1 202 525 läst ·
17 129 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Man blir ju glad av äldre bilar!
Blev inspirerande och delar här en bild på min E34 M5 -92 3,8 motorn.
Gillar E34 karossen skarpt!
E30 är också något speciellt men finns inte så många kvar och ångrar att man sålt av dom man har haft 😢
Blev inspirerande och delar här en bild på min E34 M5 -92 3,8 motorn.
Gillar E34 karossen skarpt!
E30 är också något speciellt men finns inte så många kvar och ångrar att man sålt av dom man har haft 😢
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Min första egna bil var en illröd 318iS 1988, faktiskt en av de få nya bilar jag köpt. En bastard som hade 8-ventilersmotorn och inte 16 som kom året efter, ändå hette den S. Faceliften hade dock det förbättrade krockskyddet, de större bakljusen (tveksamt om det var en förbättring) m m. Väldigt rolig och sladdbenägen på vanligt 3-seriemanér, om än inte alls lika illa som E21 (som jag annars är väldigt svag för, särskilt i 323i-versionen). Kostade ~115 000kr om jag minns rätt. Sedan blev jag klokare eller fattigare och köpte bättre begagnat för det mesta.
Familjen lyckades gång på gång övertala far i huset att köpa BMW när han helst ville ha Citroën. Därför var jag bara några år när jag åkte i baksätet på en 2002, sedan en E21 320 silvermetallic (med taklucka!) och sista gången innan jag lämnade hemmet, en E34 520i i diamantsvart. Gick inte få honom till att hosta upp för större motor 😂 Däremellan blandade franska gashydrauliska svävare!
Ska se om jag hittar bilder. Blir att kolla Kodachrome 64!
En sak som visar på ambitionsnivån med första 3.6 M5 var turbinfälgarna som delvis var i magnesium. Inte direkt vanligt på en familjeracer. https://www.whichcar.com.au/features/modern-classic-bmw-e34-m5-review
Familjen lyckades gång på gång övertala far i huset att köpa BMW när han helst ville ha Citroën. Därför var jag bara några år när jag åkte i baksätet på en 2002, sedan en E21 320 silvermetallic (med taklucka!) och sista gången innan jag lämnade hemmet, en E34 520i i diamantsvart. Gick inte få honom till att hosta upp för större motor 😂 Däremellan blandade franska gashydrauliska svävare!
Ska se om jag hittar bilder. Blir att kolla Kodachrome 64!
En sak som visar på ambitionsnivån med första 3.6 M5 var turbinfälgarna som delvis var i magnesium. Inte direkt vanligt på en familjeracer. https://www.whichcar.com.au/features/modern-classic-bmw-e34-m5-review
Nu lånade jag ut bilen så jag är inte helt säker men tror han sa att motorlampan tändes och den gick in i limp mode.J jawen skrev:
Elfel på spridare 2 enl icarsoft
Fina bilar & BMW's raka små 6 or var helt fantastiska för tiden & enormt bra balanserade.MultiMan skrev:
Kompisen hade en 318 Baur (typ av fuskcab) & har för mig den varvade 6600 rpm, samtidigt som min Ford hade övervarvnings-skydd på 5300 rpm.
Övervarvningsskyddet var inbyggd i en fjäder i rotorn under fördelningslocket hahaha, så jäkla sniket.
Har du icarsoft CR MAX?nino skrev:
Kör ecu:erna (ecm/pcm) en och en, så borde du kunna få ut mer information.
Hittade du om någon givare/kabel gick från någon av spridarna ?(vanligt vid cyl 4)
Spridare kan ju balla ur, men "koder i ecu" kan ju komma för att nån givare/kabel är kass eller dålig kontakt, och då uppstår ju "limp-mode" & ecu-error.
Problemet med m5 e34 är väl att s38-motorn svarar så pass bra på överladdning att de flesta m5'or har blivit slaktade på drivlinan.strike skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva åker vi sedan många år bara bmw , inget nyare dock. E31'an rullar däremot bara sommartid.
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 669 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 669 inlägg
8 eller 12?dof skrev:
Hade en 12 som bara strula så den såldes billigt.
Sista va nått med varvräknaren och gaspedalen som inte prata med varandra
Min dåvarande chef köpte en ny med 12an, under de 2 år han hade den stod den mer på verkstad än han körde med den, det ena felet konstigare än det andra.Hus tomte skrev:
Bekant köpte en billigt från Tyskland med lite småfel som han skulle fixa, det var 20 år sen, bilen står fortfarande i garaget, varit ute några gånger men då har nått nytt fel dykt upp.
Dottern och hennes man har en 750 -09, motorn fick renoveras för nästa 100.000:-, först var det bara ventil tätningarna enligt de kunniga, men när meken rev motorn blev det bara mer o mer, 20" mil var tydligen för mycket för den motorn.
BMW har tillverkat fantastiska flaggskepp, men bra har de sällan varit.
Stämmer många E34: or har blivit slaktade för överladd både s38 motorerna men framför allt m50/m52 motorerna.dof skrev:
Otroligt fin! Kul att se dom där växer inte på träd 😀
Har allt kolla in e31 v12 5,5l CSI för x antal år sedan, men blev inget.
Blev en e38 -00 v8 istället skön släde å trycka motorväg med.
Men även den fick lämna tyvärr 😢
Har en e65 745 -02 omtalad och om diskutera när dom kom, men gillar den inte riktigt samma känsla som tidigare modellerna dock.
Samtliga biltillverkare har "lite problem" med deras motorstarkare versioner, för det uppstår alltid när man går mot det "extrema". Vem vill exempelvis äga en begagnad Audi S6 ell liknande, bilhandlarna vill inte ta i dom "med tång" ens.Isakare skrev:
Min dåvarande chef köpte en ny med 12an, under de 2 år han hade den stod den mer på verkstad än han körde med den, det ena felet konstigare än det andra.
Bekant köpte en billigt från Tyskland med lite småfel som han skulle fixa, det var 20 år sen, bilen står fortfarande i garaget, varit ute några gånger men då har nått nytt fel dykt upp.
Dottern och hennes man har en 750 -09, motorn fick renoveras för nästa 100.000:-, först var det bara ventil tätningarna enligt de kunniga, men när meken rev motorn blev det bara mer o mer, 20" mil var tydligen för mycket för den motorn.
BMW har tillverkat fantastiska flaggskepp, men bra har de sällan varit.
Mercorna 500-560 för 20 år sedan hade extremt svåra elfel, sett 5-6 st stå under felsökning under flera års tid, & värdet går ned till en smörgåstårta från ICA.
Porsches motorer är M96 och M97 (satt i 911 version 996/997, Boxter & Cayman 1997-2008), axiallagren rasade, fick repor i cylinderväggar & fick motorras till slut, osv, osv.
BMW's F01 "kom då", så din dotter fick första versionen & oftast har dem "barnsjukdomar".Isakare skrev:
Olje & bränsle-kvaliteten skiljer sig så pass mycket i värdens länder & kontinenter, så ofta blir just detta ett "problem" på längre sikt.
E38:an 1994-2001 var sista 750 med V12 motor, M73 motorn som även satt i Rolls-Royce Silver Seraph & var en mycket bra motor.Isakare skrev:
Vet inte om det var en E65 chefen hade (2001-2008) , dom 750 hade N62 V8 motorn & endast 760 hade V12:an.
BMW's N62 är en mycket bra maskin OM man underhåller & servar den som man ska