N newbee skrev:
Kollade fällan för fem minuter sedan och då låg det nya stenar på den. Sjukt konstigt! Frågan är om de markerar att det finns mat eller lägger stenen där som varning.
Går det att försöka filma på
A avskedsfest skrev:
Vilken slagfälla eller annan fälla rekomenderar ni om jag ska fånga råttor (inte möss) som bor under vår altan?
Jag tycker Mjölners fällor är bäst för ändamålet. Har kombinerat dessa med de fällor som Anticimex lagt ut. Mjölners fällor finns på Clas Olsson för en dryg hundring per fälla.

I vissa hemförsäkringar ingår det även besök från Anticimex. Deras fällor är också bra. Fördelen där är att det är ”hus” som lockar in råttorna. Detta kombinerat med det bete som Anticimex lägger ut (deras ”ploppar” som luktar grillat kött har jag haft mest framgångar med).

Bli dock inte förvånad om det fastnar möss i fällorna också (men de är ju också skadedjur så är väl bra att slippa dem)
 
N newbee skrev:
Kollade fällan för fem minuter sedan och då låg det nya stenar på den. Sjukt konstigt! Frågan är om de markerar att det finns mat eller lägger stenen där som varning.
Tja här proppar råttorna fällan full med isolering å annat som de hittar. Så den blir ofarlig så att säga. För att sen ta maten.

Kryddad korv verkar vara av intresse som bete iaf.
 
  • Gilla
newbee och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad vinner man på att inte ha den spänd från början och låta den lösa ut redan första gången en råtta tar betet?
Man kan spänna direkt men de är väldigt försiktiga och stor risk att de undviker fällan om de löser ut den, de lär sig att den är farlig. Såg en video där man hade flera fällor bredvid varandra och de gjorde två försök, ett med inledande "matning" och ett där de försökte fånga direkt. På videon såg man att de efter att ha vant sig med "ofarliga" fällor gick råttorna i nästan alla. I testet där man spände direkt fick de en råtta men sen undvek de andra fällorna. Förstås inget säkert underlag men de är smartare än vad man tror, t ex hade han en fälla där betet försvann utan fångst aå han satte upp kamera och där hade råttan lärt sig att lösa ut fällan med en pinne och sen ta betet.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
N newbee skrev:
Jag har en slagfälla Mjölner under trädäcket. Igår apterade jag den med en blandning av Nutella och jordnötssmör. När jag kollar till den idag har något djur lagt en massa småsten, typ små singel, framför luckan där man lägger i betet. Någon som varit med om något liknande?
Troligen en smart råtta som lärt sig att den är farlig och försöker lösa ut den "säkert". Jag har inte testat Mjölner råttfälla men deras musfälla är dålig jämfört med Victors. Största problemet med alla dåliga fällor är att fjädern är för svag, gnagaren hinner undan eller kan ibland slita sig loss. Victors råttfälla har nackdelen att man måste vara försiktig, rejäl smäll om man får den på fingrarna. Har även fångat råtta med deras musfälla placerad på bräda inuti "hus".
Jag skruvar alltid fast fällorna i en plankbit, väldigt vanligt att lösa fällor släpas iväg.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
N
Efter att jag plockade bort stenen en andra gång har det upphört. I onsdags hade en mus gått i fällan.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
H henrik65 skrev:
Troligen en smart råtta som lärt sig att den är farlig och försöker lösa ut den "säkert". Jag har inte testat Mjölner råttfälla men deras musfälla är dålig jämfört med Victors. Största problemet med alla dåliga fällor är att fjädern är för svag, gnagaren hinner undan eller kan ibland slita sig loss. Victors råttfälla har nackdelen att man måste vara försiktig, rejäl smäll om man får den på fingrarna. Har även fångat råtta med deras musfälla placerad på bräda inuti "hus".
Jag skruvar alltid fast fällorna i en plankbit, väldigt vanligt att lösa fällor släpas iväg.
Överlevde råttan smällen från musfällan?
 
L Lilla Yk skrev:
Överlevde råttan smällen från musfällan?
Det var lite konstigt, råttan satt fast med ett ben och borde kunnat slita sig loss men eftersom fällan var fastskruvad på planka i ett "hus" så blev troligen vinkeln fel för att komma loss. Gissar att den frös ihjäl. Slagfällor för råttor är att rekommendera, tror inte jag kommer att få någon mer råtta i en musfälla.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Vi har en pågående råttinvasion denna vår, de håller till i hönshuset och har grävt en massa gångar under med ett tiotal in/utgånghål. Detta är något nytt för oss, inga problem med råttor på säkert tjugo år bara en del möss för några år sedan men det gick att hantera med fällor.

