78 414 läst ·
282 svar
78k läst
282 svar
Allmän tråd om råttor (inte möss!)
Jag är helt med på ditt resonemang. Jag funderar bara på vad man gör om man väl står där med en fångad råtta i bur och finner sig oförmögen att ta kål på stackaren. Jag tänker att det måste vara något som jag klarar av att göra, och som samtidigt inte innebär onödigt lidande för råttan (om man nu vill ha det i åtanke). Dränka den i en hink med vatten?L Lilla Yk skrev:Jag kan garantera att råttan kommer att återvända om du väljer att släppa ut den levande. Enda sättet är om du kör iväg den flera mil med bilen, vilket är extremt ohygieniskt och bökigt samtidigt som du flyttar problemet till någon annan stackare. Slagfällor fungerar, men de går inte in i dem på en gång eftersom de är klipska. Variera gärna betet. Jag har testat både kött och chokladhjärtan, vilket varit framgångsrikt. Råttproblematiken är så utbredd att man behöver hjälpas åt över hela riket. I mitt bostadsområde har vi grannsamverkan och så fort någon märker att råttorna är tillbaka läggs fällor ut av flera grannar. På så sätt har vi lyckats hålla nere populationen. Tänk om alla i hela Sverige agerade likartat. Vi skulle nog inte bli av med råttorna helt, men skadeeffekten hade minskat. Jag är helt övertygad om att en råtta som fastnar i en fälla i Kiruna är till hjälp även för någon som är bosatt i Skåne.
Testa slagfällla. Det tog flera veckor första gången jag såg råttor här tills de gick in i en fälla. Man måste ha stort tålamod. Variera också betet emellanåt.V vrutberg skrev:Jag är helt med på ditt resonemang. Jag funderar bara på vad man gör om man väl står där med en fångad råtta i bur och finner sig oförmögen att ta kål på stackaren. Jag tänker att det måste vara något som jag klarar av att göra, och som samtidigt inte innebär onödigt lidande för råttan (om man nu vill ha det i åtanke). Dränka den i en hink med vatten?
Jag själv hade nog också haft svårt för att döda en råtta på plats. Har med egna ögon sett en hotellpersonal göra det i Italien - han klämde ihjäl råttan med en kvast. Såg väldigt plågsamt ut. Med slagfälla dör de direkt. Mjölners har hård kraft och är dessutom vass. Funkar utmärkt 🙂, sen har vissa försäkringsbolag samarbete med Anticimex. De lägger ut specialdesignade fällor som ser ut som ett krypin. Jag har fått napp även där 🙂
Jag har testat tre olika slagfällor, inkl Mjölner. Råttorna har tyvärr inte vågat gå i närheten av den, trots att det var flera veckor sedan jag placerade ut den. De andra slagfällorna har löst ut flera gånger, men ingen fångst. Jag har provat korv och Nutella, och våra råttor verkar föredra korv. Hur som helst, det är bristen på fångst som gör att jag funderar på om jag ska prova något annat, dvs. kanske en burfälla.L Lilla Yk skrev:Testa slagfällla. Det tog flera veckor första gången jag såg råttor här tills de gick in i en fälla. Man måste ha stort tålamod. Variera också betet emellanåt.
Jag själv hade nog också haft svårt för att döda en råtta på plats. Har med egna ögon sett en hotellpersonal göra det i Italien - han klämde ihjäl råttan med en kvast. Såg väldigt plågsamt ut. Med slagfälla dör de direkt. Mjölners har hård kraft och är dessutom vass. Funkar utmärkt 🙂, sen har vissa försäkringsbolag samarbete med Anticimex. De lägger ut specialdesignade fällor som ser ut som ett krypin. Jag har fått napp även där 🙂
Anticimex har lagt ut gift som råttorna tyvärr inte hade rört senast som Anticimex var här och kollade giftstationerna. Troligtvis pga att vi har äppelträd, och att råttorna äter av fallfrukten istället för giftet. Vi plockar givetvis bort fallfrukt flera gånger om dagen, även precis innan vi går och lägger oss, men det faller ju äpplen även om nätterna när vi sover.
Det jag har gjort de få gånger jag varit tvungen till det är att använda luftgevär. Det går fortare än att dränka. Dock är det ju inget jag gillar att göra, även om det gäller råttor.L Lilla Yk skrev:Testa slagfällla. Det tog flera veckor första gången jag såg råttor här tills de gick in i en fälla. Man måste ha stort tålamod. Variera också betet emellanåt.
