pacman42 pacman42 skrev:
Jag styr min bevattning i trädgården med IKEA knycklan diskmaskinsavstängning. Här finns en guide för hur man gör:
- [länk]
Jag har också en sån, men orkade inte riktigt bygga klart lådan som jag behöver för att kunna ha den ute. Insåg att "det enda som händer om jag sköter bevattningen är att jag måste klippa gräset oftare" så jag kom av mig...

• Gilla
useless
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag styr min bevattning i trädgården med IKEA knycklan diskmaskinsavstängning. Här finns en guide för hur man gör:
- [länk]
Knycklan blev jag rejält sugen på! Nu när man "ska" köra diskmaskinen på tider man normalt sett inte är i närheten av den, så är jag alltid lite nojig för läckage som inte upptäcks i tid.

Med Knycklan blir man också av med "problemet" att man glömmer att vrida om vattenvredet när man kör igång maskinen/när den är klar genom att skapa en automation att när maskinen börjar dra ström stås vattnet på och när maskinen slutar dra ström så stänger Knycklan av vattnet. (y)

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Knycklan blev jag rejält sugen på! Nu när man "ska" köra diskmaskinen på tider man normalt sett inte är i närheten av den, så är jag alltid lite nojig för läckage som inte upptäcks i tid.

Med Knycklan blir man också av med "problemet" att man glömmer att vrida om vattenvredet när man kör igång maskinen/när den är klar genom att skapa en automation att när maskinen börjar dra ström stås vattnet på och när maskinen slutar dra ström så stänger Knycklan av vattnet. (y)
Alla hantverkare jag har anlitat har konsekvent vägrat att ansluta IKEA-saker till vattenledningen, för att de anser att det är skit och kommer att leda till läckage. Vet inte hur mycket det ligger i det, skulle gissa att det mer beror på att de har sina firmor och grossister de handlar genom och att de inte vill svika dem. Men vet inte... Förutom det har jag också funderat på att man borde ha en Knycklan till diskmaskinerna eftersom jag också numera i princip bara diskar på nätterna. Aldrig om jag inte är hemma dock.

David Wallin David Wallin skrev:
Alla hantverkare jag har anlitat har konsekvent vägrat att ansluta IKEA-saker till vattenledningen, för att de anser att det är skit och kommer att leda till läckage. Vet inte hur mycket det ligger i det, skulle gissa att det mer beror på att de har sina firmor och grossister de handlar genom och att de inte vill svika dem. Men vet inte... Förutom det har jag också funderat på att man borde ha en Knycklan till diskmaskinerna eftersom jag också numera i princip bara diskar på nätterna. Aldrig om jag inte är hemma dock.
Allt som inte hantverkare får flera hundra procent i avans på är "skit", "opålitligt", "farligt" eller kanske "olagligt". Kolla gärna tråden om IKEAs Åskväder-sortiment.

IKEA är ett av världens största detaljhandelsbolag med extremt lång erfarenhet av att testa sina produkter hårt, så jag har mycket svårt att tro att deras prylar skulle vara sämre än andra företags. Lägg till att IKEA, just på grund av sin storlek och berömmelse, granskas stenhårt...gör de minsta miss drar mediadrevet igång skoningslöst.

• Älska
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Sjukt, de har höjt priset en tia sedan förra veckan.

Syftet är att kunna ansluta väggbrytare till ZigBee billigt. Två brytare (plus långklick) gör att man kan styra exempelvis lampor med pucksr som inte sitter i samma rör.
Man kan köpa ett paket med wallplug och knapp för 149:-. Prisvärt så det förslår!

https://www.ikea.com/se/sv/p/tradfri-set-med-uttag-smart-40364748/

• Gilla
oskar82 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kan köpa ett paket med wallplug och knapp för 149:-. Prisvärt så det förslår!

