick isär detta i morse så jag kunde dra ur drivaxeln och mycket riktigt
så var vänster hjullager dåligt. Den "ökända" långa bulten satt inte fast i
bussningar eller spindeln men antar att muttermaskin använts för muttern
satt väldigt hårt. Så här såg det ut iallafall så nu får man beställa lager.

[bild][bild][bild]
Ingen tätning alltså förutom kapseln på lagret ??
 
Bild på slitage och misstänkt otillräcklig tätning på maskindel, markerad med gröna cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller?

I vilket fall som helst, har man bytt lager för knappt 600 mil sen, och det ser ut sådär nu har man gjort ett riktigt dåligt jobb...
 
Tärningen sitter i spindeln. Den där tätningsytan måste åtgärdas. Troligen orsak till lagerproblem.
 
galento
Båda tätningarna sitter kvar i spindeln , det är änden på damasken på bilden Dan.
Får göra rent drivaxeln så man ser bättre.
 
Tycker det ser ut att vara nå mer spök än bara tätningsyteproblem......Kan inte tänka mig att drivaxeln ska se ut så där med nötskador och vad det nu än är?
 
Isakare Isakare skrev:
Jag har bytt fram på en Corolla -93 (34" mil) den hade den bästa konstruktion jag sett för att minska inträngning av vatten, och det var nästan helt rent bakom när jag tog bort det.
I vanliga fall brukar det vara en ring som sticker ut från spindeln, och en ring från skölden som går i varandra, Corollan hade dubbla ringar på båda sidorna.
Svårt att förklara, men ni som mekat en del vet nog vad jag menar.
I motsats hade Mazda på några årsmodeller ingen skydd alls bak, det var kapslat lager där man såg lagrets tätning om man tittade in bakom hjulet....de höll inte länge.
Första lagerbytet på min Corolla skedde vid ca 36000 mil - bara för att jag hörde ljudet av det en aning i vissa lägen - på verkstaden sa dom 'hur fan hörde det du det' - då det var precis i början av 'förfallet'


Instämmer nog i teorin att om inkapslingen är utförd så att vatten har svårt att ta sig in och lätt dunstar bort igen så kommer lagren att hålla väldigt bra. Med andra ord se till att damasker och annat fixas fort så fort det visar tendenser på att gå sönder, då så fort det är öppet så kommer vatten och damm som fångas in under körning att bilda slippasta på delarna som är inpassade i varandra och starta upp korrosion på glidytor och lagerbanor och när det börja bli spel av nötning så går resten fort..
 
Fast lager nöts inte ut på det viset. Det vatten som tar sig in lägger sig fläckvis och orsakar kratrar av korrosion. Det är det man hör när det börjar låta illa. kulorna rullar över dessa skador och det låter. Kör man länge så accelererar ju skadorna såklart men jag har bytt åtskilliga och då jag demonterar genom att skrota ur dem så ser man ju en hel del. Många ggr är det försvinnande små skador medans en del är sämre.......men de har ju oftast kört länge med oljud.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast lager nöts inte ut på det viset. Det vatten som tar sig in lägger sig fläckvis och orsakar kratrar av korrosion. Det är det man hör när det börjar låta illa. kulorna rullar över dessa skador och det låter. Kör man länge så accelererar ju skadorna såklart men jag har bytt åtskilliga och då jag demonterar genom att skrota ur dem så ser man ju en hel del. Många ggr är det försvinnande små skador medans en del är sämre.......men de har ju oftast kört länge med oljud.
Nja, på Corollan jag bytte fanns inte spår av vatten i lagret, det var tort och utslitet helt enkelt. Om man i tid tagit isär och fyllt på nytt fett hade det hållt ännu längre. Men det är ju inget som görs nu för tiden.
Jag har petat bort tätningen och fettat in många kapslade lager, så det går om man vill.
 
Behöver inte synas nå vatten.......kan se helt normalt ut och vara fettfyllt som vanligt. Det är när man torkar rent lagerbanan man kan se de där småskadorna. Helt torra lager är inte ofta man ser.......Då måste ju nån ha glömt att smörja typ.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Hjulinställning, ni som kan det här, var det helt åt skogen innan och blev det bra nu? 😄

Utskrift av hjulinställningsvärden före och efter justering med grafisk representation av en bil och specifikation för en Volvo V60.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit bilen drog skapligt åt höger tidigare
 
Var normalt fel innan, är bra efter.
 
galento
S Stefan1972 skrev:
Behöver inte synas nå vatten.......kan se helt normalt ut och vara fettfyllt som vanligt. Det är när man torkar rent lagerbanan man kan se de där småskadorna. Helt torra lager är inte ofta man ser.......Då måste ju nån ha glömt att smörja typ.
Har sett många såna lager när man jobbade inom Uh industri , detta på bilden
är en utbytt lagerbana från Subarun.
Närbild på skadad lagerbana med slitage som är utbytt från en Subaru.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nino nino skrev:
Hjulinställning, ni som kan det här, var det helt åt skogen innan och blev det bra nu? 😄

[bild]

Edit bilen drog skapligt åt höger tidigare
Ser bra ut. Känns det bra att köra också så är det säkert bra. Har du filvakt så ska egentligen kameran kalibreras efter injusteringen om man är riktigt noga.
 
N Niq skrev:
Ser bra ut. Känns det bra att köra också så är det säkert bra. Har du filvakt så ska egentligen kameran kalibreras efter injusteringen om man är riktigt noga.
Inte provat än 🙂
Nej inga sånna finesser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.