Man skulle kunna kalla in proffs men försäkringsbolaget hanterar endast råttproblem i boningshuset, inte ekonomibyggnader etc. Har ringt runt litet och fått offerter på uppåt 10 kkr, detta utan garantier för att råttorna försvinner. Så vi försöker hantera det själva med fällor. Viss framgång med några Mjölner och burfällor men deras förökningstakt verkar vara högre än vad som hinner tas i fällorna (mest yngre individer som hamnar i fällorna).

En grej vi funderar över är om man kan göra livet svårt för dem nere i gångarna via någon gas, tex gasol som ju är tyngre än luft och borde hänga kvar tillräckligt för att driva ut råttorna. Acetylen från kalciumkarbid är ett annat alternativ men nackdelen med båda dessa gaser är att de är explosiva. Kloramin-pulver kanske kan funka, eller varför inte ättika som föreslagits tidigare i tråden (kanske inte tillsammans eftersom även hönorna ligger i farozonen att drabbas av klorgasen som bildas).

Någon som har erfarenhet av den typen av bekämpning?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
H henrik65 skrev:
Det var lite konstigt, råttan satt fast med ett ben och borde kunnat slita sig loss men eftersom fällan var fastskruvad på planka i ett "hus" så blev troligen vinkeln fel för att komma loss. Gissar att den frös ihjäl. Slagfällor för råttor är att rekommendera, tror inte jag kommer att få någon mer råtta i en musfälla.
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har en pågående råttinvasion denna vår, de håller till i hönshuset och har grävt en massa gångar under med ett tiotal in/utgånghål. Detta är något nytt för oss, inga problem med råttor på säkert tjugo år bara en del möss för några år sedan men det gick att hantera med fällor.

Man skulle kunna kalla in proffs men försäkringsbolaget hanterar endast råttproblem i boningshuset, inte ekonomibyggnader etc. Har ringt runt litet och fått offerter på uppåt 10 kkr, detta utan garantier för att råttorna försvinner. Så vi försöker hantera det själva med fällor. Viss framgång med några Mjölner och burfällor men deras förökningstakt verkar vara högre än vad som hinner tas i fällorna (mest yngre individer som hamnar i fällorna).

En grej vi funderar över är om man kan göra livet svårt för dem nere i gångarna via någon gas, tex gasol som ju är tyngre än luft och borde hänga kvar tillräckligt för att driva ut råttorna. Acetylen från kalciumkarbid är ett annat alternativ men nackdelen med båda dessa gaser är att de är explosiva. Kloramin-pulver kanske kan funka, eller varför inte ättika som föreslagits tidigare i tråden (kanske inte tillsammans eftersom även hönorna ligger i farozonen att drabbas av klorgasen som bildas).

Någon som har erfarenhet av den typen av bekämpning?
Råttorna är många och smarta. Fällor och hungriga katter är så klart det bästa, men själv testade jag att slänga kaffesump i trädgården där det var mycket spring samtidigt som min granne såg till att rensa från fruktträdet sitt. Jag har inte sett av några råttor på länge, men jag vet inte om det beror på våra åtgärder eller något annat? Hela grannskapet samarbetade med att lägga ut fällor och när råttorna byttes ut mot möss i fällorna förstod jag att populationen minskat eller förflyttats.

Jag har fortfarande fällor utlagda och jag fortsätter slänga kaffesump i trädgården då det är bra även för jorden. Jag säger inte att det kommer lösa dina problem, men kanske värt att prova om det inte skadar hönsen på något sätt?
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi har en pågående råttinvasion denna vår, de håller till i hönshuset och har grävt en massa gångar under med ett tiotal in/utgånghål. Detta är något nytt för oss, inga problem med råttor på säkert tjugo år bara en del möss för några år sedan men det gick att hantera med fällor.

