33 934 läst ·
483 svar
34k läst
483 svar
Allmänn diskussion om AI
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Du förklarar fortfarande inte varför det är korkat. Det är exakt en sådan grej den är bra på. Men jag använder det ju för test. Har ingen write access till prd. Det hade varit korkat.Mulvaden skrev:
Edit: och om jag använde den för ett migrations skript så gör jag en left join för att se att inga id är fel
Sjukt trött på alla idioter på byggahus. Jag förstår ni vill sätta dit mig. Men ni kan ju inget och det är utröttande
Redigerat:
Jag kan liiiite mer än dig om detta hör jag.AndersMalmgren skrev:
Du förklarar fortfarande inte varför det är korkat. Det är exakt en sådan grej den är bra på. Men jag använder det ju för test. Har ingen write access till prd. Det hade varit korkat.
Edit: och om jag använde den för ett migrations skript så gör jag en left join för att se att inga id är fel
Sjukt trött på alla idioter på byggahus. Jag förstår ni vill sätta dit mig. Men ni kan ju inget och det är uttröttande
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Du kan göra det i VS också, shift+alt för multiline Edit. Men nej det går snabbar med chat gpt. Speciellt när du betalat så du får förtur.Mulvaden skrev:
Att få "hjälp" med databasfrågor har funnits ett bra tag, långt innan chatGPT.
Mina kollegor vurmade för att använda JPA (istället för handskrivna SQL-satser i BMP) i en stor Java-applikation vi jobbat länge med åt en kund.
Det är långt ifrån prestandaoptimalt i alla lägen och t o m buggigt ibland.
Vågar sticka ut hakan och säga att efter 33 år som backendutvecklare så gör jag jobbet bättre. I alla fall än så länge.
Mina kollegor vurmade för att använda JPA (istället för handskrivna SQL-satser i BMP) i en stor Java-applikation vi jobbat länge med åt en kund.
Vågar sticka ut hakan och säga att efter 33 år som backendutvecklare så gör jag jobbet bättre. I alla fall än så länge.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Skriva SQL gör man ju bara när prestandan kräver det. Annars ORM typ Entity framework.M MagHam skrev:Att få "hjälp" med databasfrågor har funnits ett bra tag, långt innan chatGPT.
Hade EF fixat table value parameters hade jag använt handskrivna SQL mycket mer sällan.
Eller NoSQL när de passar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 195 inlägg
Jo men i botten av AI finns det ju en mer avancerad sökmotor av "big data", sedan är det ju enkelt att se hur olika människor använder tex Googles sökmotor. Jobbade på ett företag som skulle försöka bringa redan i allt internt "big data" men man kunde inte tänka sig att använda Googles dito och köpte in nåt sökmotorskräp som ingen förstog sig på samt med usel prestanda.A ajn82 skrev:
Exakt. Det som är riktigt skrämmande är okunskapen media visar på i sin rapportering.MathiasS skrev:
Jag läser på deltid kurser i fysik och astronomi på GU.
Vi testade tillsammans med vår lärare (som har PhD och är docent i Fysik) chatGPT med lite astronomifrågor som skulle kunnat vara på en inlämningsuppgift. Frågorna handlade om Saturnus och dess ringar.
Hennes kommentar var kort och gott vad vi alla såg: "Det där skulle jag inte gett många poäng"
För än så länge så märks det tydligt att chatGPT "ordbajsar" utan den själ som en människa kan lägga in i en text. Helt med avsaknad av problematisering, humor, syntetisering. Alltså sånt som visar att skribenten förstått, och kanske t o m ger frö till nya frågeställningar.
Säkert så kommer den att förbättra sig själv i framtiden, det är ju en av grundtankarna med AI.
Vi testade tillsammans med vår lärare (som har PhD och är docent i Fysik) chatGPT med lite astronomifrågor som skulle kunnat vara på en inlämningsuppgift. Frågorna handlade om Saturnus och dess ringar.
Hennes kommentar var kort och gott vad vi alla såg: "Det där skulle jag inte gett många poäng"
För än så länge så märks det tydligt att chatGPT "ordbajsar" utan den själ som en människa kan lägga in i en text. Helt med avsaknad av problematisering, humor, syntetisering. Alltså sånt som visar att skribenten förstått, och kanske t o m ger frö till nya frågeställningar.
Säkert så kommer den att förbättra sig själv i framtiden, det är ju en av grundtankarna med AI.
Hade idag en konversation med IKEAS chatbot. Behövde få reda på vilken dimension det var på ett möbelhjul de säljer. Jag frågade:
-Vilken dimension är det på gängan till hjulet ÄLMHULT?
-Vill du köpa något ur serien ÄLMHULT? (Bot)
-Nej.
-Är du nöjd med svaret? (Bot)
-Nej
-Har du några fler frågor? (Bot)
-Nej
Alltså varför lanserar man så korkade tjänster som bara klarar av att svara på på frågor man inte behöver ställa? Har ni bokhylla Billy? Ja. Artificiell ointelligens.
-Vilken dimension är det på gängan till hjulet ÄLMHULT?
-Vill du köpa något ur serien ÄLMHULT? (Bot)
-Nej.
-Är du nöjd med svaret? (Bot)
-Nej
-Har du några fler frågor? (Bot)
-Nej
Alltså varför lanserar man så korkade tjänster som bara klarar av att svara på på frågor man inte behöver ställa? Har ni bokhylla Billy? Ja. Artificiell ointelligens.
Jag lovar, den frågan hade du inte fått nåt vettigt svar på av en människa hellerUlltand skrev:
Kanske om du hittat någon på deras tekniska avdelningar, men det är inte dom som sitter i support.