Hej,

Ska få en Nibe F2120 luft-vatten värmepump installerad och enligt manualen så ska enheten kopplas till en allpolig arbets/säkerhetsbrytare med minst 3 mm brytaravstånd.

Jag har hittat en definition av "allpolig", men är fortfarande säker.
Läste någonstans här på forumet att allpolig = 2 polig, stämmer det - eller kan allpolig även vara 3 och 4 polig?

Hur mycket jag än googlar så finner jag inte mycket info kring detta.

Värmepumpen kommer att kopplas in på 3x10A (utedel) samt 3x16A (innedel), tipsa gärna om vilken arbets eller säkerhetsbrytare som är lämplig!

Stort tack på förhand!

PS: Nej, det är inte jag som ska utföra jobbet, så häng inte mig.

Tack för svar, det var ungefär den definitionen jag hittade också. Men den säger inte mig om "antal poler", dvs kan även 3 och 4-poliga brytare vara allpoliga eller är det enbart 2-poliga brytare som är allpoliga?

Hur är det med 3mm brytaravstånd? Tycker att de flesta säkerhetsbrytare som man hittar inte anger någon brytaravstånd :( Kan man bara "blunda och köra på" gällande brytaravståendet, så länge det är en säkerhetsbrytare?

"Allpolig" brukar dyka upp när små badrumsfläktar ska kopplas in. Här har de smarta kommit fram till att en vanlig propp fungerar som brytare.

Hur många poler som är "allpolig" beror på hur grunkan som ska koppas in ansluts, dvs hur många faser.
3poliga är alla poler/faser i ett trefas-system skulle jag säga.
2polig brytare kan således ej vara allpolig i ett trefasystem.

Det saknas tyvärr idag en definition på allpolig brytning. Den definition som fanns i gamla föreskrifter sa att brytningen skulle omfatta alla ledare som under normal drift för en spänning till jord. Inte helt klockrent, och det blev inte bättre av att självaste elsäkerhetsverket tolkade den fel. Därefter försvann definitionen...återstår dock regelparagrafen som i alla år har sagt att I TN-S- och TN-C-S-system behöver inte neutralledaren frånskiljas. Man kan dock fortfarande diskutera om det verkligen gäller för tvåpoliga apparater som använder nollan.

Det där med 3 mm brytavstånd handlar om att frånskilja, dvs åstadkomma en säker brytning som tillåter elektriskt underhåll av apparaten. Avståndet gäller för apparater i gruppledningar, men jag kan inte komma på någon strömbrytare eller tvättmaskinsbrytare som anger att de ha dessa egenskaper. En säkerhetsbrytare däremot som visas på bild har dessa egenskaper, och den har dessutom ett längre kontaktgap är 3 mm för att kunna användas tidigare i anläggningskedjan.

Syftet med båda dessa frågor handlar alltså om säker elektrisk brytning vid underhåll. I en bostad kan man lika gärna dra säkringen (bryter säkringen nollan? Nej!) så i bostäder krävs ingen separat sådan brytare i närheten av apparaten. Det kan finnas ett behov för t.ex värmepumpar om tredje part gör service på den när man inte är hemma. Det får man bedöma. Och det kan även finnas funktionella och praktiska behov med en brytare i närheten men då behöver den inte vara säkerhetsklassad.

Jag tror att det finns krav på arbetsbrytare vid maskinen i maskindirektivet. En värmepump är en maskin. En stickpropp funkar också.

Tack för svaren! Mitt enda syfte är att veta vilken säkerhetsbrytare jag borde köpa, gärna idag (dvs inte online). Bor nära Malmö så alla de stora vanliga kedjorna finns. (Biltema, Jula, Hornbach, Bauhaus...).
Skulle en 4-polig enl. länken nedan passa mina ändåmål? Eller måste det vara tre? Kan jag köpa två likadana (som sagt, innedel 3.x16A och utedel 3x10A).

https://www.hornbach.se/shop/GARO-S...-A-IP65-3155205/6338243/artikel-detaljer.html

Finns även en billigare modell "SBG 416G" dvs utan "H" i slutet, skillnaden verkar vara att den ena har en "hjälpontakt", är det något som jag behöver eller fungerar bägge för mig?

Ursäkta amatörkunskapen...

Hjälpkontaktstypen behöver du ej.
Tillse att du införskaffar passande kabelförskruvningar.

D Daniel 109 skrev:
Jag tror att det finns krav på arbetsbrytare vid maskinen i maskindirektivet. En värmepump är en maskin. En stickpropp funkar också.
Alla fast anslutna (hushålls)apparater såväl som maskiner ska kunna frånskiljas, det är ett välkänt krav som finns oberoende av om det är relevant eller inte.

Garon i länken skulle vara ett utmärkt val av säkerhetsbrytare. Men MÄRK att den fjärde brytaren är en hjälpkontakt och den ska endast användas för att bryta en ev manöverkrets. Hjälpkontakten bryter före och sluter efter dom övriga "kontakterna" och är därför helt olämplig till att bryta lasten. Vilken som är hjälpkontakt ser man på märkningen av kontakterna (1-2, 3-4, 5-6) ska anslutas till last. Hjälpkontakten har ett tvåsiffrigt nummer som jag i hastigheten inte mins.

tommib
13-14 brukar det väl vara?

I standarden för elektriska hushållsprodukter (däribland värmepumpar) finns en definition för allpolig brytning:

Textutdrag som definierar allpolig brytning enligt standard för elektriska hushållsprodukter.

Neutralledaren behöver således inte brytas för en 3-fas produkt, vilket redan har konstaterats.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.