51 442 läst ·
641 svar
51k läst
641 svar
Allmänna Zigbee-tråden
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har också en sån, men orkade inte riktigt bygga klart lådan som jag behöver för att kunna ha den ute. Insåg att "det enda som händer om jag sköter bevattningen är att jag måste klippa gräset oftare" så jag kom av mig...pacman42 skrev:
Knycklan blev jag rejält sugen på! Nu när man "ska" köra diskmaskinen på tider man normalt sett inte är i närheten av den, så är jag alltid lite nojig för läckage som inte upptäcks i tid.pacman42 skrev:
Med Knycklan blir man också av med "problemet" att man glömmer att vrida om vattenvredet när man kör igång maskinen/när den är klar genom att skapa en automation att när maskinen börjar dra ström stås vattnet på och när maskinen slutar dra ström så stänger Knycklan av vattnet.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Alla hantverkare jag har anlitat har konsekvent vägrat att ansluta IKEA-saker till vattenledningen, för att de anser att det är skit och kommer att leda till läckage. Vet inte hur mycket det ligger i det, skulle gissa att det mer beror på att de har sina firmor och grossister de handlar genom och att de inte vill svika dem. Men vet inte... Förutom det har jag också funderat på att man borde ha en Knycklan till diskmaskinerna eftersom jag också numera i princip bara diskar på nätterna. Aldrig om jag inte är hemma dock.P Paxman skrev:Knycklan blev jag rejält sugen på! Nu när man "ska" köra diskmaskinen på tider man normalt sett inte är i närheten av den, så är jag alltid lite nojig för läckage som inte upptäcks i tid.
Med Knycklan blir man också av med "problemet" att man glömmer att vrida om vattenvredet när man kör igång maskinen/när den är klar genom att skapa en automation att när maskinen börjar dra ström stås vattnet på och när maskinen slutar dra ström så stänger Knycklan av vattnet.![]()
Allt som inte hantverkare får flera hundra procent i avans på är "skit", "opålitligt", "farligt" eller kanske "olagligt". Kolla gärna tråden om IKEAs Åskväder-sortiment.David Wallin skrev:
Alla hantverkare jag har anlitat har konsekvent vägrat att ansluta IKEA-saker till vattenledningen, för att de anser att det är skit och kommer att leda till läckage. Vet inte hur mycket det ligger i det, skulle gissa att det mer beror på att de har sina firmor och grossister de handlar genom och att de inte vill svika dem. Men vet inte... Förutom det har jag också funderat på att man borde ha en Knycklan till diskmaskinerna eftersom jag också numera i princip bara diskar på nätterna. Aldrig om jag inte är hemma dock.
IKEA är ett av världens största detaljhandelsbolag med extremt lång erfarenhet av att testa sina produkter hårt, så jag har mycket svårt att tro att deras prylar skulle vara sämre än andra företags. Lägg till att IKEA, just på grund av sin storlek och berömmelse, granskas stenhårt...gör de minsta miss drar mediadrevet igång skoningslöst.
Man kan köpa ett paket med wallplug och knapp för 149:-. Prisvärt så det förslår!pacman42 skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-set-med-uttag-smart-40364748/
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Ja jag köper i princip bara Ikea, om det inte är något speciellt jag behöver. Tex har jag en utomhusplug och en plug med energimätning, men i de allra flesta fallen funkar Ikea kanon. Deras pluggar har också en bra form och tar inte upp två uttag som en del andra grejer gör. Knappar har jag också bara Ikeas. Kör man dem i HA-Zigbeet så kan man ju välja funktion nästan hur som helst. Tex är deras gamla runda dimmer kanon att styra stereon med, och deras billigaste dimmerknapp kan tex användas för till- och frånslag (inte dimma) av fyra lampor eller pluggar.useless skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har alltid trott att långtryck alltid följs av "knappen släppt" och att man därför inte kan styra något separat med dem.useless skrev:
Fast den pluggen som useless länkar till är ju jättestor!David Wallin skrev:
Jag avskyr pluggformatet som IKEAs pluggar har. Vi har så få eluttag att jag alltid måste använda diverse fördelardosor eller grenuttag och vill inte begränsas av pluggarnas format om jag vill koppla in något som ska styras av Homey.
Däremot har jag börjat byta ut många glödlampor mot IKEAs Trådfri. Ganska stor del av de prylar jag vill styra är ju belysning, och att då slippa sätta en plugg emellan är ju klart att föredra. Dessutom tycker jag att IKEAs LED har en helt OK färgåtergivning, vilket är en stor dealbreaker för mig.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Nja, beror på hur man sätter övriga grejer. Här är ett IKEA grenuttag med tre brunnar.P Paxman skrev:
Det är precis det där jag inte gillar med det där formatet. Har svurit lite för många gånger över Nexa och Telldus-pluggar som inte går att sätta som man vill och som ger ett rörigt intryck...de fasas successivt ut för att få en mer slimmad anläggning.