Fallfrukt är din värsta fiende. Här behöver du vidta rejäla åtgärder. Går det att hugga ned trädet eller är biverkningarna för stora? Grannen min har äppelträd och ifjol bodde råttorna i princip där (men vistades också hos oss andra som bor bredvid). Det slutade med att hela gatan tog hjälp av Anticimex och lade ut fällor samtidigt som grannen började rensa ordentligt. Nu har vi grannsamverkan och det skrivs mer om råttor än om skumma fordon i våra grupper. Eftersom råttor rör sig på stora ytor måste hela kvarteret hjälpas åt, annars klarar dem sig.V vrutberg skrev:Jag har testat tre olika slagfällor, inkl Mjölner. Råttorna har tyvärr inte vågat gå i närheten av den, trots att det var flera veckor sedan jag placerade ut den. De andra slagfällorna har löst ut flera gånger, men ingen fångst. Jag har provat korv och Nutella, och våra råttor verkar föredra korv. Hur som helst, det är bristen på fångst som gör att jag funderar på om jag ska prova något annat, dvs. kanske en burfälla.
Anticimex har lagt ut gift som råttorna tyvärr inte hade rört senast som Anticimex var här och kollade giftstationerna. Troligtvis pga att vi har äppelträd, och att råttorna äter av fallfrukten istället för giftet. Vi plockar givetvis bort fallfrukt flera gånger om dagen, även precis innan vi går och lägger oss, men det faller ju äpplen även om nätterna när vi sover.
På Mjölners fälla finns en pigg precis under locket. De gånger jag fått napp är när jag använt piggen som ett ”grillspett” och sattit fast korvskivan eller chokladhjärtat där. På så sätt har råttan tvingats att fippla med fällan, vilket gjort att råttan fastnat. De gånger de överlistat fällan har nästan uteslutande varit innan jag kom på att man måste fästa betet i själva piggen.
Vi har testat de flesta modeller av fällor.. elektroniska fällan har tagit noll! G24(dyra kolsyrefällan) kanske 10 totalt..V vrutberg skrev:Jag har nu provat tre olika modeller av råttfällor, en har aldrig löst ut, och de andra två har löst ut tre gånger men utan någon fångst. Alla tre modeller jag har provat har varit slagfällor, men nu är jag inne på att kanske prova något annat. Har någon här testat en elektrisk fälla, eller en fälla av burmodell?
Burfällor till de större råttorna har varit effektivt. (Dock tråkiga "omladdningar") Sen vanliga klassiska slagfällor är riktigt bra. Beta med "allt" de kräver variation. Allt från tandkräm till kött. Skulle säga att har en råtta gått i en gång så kommer det dröja länge innan nästa går i. Byt def bete å gärna plats på fällan så kan det gå igen.
Det är min erfarenhet i de hela.
En liten uppdatering från mig. Vi fångade inte en enda råtta fram till kanske mitten/slutet av oktober. Då började råttorna gå i fällorna och käka av giftet. Antagligen tog deras huvudsakliga matkälla (fallfrukten) slut.
Sen dess har vi tagit kol på kanske fyra-fem råttor och en mus, och jag har även hittat hur de har tagit sig in i krypgrunden. De har grävt sig in under grundmuren, in i krypgrunden, från under vår altan på framsidan som ligger precis bredvid äppelträdet. Troligtvis är det alltså äppelträdet och altanen som är deras huvudsakliga tillhåll då det finns fallfrukt, och så har de sökt sig in i krypgrunden för värme och skydd.
Hur som helst. Jag såg att husets förra ägare hade försökt fylla igen gamla råtthål under altanen med hönsnät och cement. Men råttorna hade (såklart) bara grävt nya hål precis bredvid istället. Jag fyllde såklart igen de hål jag hittade med jord och sten, men nu när jag tittade igen så hade råttorna såklart grävt upp dem igen.
Nu till min nya knäckfråga: Hur förhindrar man att råttor gräver sig in i krypgrunden? Gör man det bäst på insidan av krypgrunden eller utsidan? Jag har ett finmaskigt stålnät som förra husägarna köpte för att det skulle sätta stopp för råttor, så det kan jag använda. Men ska man typ gräva ner det här nätet, eller lägga det på marken och fästa på något vis?
Sen dess har vi tagit kol på kanske fyra-fem råttor och en mus, och jag har även hittat hur de har tagit sig in i krypgrunden. De har grävt sig in under grundmuren, in i krypgrunden, från under vår altan på framsidan som ligger precis bredvid äppelträdet. Troligtvis är det alltså äppelträdet och altanen som är deras huvudsakliga tillhåll då det finns fallfrukt, och så har de sökt sig in i krypgrunden för värme och skydd.
