83 776 läst ·
286 svar
84k läst
286 svar
Allmän tråd om råttor (inte möss!)
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det är väl för tidigt att utropa seger men alla tecken tyder på att denna råttkoloni är utrotad eller åtminstone decimerad till en nivå där den inte fungerar längre. Körde som sagt en extra gasningsomgång idag efter att några nya råtthål hittades. I med taggtråd, marksten över. Lyfta på ett antal stenar, gasa på tills det fylls med kolsyresnö, stänga igen. Man ser rätt tydligt när gasningen fungerar genom att det ryker ur närliggande råtthål.
Noll råttaktivitet har observerats via våra tre övervakningskameror sedan vi körde i de två sista 425g-patronerna CO2. Summa 5 x 425g CO2 har spenderats hittills, ca 150 kr för gasen då om man köper på billiga ställen typ Byggmax.
Loftet över hönsgård/verkstad har som sagt rensats ut, samt parfyrmerats ordentligt så det luktar för djävligt... såpass att jag fick ta av mig alla kläder och slänga in i tvättmaskinen, ta en dusch efteråt
Noll råttaktivitet har observerats via våra tre övervakningskameror sedan vi körde i de två sista 425g-patronerna CO2. Summa 5 x 425g CO2 har spenderats hittills, ca 150 kr för gasen då om man köper på billiga ställen typ Byggmax.
Loftet över hönsgård/verkstad har som sagt rensats ut, samt parfyrmerats ordentligt så det luktar för djävligt... såpass att jag fick ta av mig alla kläder och slänga in i tvättmaskinen, ta en dusch efteråt
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Vore trist om denna tråd bara dör. Många där ute i landet som sitter med detta problem.
Så jag kör en liten uppdatering då hur det gått för oss.
Kan konstateras att råttkolonin var avsevärt större än vi trodde, en mer informerad gissning är att det kan ha rört sig om mellan 50 - 150 individer i div storlekar när det var som värst. Vissa var stora som mindre bävrar, helt bisarrt.
Vi körde ju en ordentlig utrensning förra helgen med taggtråd och kolsyra i gångarna under det drabbade hönshuset/verkstan. Detta i två omgångar med en dag emellan, första omgången lördag 24/5 tre 425g sodastream-tuber i ca 20 råtthål, dagen efter 2x425g i en handfull nya råtthål. Helt omöjligt att veta hur många som strök med där men troligtvis många dussin och inte minst nytillväxten förintades får man förmoda.
Under veckan därpå noterades en enormt mycket lägre råttaktivitet på våra övervakningskameror, men likväl fångades ca 15 råttor i våra ca 10 råttfällor betade med onsalakorv och rå bacon.
Denna helg kördes ytterligare en gasomgång med taggtråd sten osv på ca fem nya hål, här räckte det med en 425g-patronl. Ett tiotal råttor fångades i fällorna, ca tre blev skadade av fällor och avlivades humant och etiskt otadligt med skott från kraftfullt luftgevär i hjärnan - omedelbar död.
Giljotti-fällorna (ex från Biltema) är inte bra, risken för stor att de bara fastnar och plågas ihjäl. Mjölner mycket bättre, men bäst och känsligast är faktiskt de billiga och enkla TheVault man kan köpa från tex Stick.se i fempack för en tvåhundring - skitbra klipp i fjädern. Den dyra fina GoodNature A24 har knappt fångat en enda, tror det beror på att betet inte funkar på våra råttor som vill ha Onsalakorv och rå bacon.
Summering: sedan helgen finns ingen observerbar råttaktivitet alls via våra övervakningskameror. Möjligt att vi utrotat hela kolonin på relativt kort tid, några veckors envist arbete med fällor, CO2-gasning, kameraövervakning av beteendemönster för att bestämma optimal placering av fällor. Givetvis även en mycket viktig sak, att se till att hönsmat inte presenteras dygnet runt utan enbart på bestämda tider och platser som inte är intressanta för råttor.
Känner mig litet som råttexpert efter detta lilla äventyr...
Extra stolt och glad är jag att vi inte använt råttgift alls, dessa tjogtals döda råttor bör ha varit helt ofarliga att äta för andra djur (frånsett ev smitta det kan ha burit på givetvis, tex från att ha kalasat på döda råttor nere i gångarna).