[länk]
Ja jag köper i princip bara Ikea, om det inte är något speciellt jag behöver. Tex har jag en utomhusplug och en plug med energimätning, men i de allra flesta fallen funkar Ikea kanon. Deras pluggar har också en bra form och tar inte upp två uttag som en del andra grejer gör. Knappar har jag också bara Ikeas. Kör man dem i HA-Zigbeet så kan man ju välja funktion nästan hur som helst. Tex är deras gamla runda dimmer kanon att styra stereon med, och deras billigaste dimmerknapp kan tex användas för till- och frånslag (inte dimma) av fyra lampor eller pluggar.

I HA kan man ställa in att t ex en lampa ska dimmas om man håller knappen intryckt eller gör ett långklick, så det är inga problem att få 6 funktioner på den knapp som följer med wallpluggen.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
I HA kan man ställa in att t ex en lampa ska dimmas om man håller knappen intryckt eller gör ett långklick, så det är inga problem att få 6 funktioner på den knapp som följer med wallpluggen.
Vad är skillnad på intryckt och långklick? Jag har bara hittat fyra möjligheter.

Skillnaden är väl hur snabbt man släpper knappen.
Dock vet jag inte varför knappen heter olika beroende på om man bara trycker eller håller den intryckt, men det är väl nån taskig översättning...

Skärmdump av gränssnitt, logg för händelser eller knapptryckningar, möjligen hemautomatisering eller smart enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skillnaden är väl hur snabbt man släpper knappen.
Dock vet jag inte varför knappen heter olika beroende på om man bara trycker eller håller den intryckt, men det är väl nån taskig översättning...

[bild]
Jag har alltid trott att långtryck alltid följs av "knappen släppt" och att man därför inte kan styra något separat med dem.

David Wallin David Wallin skrev:
Deras pluggar har också en bra form och tar inte upp två uttag som en del andra grejer gör.
Fast den pluggen som useless länkar till är ju jättestor! :surprised: Jag köpte ett set med fyra pluggar på Amazon.se (dock för 680 kr) som har samma form som Fibaros smart plugs, vilka jag tror är de som tar minst plats om man ska ha en plugg. De har också energimätning, det fungerar dock inte i Homey för tillfället...hoppas att app-utvecklaren fixar det framöver.

Jag avskyr pluggformatet som IKEAs pluggar har. Vi har så få eluttag att jag alltid måste använda diverse fördelardosor eller grenuttag och vill inte begränsas av pluggarnas format om jag vill koppla in något som ska styras av Homey.

Däremot har jag börjat byta ut många glödlampor mot IKEAs Trådfri. Ganska stor del av de prylar jag vill styra är ju belysning, och att då slippa sätta en plugg emellan är ju klart att föredra. Dessutom tycker jag att IKEAs LED har en helt OK färgåtergivning, vilket är en stor dealbreaker för mig. (y)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Fast den pluggen som useless länkar till är ju jättestor! :surprised:
Ja åt ena hållet. :rofl: Det jag menar är att den inte sticker ut i "nederkant" så om man vänder dem åt varsitt håll så kan man utan problem sätta två i samma dubbeluttag. Men nej, liten är den absolut inte.

Hur funkar de i ett grenuttag, där brunnarna är vridna? De ser inte jättebreda ut...så de kanske får plats bredvid varandra? Priset är ju ganska oslagbart! :D

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Hur funkar de i ett grenuttag, där brunnarna är vridna? De ser inte jättebreda ut...så de kanske får plats bredvid varandra? Priset är ju ganska oslagbart! :D
Nja, beror på hur man sätter övriga grejer. Här är ett IKEA grenuttag med tre brunnar.

• Vit grenuttag med anslutna och lediga uttag, ovanpå ett bord, med synliga kablar.
    Skapa konto
  • En överbelastad grenuttag med många kontakter och sladdar i oordning, brandrisk.
    Skapa konto
Det är precis det där jag inte gillar med det där formatet. Har svurit lite för många gånger över Nexa och Telldus-pluggar som inte går att sätta som man vill och som ger ett rörigt intryck...de fasas successivt ut för att få en mer slimmad anläggning. :giggle:

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.