238 952 läst ·
226 svar
239k läst
226 svar
Allt fastnar i rostfri stekpanna
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 625 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 625 inlägg
En rostfri stekpanna är för proffs som vet hur man skall hantera en rostfri stekpanna, inget för konsumenten. Den skall ha hög värme, köttet skall inte vändas förrän det är färdigt brynt osv.
som sagt för en stekpanna för proffs som vet hur man skall hantera stekpannan på rätt sätt.
som sagt för en stekpanna för proffs som vet hur man skall hantera stekpannan på rätt sätt.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 625 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 625 inlägg
Tycker det är synd att du ställer in din fina stekpanna längst in i skåpet.
Ta kontakt med www.LeCreuset.se så får du säkert råd på hur du skall handha din stekpanna i rostfritt.
Ta kontakt med www.LeCreuset.se så får du säkert råd på hur du skall handha din stekpanna i rostfritt.
Najs! Kanske slår in öppna dörrar hör, men som gammal matlagningsnerd och DeBuyer-vurmare så tycker jag att den ser lite rostanfrätt ut?!? En kolstålspanna bör man, precis som en gjutjärnspanna, bara skrubba ur med varmt vatten och sedan torka torr direkt, så kommer den funka bättre och bättre över tiden.KnockOnWood skrev:Lite feed-back, eller återkoppling för er som gillar svenska bättre
Kolstålspannan från det franska DeBuyer fungerar bättre och bättre.
Den har nu varit igång på vår induktionshäll ca tre månader.
Ser inte så fager ut på insidan, men det är väl en del av konceptet.
Och den steker bra, och ingenting fastnar.
Så här ser den ut nu:
[bild]
(Det är matbordet, inte en köksbänk, under om någon nu undrade)
Det jag tycker är så bra med en DeBuyer eller annan smidd kolstålspanna är att den är som en gjutjärnspanna fast mycket lättare, och passar mycket bättre, IMHO, om man inte kör vedeldat eller gamla järnplattor, dvs har man induktion eller gas så får man så oändligt mycket mer kontroll över stekningen och då menar jag att det är lättare att lyckas med en kolstålspanna som de Buyern, än med en gjutjärnspanna, samtidigt som kolstålspanna tål extrema temperaturer och håller livet ut, och du slipper servera teflonbeläggning som ofrivilligt kosttillskott i barnens falukorv...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, där håller jag inte med. Det är nog bara inbränt stekfett.hevi skrev:
Oftast får den inget vatten i sig alls, utan det använda stekfettet torkas ofta bara ur.
Det blir ju inte så mycket att diska ur när man bara har stekt ett par fiskfiléer, korvar eller hamburgare
Däremot är jag besviken på en annan sak:
Botten har "kupat sig" så stekfettet, smöret eller oljan, runner ut längs kanten när det smälter.
Den har alltså blivit konvex, uppifrån sett. Hur den var som ny kollade jag aldrig riktigt.
Så här gör alla icke gjutna pannor jag haft, och det är lite trist.
Vad gör jag för fel?
Skall jag ge den en kyss med en plastklubba (eller handslägga med en brädbit emellan)?
Någon perfekt anliggning behövs ju inte på en induktionshäll.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 625 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 625 inlägg
Har själv nonstick men de håller bara ett par år, fördelen är att de är lätta. Men i längden är det inget som slår en gammal väl använd stekpanna i gjutjärn tycker jag. När det gäller ugnsforma så är Le Creuset super men sina emaljerade ugnsformar i stengods. Matresterna är lätta att få bort och det bli inga repor i dem som det bli på vanligt stengods. Ser ut som ny trots 10 års användning.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 625 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 625 inlägg
Det är möjligen inte så att pannan har på spisen utan att haft något i den?KnockOnWood skrev:Nja, där håller jag inte med. Det är nog bara inbränt stekfett.
Oftast får den inget vatten i sig alls, utan det använda stekfettet torkas ofta bara ur.
Det blir ju inte så mycket att diska ur när man bara har stekt ett par fiskfiléer, korvar eller hamburgare
Däremot är jag besviken på en annan sak:
Botten har "kupat sig" så stekfettet, smöret eller oljan, runner ut längs kanten när det smälter.
Den har alltså blivit konvex, uppifrån sett. Hur den var som ny kollade jag aldrig riktigt.
Vad gör jag för fel?
Skall jag ge den en kyss med en plastklubba (eller handslägga med en brädbit emellan)?
För just det gör pannorna kupiga i botten.
Tippen nästa och ny panna föreslår jag
Ok, det låter som en helt rimlig förklaring...KnockOnWood skrev:
Vet inte hur du ska göra för att knögla tillbaks bottnen -har själv 5 De Buyer Mineral B-pannor i arsenalen och trots ganska idogt misshandlande genom åren har jag inte lyckats buckla till bottnarna så att stekfettet försvinner ut åt sidorna (men det är ju inte försenat ännu)...KnockOnWood skrev:Däremot är jag besviken på en annan sak:
Vad gör jag för fel?
Denna typ av pannor tror jag rör sig mer i formen vid upphettning än andra material gör.KnockOnWood skrev:Däremot är jag besviken på en annan sak:
Vad gör jag för fel?
Kolla vilken form den har när smöret börjar brynas...kanske allt är i sin ordning?
tja min bästa kaffebryggare nånsin inköptes på IKEA för sisådär 20 år sen nånting. Dom senare kaffebryggarna av andra märken har i jämförelse alldrig lyckats göra lika bra kaffe som den. Nu har jag iofs inte gått upp i Moccamaster elelr Wilfa nivå utan hållit mig i mellanklassen. Att göra ned på IKEA eller för den delen biltema jula bara för att dom inte har rätt märke på prylarna är bara korkat.
För övrigt krängde IKEA en ypperlig liten stekpanna för några tior i teflon som var perfekt när man skulle steka ett par ägg tyvärr har den blivit ersatt av nån ny variant som inte funkar alls
För övrigt krängde IKEA en ypperlig liten stekpanna för några tior i teflon som var perfekt när man skulle steka ett par ägg tyvärr har den blivit ersatt av nån ny variant som inte funkar alls
Jag funderar på en rostfri traktörpanna, eller en kolståls panna. Någon som vill rekommendera några märken? Inget hutlöst dyrt, en DeBuyer panna kan jag få för runt 650kr så ditåt ligger budgeten... Skulle vara intressant att prova rostfritt dock. Allt annat börjar va gjutjärn redan.
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Traktörpannor SKALL ha tjocka bottnar, annars bränner det fast. Köp inte en traktörpanna som inte orsakar allvarliga skallskador ifall man lappar till sin nästa med den.
Olika åsikter om detta med vila kött
https://amazingribs.com/more-techni...ce-juiciness-why-resting-and-holding-meat-are
Varför vill man servera kallt kött?
https://amazingribs.com/more-techni...ce-juiciness-why-resting-and-holding-meat-are
Varför vill man servera kallt kött?
- Over time, the meat will cool. No one wants cold steak!
- Meat will carryover cook, potentially resulting in overcooking
- The fat will begin to solidify and congeal, giving an unpleasant mouthfeel
- The crust created by searing will begin to soften and lose flavor, especially if the meat is tented under tinfoil
- Chicken and turkey skin will go from crispy to an unpleasant rubbery texture
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 625 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 625 inlägg