Kan konstateras att råttkolonin var avsevärt större än vi trodde, en mer informerad gissning är att det kan ha rört sig om mellan 50 - 150 individer i div storlekar när det var som värst. Vissa var stora som mindre bävrar, helt bisarrt.
Vi körde ju en ordentlig utrensning förra helgen med taggtråd och kolsyra i gångarna under det drabbade hönshuset/verkstan. Detta i två omgångar med en dag emellan, första omgången lördag 24/5 tre 425g sodastream-tuber i ca 20 råtthål, dagen efter 2x425g i en handfull nya råtthål. Helt omöjligt att veta hur många som strök med där men troligtvis många dussin och inte minst nytillväxten förintades får man förmoda.
Under veckan därpå noterades en enormt mycket lägre råttaktivitet på våra övervakningskameror, men likväl fångades ca 15 råttor i våra ca 10 råttfällor betade med onsalakorv och rå bacon.
Denna helg kördes ytterligare en gasomgång med taggtråd sten osv på ca fem nya hål, här räckte det med en 425g-patronl. Ett tiotal råttor fångades i fällorna, ca tre blev skadade av fällor och avlivades humant och etiskt otadligt med skott från kraftfullt luftgevär i hjärnan - omedelbar död.
Giljotti-fällorna (ex från Biltema) är inte bra, risken för stor att de bara fastnar och plågas ihjäl. Mjölner mycket bättre, men bäst och känsligast är faktiskt de billiga och enkla TheVault man kan köpa från tex Stick.se i fempack för en tvåhundring - skitbra klipp i fjädern. Den dyra fina GoodNature A24 har knappt fångat en enda, tror det beror på att betet inte funkar på våra råttor som vill ha Onsalakorv och rå bacon.
Summering: sedan helgen finns ingen observerbar råttaktivitet alls via våra övervakningskameror. Möjligt att vi utrotat hela kolonin på relativt kort tid, några veckors envist arbete med fällor, CO2-gasning, kameraövervakning av beteendemönster för att bestämma optimal placering av fällor. Givetvis även en mycket viktig sak, att se till att hönsmat inte presenteras dygnet runt utan enbart på bestämda tider och platser som inte är intressanta för råttor.
Extra stolt och glad är jag att vi inte använt råttgift alls, dessa tjogtals döda råttor bör ha varit helt ofarliga att äta för andra djur (frånsett ev smitta det kan ha burit på givetvis, tex från att ha kalasat på döda råttor nere i gångarna).
Redigerat:
Gas verkar vara grejen!H Harald Blåtumme skrev:Vore trist om denna tråd bara dör. Många där ute i landet som sitter med detta problem.
Vi har här bara kört på traditionella fällor/burar. Men håller helt med om A24 fällan.
Jag har testat å beta om den med annat. (Det finns tillbehör till denna för andra beten) Men denna är ju helkass rent ut sagt. Finns nog bara en fälla här som tagit mindre än A24:an här. Å det är en helelektrisk.
Nä traditionella fällor å burar det funkar.
Här lutar det åt att köra som du har gjort å köra kolsyra ett par tre ggr. De är tom relativt billig åtgärd.
Kul att det verkar fungera. Som du skriver har många fällor för klen fjäder, jag tycker Victors slagfällor är bäst (även för möss, sällan utlösta utan död mus på samma ställen som där Mjölner inte fångar någonting). De ser ut som traditionella slagfällor men har en plastplatta som håller spärren vilket gör justeringen mer exakt. Bra att skruva fast i en plankstump så att ingen råtta drar iväg med en fångad kusin.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Nu går vi mot en ny helg, har noterat att det automatinspelades två styck råttor idag på fm i hönshuset. En liten och en stor. De återkom inte men visar tydligt att man inte får sänka garden.
Laddat upp med mer CO2, rå bacon, onsalakorv. Envishet att hålla fällor laddade och betade på bra sätt är nyckeln. Vi kommer att radera ut även dessa kvarvarande, helt övertygad.
Giljotti-fällorna har nu tagits ur bruk eftersom de inte fungerar för att omedelbart avliva större råttor - vill inte hålla på och avliva fastnade råttor "för hand" med luftgevär med välriktat skott mellan öga och öra dvs i hjärnan. Onödigt lidande ska vi inte hålla på med via kassa fällor med svaga fjädrar, tack och lov avlider de omedelbart med denna "manuella" avlivningsmetod oavsett råttstorlek.
