Jag skulle nästan säga det.Bowman skrev:
Jag tror nog att det är absolut vanligast att dra hela vägen till lampan och slippa ett fult uttag. Kan säkert påverkas av vilken typ av armatur man har och om man tror att denna kommer att bytas/flyttas.
Sätter jag en vanlig "taklampa" mitt i rummet så skulle jag nog i princip alltid dra kabeln fram till lampan.Ser ingen större nytta med ett lamputtag på takkanten.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Ja ok, vad bra! Då får det bli så.Alfredo skrev:Jag skulle nästan säga det.
Jag tror nog att det är absolut vanligast att dra hela vägen till lampan och slippa ett fult uttag. Kan säkert påverkas av vilken typ av armatur man har och om man tror att denna kommer att bytas/flyttas.
Sätter jag en vanlig "taklampa" mitt i rummet så skulle jag nog i princip alltid dra kabeln fram till lampan.Ser ingen större nytta med ett lamputtag på takkanten.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Ja okAlfredo skrev:
Ja jag kommer inte kasta mig in i det just nu ändå faktiskt, skall handla lite material osv i morgon innan jag sätter igång. Och kanske dessutom avvakta på dåligt väder, nu är det bra härligt i solstolen
Vilken höjd över golv kommer lamputtaget sitta?
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Mikael_L skrev:Välj en (tillräckligt) snygg dosa, t.ex.
,
[länk]
[länk]
Sen drar du EKRK 3g1,5 , eller 4g1,5 om du måste blanda fas och tändtråd i samma kabel.
[länk]
EKRK får du dock bara dra i torra rum inomhus, dvs ej badrum, tvättstuga lite tveksamt.
Annars blir det EKK eller EKLK som gäller där.
Och så väljer du lämplig utanpåliggande strömbrytare.
Och ev ett lamputtag:
[länk]
Och så en vanlig krok i taket för armaturen,
Klamringen av kabeln utgör samtidigt dragavlastning.
Patrik_hed här på forumet har skrivit en bra "klamringsskola".
Jag hittar inte klamringskolan du pratar om, har sökt efter alla Patriks trådar osv.
Vet du vart den är?
Allt material med kulokabel och dimmer osv är inhandlat.
Måste ju nu bara lära mig klamra som proffsen nu när jag skall dra synlig elinstallation
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Patriks klammringsskola:
http://www.byggahus.se/forum/el/185362-pirrande-kulo.html?showAll#36
http://www.byggahus.se/forum/el/185362-pirrande-kulo.html?showAll#36
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Har läst på en del om letti, tkk samt biltemas apk. Verkar som det är ganska dyrt samt kräver specialverktyg.
Jag skall sätta 2-4m typ, så det blir ganska dyrt
Å andra sidan så vill man inte, nu när man vet hur snyggt det kan bli, ha fula sladdriga plastklammer.
Hum, får forska lite mer i detta.
Huvudsaken är ju att man får kabeln rak och fin. Känns som även det är en konst iofs.
Jag skall sätta 2-4m typ, så det blir ganska dyrt
Å andra sidan så vill man inte, nu när man vet hur snyggt det kan bli, ha fula sladdriga plastklammer.
Hum, får forska lite mer i detta.
Huvudsaken är ju att man får kabeln rak och fin. Känns som även det är en konst iofs.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Du behöver träna på minst 20 meter innan du kan klamra dina 4 skarpa 
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
2-4 meter kräver inga specialverktyg och blir inte dyrt. Kör med APK. Slå in dom med lämpligt dorn/träbit/metallbit/whatever. Beroende på underlag kan du förborra lite om det känns bättre. Nyp ihop dom med lämplig tång, eventuellt med lite eltejp eller liknande som skydd mot att skava av färgen. Behövs det så knacka ihop lite extra med plasthammare eller nåt. Klart!Bowman skrev:
Är du lite petig kommer bara vi här att kunna ana att det gjorts av en hemmapulare.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Ja det kanske är den gyllene medelvägen,Alfredo skrev:2-4 meter kräver inga specialverktyg och blir inte dyrt. Kör med APK. Slå in dom med lämpligt dorn/träbit/metallbit/whatever. Beroende på underlag kan du förborra lite om det känns bättre. Nyp ihop dom med lämplig tång, eventuellt med lite eltejp eller liknande som skydd mot att skava av färgen. Behövs det så knacka ihop lite extra med plasthammare eller nåt. Klart!
Är du lite petig kommer bara vi här att kunna ana att det gjorts av en hemmapulare.![]()
Letti verkade ju bra för då kan man hålla kabeln på plats, och sen banka dit den så sitter det.
Apk får man ju klämma till i efterhand typ. Men det kanske funkar bättre i verkligheten än i min fantasi.
Svårt det har