Bowman skrev:
Är det kanske bara tycke och smak?
Jag skulle nästan säga det.

Jag tror nog att det är absolut vanligast att dra hela vägen till lampan och slippa ett fult uttag. Kan säkert påverkas av vilken typ av armatur man har och om man tror att denna kommer att bytas/flyttas.

Sätter jag en vanlig "taklampa" mitt i rummet så skulle jag nog i princip alltid dra kabeln fram till lampan.Ser ingen större nytta med ett lamputtag på takkanten.

Bowman
Alfredo skrev:
Jag skulle nästan säga det.

Jag tror nog att det är absolut vanligast att dra hela vägen till lampan och slippa ett fult uttag. Kan säkert påverkas av vilken typ av armatur man har och om man tror att denna kommer att bytas/flyttas.

Sätter jag en vanlig "taklampa" mitt i rummet så skulle jag nog i princip alltid dra kabeln fram till lampan.Ser ingen större nytta med ett lamputtag på takkanten.
Ja ok, vad bra! Då får det bli så.

Bowman skrev:
Ja ok, vad bra! Då får det bli så.
Du kan väl avvakta några timmar för flera proffssynpunkter. Jag är bara glad amatör och kan säkert missa argument värda att beakta.

Bowman
Alfredo skrev:
Du kan väl avvakta några timmar för flera proffssynpunkter. Jag är bara glad amatör och kan säkert missa argument värda att beakta.
Ja ok :)
Ja jag kommer inte kasta mig in i det just nu ändå faktiskt, skall handla lite material osv i morgon innan jag sätter igång. Och kanske dessutom avvakta på dåligt väder, nu är det bra härligt i solstolen :)

Vilken höjd över golv kommer lamputtaget sitta?

Bowman
el_richard skrev:
Vilken höjd över golv kommer lamputtaget sitta?
Om jag skulle satt ett uttag hamnar höjden på typ 210 -250cm
Snedtak, och vet inte exakt vart den hamnar än.

Bowman
Mikael_L skrev:
Välj en (tillräckligt) snygg dosa, t.ex.
,
[länk]
[länk]

Sen drar du EKRK 3g1,5 , eller 4g1,5 om du måste blanda fas och tändtråd i samma kabel.
[länk]

EKRK får du dock bara dra i torra rum inomhus, dvs ej badrum, tvättstuga lite tveksamt.
Annars blir det EKK eller EKLK som gäller där.

Och så väljer du lämplig utanpåliggande strömbrytare.

Och ev ett lamputtag:
[länk]
Och så en vanlig krok i taket för armaturen,

Klamringen av kabeln utgör samtidigt dragavlastning.
Patrik_hed här på forumet har skrivit en bra "klamringsskola".

Jag hittar inte klamringskolan du pratar om, har sökt efter alla Patriks trådar osv.
Vet du vart den är?
Allt material med kulokabel och dimmer osv är inhandlat.
Måste ju nu bara lära mig klamra som proffsen nu när jag skall dra synlig elinstallation :)

Bowman
Bo.Siltberg skrev:
Patriks klammringsskola:
[länk]
Tack!

Bowman
Har läst på en del om letti, tkk samt biltemas apk. Verkar som det är ganska dyrt samt kräver specialverktyg.

Jag skall sätta 2-4m typ, så det blir ganska dyrt :)
Å andra sidan så vill man inte, nu när man vet hur snyggt det kan bli, ha fula sladdriga plastklammer.

Hum, får forska lite mer i detta.
Huvudsaken är ju att man får kabeln rak och fin. Känns som även det är en konst iofs.

Du behöver träna på minst 20 meter innan du kan klamra dina 4 skarpa :)

Bowman
Bo.Siltberg skrev:
Ja jag kan tänka mig det.
Kanske tar och river loss kablarna som ser kassa ut i garaget och runt huset och provat där först då. :)

Bowman skrev:
Verkar som det är ganska dyrt samt kräver specialverktyg.
2-4 meter kräver inga specialverktyg och blir inte dyrt. Kör med APK. Slå in dom med lämpligt dorn/träbit/metallbit/whatever. Beroende på underlag kan du förborra lite om det känns bättre. Nyp ihop dom med lämplig tång, eventuellt med lite eltejp eller liknande som skydd mot att skava av färgen. Behövs det så knacka ihop lite extra med plasthammare eller nåt. Klart!

Är du lite petig kommer bara vi här att kunna ana att det gjorts av en hemmapulare. :)

Bo.Siltberg skrev:
Ett utomordentligt exempel på hur man håller magin kring elektrikeryrket levande. ;):p

Det räcker garanterat med 10-15 meter! ;):wow:

• Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Alfredo skrev:
2-4 meter kräver inga specialverktyg och blir inte dyrt. Kör med APK. Slå in dom med lämpligt dorn/träbit/metallbit/whatever. Beroende på underlag kan du förborra lite om det känns bättre. Nyp ihop dom med lämplig tång, eventuellt med lite eltejp eller liknande som skydd mot att skava av färgen. Behövs det så knacka ihop lite extra med plasthammare eller nåt. Klart!

Är du lite petig kommer bara vi här att kunna ana att det gjorts av en hemmapulare. :)
Ja det kanske är den gyllene medelvägen,
Letti verkade ju bra för då kan man hålla kabeln på plats, och sen banka dit den så sitter det.
Apk får man ju klämma till i efterhand typ. Men det kanske funkar bättre i verkligheten än i min fantasi.
Svårt det har :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.