Laddat upp med mer CO2, rå bacon, onsalakorv. Envishet att hålla fällor laddade och betade på bra sätt är nyckeln. Vi kommer att radera ut även dessa kvarvarande, helt övertygad.
Giljotti-fällorna har nu tagits ur bruk eftersom de inte fungerar för att omedelbart avliva större råttor - vill inte hålla på och avliva fastnade råttor "för hand" med luftgevär med välriktat skott mellan öga och öra dvs i hjärnan. Onödigt lidande ska vi inte hålla på med via kassa fällor med svaga fjädrar, tack och lov avlider de omedelbart med denna "manuella" avlivningsmetod oavsett råttstorlek.
Redigerat:
Der som Harald Blåtand berättar om visar hur extremt svårt det måste vara att utrota ett invasivt djur som råttan. Det går knappt lokalt. Jag tror dock att man kan minska beståndet ordentligt om man samarbetar över husgränserna - råttor, och andra gnagare, är ett gemensamt problem för alla och för varje råtta som hamnar i fälla eller som tas ihjäl gör man både sig själv och sina grannar en tjänst. Indirekt hjälper man hela Sverige eftersom att de sprider sig otroligt fort. Harald Blåtand förtjänar därför en rejäl eloge för sitt envisa arbete som minskat beståndet
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag är envis som satan. Som sagt det var 2 styck återstående råttor via kamera, vet inte om vi fått 100% korn på dessa två. Det som fanns i fällorna senaste dygn var en liten råtta i dessa mycket bra TheVault fempacks, billiga och mycket bra slagfällor. Kanske var den mindre junioren i de vi observerade. Den större råttan har vi inte koll på.
Konstateras inga nya råtthål runt hönshus/verkstad. Ingen aktivitet via kameror. Finns egentligen inga måltavlor alls för allt vad jag förberett för.
Möjligen har vi segrat.
_
PS. Jag begriper ju att alla "segrar" mot råttinvasioner är temporära. Det jag tar med mig från senaste bataljerna är 1) envishet med fällor, informerade av kameror som anger placering och vilka beten som funkar. 2) att slå ut större delen av kolonin under jord med CO2, de har uppenbarligen blivit extremt uttröttade av våra gasattacker och orkar inte längre att göra nya gångar.
Konstateras inga nya råtthål runt hönshus/verkstad. Ingen aktivitet via kameror. Finns egentligen inga måltavlor alls för allt vad jag förberett för.
Möjligen har vi segrat.
_
PS. Jag begriper ju att alla "segrar" mot råttinvasioner är temporära. Det jag tar med mig från senaste bataljerna är 1) envishet med fällor, informerade av kameror som anger placering och vilka beten som funkar. 2) att slå ut större delen av kolonin under jord med CO2, de har uppenbarligen blivit extremt uttröttade av våra gasattacker och orkar inte längre att göra nya gångar.
Redigerat:
Om man lyckas tränga undan all luft med avgaser (som i princip inte innehåller något syre) så borde det funka även om halten av hälsovådliga ämnen inte är så hög nuförtiden.
Nu har jag bytt bete i mina 5 slagfällor, till Onsalakorv! 😏
Har tidigare haft succé med egenproducerade Mozartkulor, Dumle och jordnötssmör- men nu lockar inte det. Kanske är råttorna som getingarna; viss del av sommaren vill de ha sött, andra delar av sommaren dyker de direkt upp när man grillar kött?
Återkommer med rapport om jag lyckas med Onsalakorven - kanske blir det kraftigt ökad försäljning för en viss korvproducent framöver…?
Har tidigare haft succé med egenproducerade Mozartkulor, Dumle och jordnötssmör- men nu lockar inte det. Kanske är råttorna som getingarna; viss del av sommaren vill de ha sött, andra delar av sommaren dyker de direkt upp när man grillar kött?
Återkommer med rapport om jag lyckas med Onsalakorven - kanske blir det kraftigt ökad försäljning för en viss korvproducent framöver…?
Jag förstår inte hur en sådan här tråd inte fokuserar på den mest obehagliga mördaren av de alla, katter.
Har ni superråttor som katterna inte vågar ge sig på? Sedan vi skaffade katt har gnagarna inklusive råttor flytt. Några gånger i veckan ser man katten släpa runt på någon stackare som inte fattade vinken.