Hur som helst. Jag såg att husets förra ägare hade försökt fylla igen gamla råtthål under altanen med hönsnät och cement. Men råttorna hade (såklart) bara grävt nya hål precis bredvid istället. Jag fyllde såklart igen de hål jag hittade med jord och sten, men nu när jag tittade igen så hade råttorna såklart grävt upp dem igen.
Nu till min nya knäckfråga: Hur förhindrar man att råttor gräver sig in i krypgrunden? Gör man det bäst på insidan av krypgrunden eller utsidan? Jag har ett finmaskigt stålnät som förra husägarna köpte för att det skulle sätta stopp för råttor, så det kan jag använda. Men ska man typ gräva ner det här nätet, eller lägga det på marken och fästa på något vis?
Det viktigaste är att se till att de inte har mat, plocka bort all fallfrukt direkt, se till at inget ätbart finns där de tar sig in. Förhoppningsvis flyttar de någon annanstans (där det finns mat).V vrutberg skrev:En liten uppdatering från mig. Vi fångade inte en enda råtta fram till kanske mitten/slutet av oktober. Då började råttorna gå i fällorna och käka av giftet. Antagligen tog deras huvudsakliga matkälla (fallfrukten) slut.
Vi hade jätteproblem för några år sedan då råttor sprang omkring på gården (centrala stan) och tog sig in i soprummet och åt sopor, jag såg när en råtta gnagde ett runt hål i ett av sopkärlens lock, jag hade inte gjort hålet snabbare med min Makita sticksåg!
När vi klädde insidan på soprummet med minerit och plåt så försvann de lika snabbt igen då maten sinade.
Så är det. Plocka bort fallfrukt var det första vi gjorde på mornarna och sista vi gjorde på kvällarna. Fallfrukt faller ju även på nätterna, så även om man är noggrann med att plocka bort den verkar det ändå tyvärr inte vara tillräckligt.T tanker skrev:Det viktigaste är att se till att de inte har mat, plocka bort all fallfrukt direkt, se till at inget ätbart finns där de tar sig in. Förhoppningsvis flyttar de någon annanstans (där det finns mat).
Vi hade jätteproblem för några år sedan då råttor sprang omkring på gården (centrala stan) och tog sig in i soprummet och åt sopor, jag såg när en råtta gnagde ett runt hål i ett av sopkärlens lock, jag hade inte gjort hålet snabbare med min Makita sticksåg!
När vi klädde insidan på soprummet med minerit och plåt så försvann de lika snabbt igen då maten sinade.
Nu på vintern vet jag faktiskt inte vad råttorna runt vårt hus livnär sig på, det finns ingen fallfrukt längre och jag tror inte heller att det finns några sopor eller liknande i närheten som de kan kalasa på. Vi har dock en granne som har höns, så det kan ju hända att de sticker dit för att hitta mat, och sen kommer de tillbaka till oss för skydd. Jag vet inte riktigt hur långt råttor rör sig för att hitta mat och skydd.
Intressant, kan du berätta mer om hur ni gjorde det? Råttorna hos oss gräver upp hålen igen efter bara någon timme, så just nu känns det lönlöst att vara där och täppa igen.L Lookatt skrev:
Hos oss grävde de nya hål intill de gamla. Vi hade fyllt hålen med krossat glas mm. Råttorna skyr tydligen kalk. Vi har ett gammalt hyreshus med kä
Vi har lagt en sträng vanlig trädgårdskalk på de sidor av huset, som vätter mot gatan och har hårt packat grus och kullersten omkring sig. Det ligger som en vit sträng där och fungerar mot nya hål.Besvärligare vid gårdshuset, som har torpargrund. Där har vi satt en kontakt med störande ljud i ett uttag. Det fungerar för tillfället. Jag ville lägga kalk under hela huset, men enligt killen från Nomore var det inte bra för huset, som är av trä. Därför ligger kalken bara utmed stengrunden på sidorna mot gatan där också.V vrutberg skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur beskär man plommonträdet?
Häckar, Buskar & Träd -
Glasrutorna är som fast klistrade i varandra
Växthus -
Den som köper tomt får ett träd på köpet – staden ska bli grönare
Artikelkommentarer -
Allmän tråd om VeraEdge
Villalarm & Hemautomation -
Allmän tråd för frågor, råd och tips om maskiner och verktyg i annonser?
Verktyg & Maskiner