Har ni superråttor som katterna inte vågar ge sig på? Sedan vi skaffade katt har gnagarna inklusive råttor flytt. Några gånger i veckan ser man katten släpa runt på någon stackare som inte fattade vinken.
Har ni och grannarna katt?L Lilla Yk skrev:
Jag förstår inte hur du tänker.J Jaggatagga skrev:Jag förstår inte hur en sådan här tråd inte fokuserar på den mest obehagliga mördaren av de alla, katter.
Har ni och grannarna katt?
Men låt mig förklara hur jag tänker - och säkert många andra med:
Jag är djurvän.
En katt lever i snitt 12-15 år, ibland betydligt längre. Och är en varelse som behöver - och förtjäner - uppmärksamhet, kärlek, tid... Jag skulle jättegärna ha katt - eller hund - men vi gillar att resa, och dessutom kommer vi sälja villan inom några få år, och flytta till lägenhet i stan. Skulle vi skaffa en utekatt nu, enkom för att bli av med ett råttproblem? Hur skulle vi då göra när vi säljer villan? Tvinga utekatten att bli innekatt? Försöka omplacera den? Avliva den?
Vår trädgård är populär bland grannarnas raskatter - just nu främst en bengal. Det verkar inte påverka råttbeståndet nämnvärt. Vi har en granne som tyvärr låter fallfrukt ligga och ruttna i högar på tomten. Och som har inrett ytterligare bostäder i sitt hus, vilka hyrs ut utan att man ser till att det finns soptunnor så det räcker (dvs sopsäckar ligger runt soptunnarna varje vecka innan tömning). Enligt Anticimex kommer vi troligen aldrig bli av med råttproblemet, pga denna granne.
Att skaffa katt är inget alternativ.
Redigerat:
Jag har inte katt själv eftersom jag är allergisk mot pälsdjur (därför finns det flera incitament för mig att minska beståndet av gnagare). Flera grannar har däremot katt och de får jaga fritt i min trädgård. Jag ser dem ofta här och de gillar möss, men råttor verkar de inte vilja ta i sin mun. Däremot har jag sett fåglar anfalla råttor, vilket glädjer mig.J Jaggatagga skrev:Jag förstår inte hur en sådan här tråd inte fokuserar på den mest obehagliga mördaren av de alla, katter.
Har ni och grannarna katt?
Den metod vi använde för att minska beståndet på vår gata var att ställa ut fällor samt även skriva om problematiken i vår grannsamverkansgrupp. På så sätt kunde vi lokalisera var större delen av gnagarna befann sig. Fällor längs en radie på ett par kilometer var nog den viktigaste åtgärden samtidigt som vi försökte tänka på att inte ”mata” dem med fallfrukter och annat. Nu under sommaren städar jag utemöblerna med ättika då jag vet att gnagarna hatar lukten och jag slänger kaffesump i trädgården eftersom det inte direkt är deras älsklingsrätt.
Sammanfattningsvis: fällor överallt och göra det så obekvämt som möjligt för dem bidrar till att minska beståndet. Om man sedan har en katt är det väl ett plus, men de största råttorna rår de inte på tyvärr
Förra sommaren hade vi problem med råttor under uterummet, som tyvärr inte är byggt på gjuten platta utan står på trädäcket. Därunder flyttade råttorna in och Anticimex var här med 2 fällor (+ satte även en på vinden i boningshuset). Det var en kamp, råttorna grävde hål och vi satte sten ovanpå osv, känns som om vi inte gjorde annat hela sommaren. Vi såg aldrig någon råtta vare sig död eller levande och till sist blev det inga nya hål och det kändes som om de dött/flyttat. Åhh, äntligen var vår känsla! Förr ett par veckor sedan upptäckte vi att råttorna troligen flyttat in i garagetaket, dit upp kommer inte vi för det finns ingen lucka med trappa och heller ingen lucka på utsidan att titta in i. Vi hittade små tussar av isolering på marken vid garagets gavel så det är troligen deras ingång. Det finns både kiss och möss- och råttspillning i taket, det syns tydligt för det ligger närmast plasten som vi ser i taket. Nu kommer Anticimex och ska inspektera så får vi se vad det ger. Min omedelbara åsikt är att ALL isolering i taket ska ersättas med nytt och nät måste sättas runt hela garaget så de inte kommer in där igen. Nu till min fråga... någon som har erfarenhet av sitt försäkringsbolags åsikt i fall som detta? Läste någonstans att försäkringen bara gäller boningshuset?