Man skulle kunna kalla in proffs men försäkringsbolaget hanterar endast råttproblem i boningshuset, inte ekonomibyggnader etc. Har ringt runt litet och fått offerter på uppåt 10 kkr, detta utan garantier för att råttorna försvinner. Så vi försöker hantera det själva med fällor. Viss framgång med några Mjölner och burfällor men deras förökningstakt verkar vara högre än vad som hinner tas i fällorna (mest yngre individer som hamnar i fällorna).

En grej vi funderar över är om man kan göra livet svårt för dem nere i gångarna via någon gas, tex gasol som ju är tyngre än luft och borde hänga kvar tillräckligt för att driva ut råttorna. Acetylen från kalciumkarbid är ett annat alternativ men nackdelen med båda dessa gaser är att de är explosiva. Kloramin-pulver kanske kan funka, eller varför inte ättika som föreslagits tidigare i tråden (kanske inte tillsammans eftersom även hönorna ligger i farozonen att drabbas av klorgasen som bildas).

Någon som har erfarenhet av den typen av bekämpning?
Du har säkert gjort det redan men se till att hönsfodret är så svåråtkomligt som möjligt. Säckar i täta lådor/hinkar och mata inte mer än att hönsen äter upp allt. Troligen är huvudproblemet med fällorna att det finns tillgång till föda i hönshuset, betet i fällan har för mycket konkurrens.
Om möjligt, gräv ett smalt dike 50 cm djupt och ställ ner 1m putsnät (inte hönsnät) och fyll med singel på båda sidor, anslut nätet till befintligt nät/byggnad upptill. Mer finmaskigt nät bör användas ovan jord vid hönshuset för att täta alla springor. Jämna till marken och håll rent runt hönshus och utegård så att gömställen saknas och hålen syns. Stör råttorna genom att fylla alla hål du hittar med grus/sten.
Har inte testat att "gasa" gångarna men en moped eller motorgräsklippare, gärna äldre som ryker mer, och slang ner i ett aktivt hål borde störa dem, täck alla hål där det kommer upp rök och kör en timme (hönsen ska vara instängda i utegården eller på tomten förstås).
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra tips henrik65! Ja detta med maten har varit en av orsakerna till att populationen växt till nu även om vi inte ändrat utfodringsrutinerna sedan tidigare år. Vi har försökt åtgärda detta sedan någon vecka tillbaka, hålla maten i slutna kärl mellan varven.

Det där med att säkra upp hönshuset och tillhörande verkstad är lättare sagt än gjort, det är en mycket gammal byggnad och det finns otaliga springor och otätheter som ställer till det. Det är delvis nedgrävt putsnät för att hindra tidigare mårdangrepp mot själva inhägnadsdelen men inget runt grunden, dessa råtthål dök upp på vårvintern så det är nytt.

Att ge sig på någon form av utrökning/gasning verkar genomförbart. Explosiva gaser är nog en dålig idé, likaså klor som ju var den första stridsgasen från första världskriget. Koldioxid kanske kan funka, typ täppa till och tömma ett par sodastream-flaskor ner i gångarna. Något ditåt får det bli, hade varit praktiskt om man kunde få tag på kolsyreis "torr-is" men det är inget man hittar så lätt.
 
  • Gilla
henrik65
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Överlevde råttan smällen från musfällan?
Tja det är hårdingar de där. Jag hittade min egen fälla (supercat den stora) ca 50-60m ut i skogen. Den stod i ett uthus så tja.. på nå vis så har den kommit ut med den å iväg..
 
  • Gilla
henrik65 och 1 till
  • Laddar…
Kampen går vidare, de har förökat sig på sistone. En varm vinter kan ha bidragit till vad vi ser nu, typ ett 20-30-tal brunråttor och ett antal av dessa är riktigt feta.

Som sagt, det rör sig om ett hönshus och de har grävt ett nätverk av gångar under grunden, det är betonggolv i hela byggnaden men åtskilligt med glipor och hål där de kan ta sig in.

Vi har ganska bra förutsättningar att studera hur de beter sig. Redan för flera år sedan installerades en trådlös accesspunkt typ Homeplug från TP-Link, ansluter till stugans router 30 meter bort via existerande strömkabel och har helt ok anslutning via 2,4 & 5 GHz banden. Till denna anslöts en TP-link Tapo C200 billig övervakningskamera i det läget mest för att kolla upp så fjäderfäna sköter sig, även kolla musaktivitet som var på tapeten då (enkelt hanterbart via fällor).

Men som sagt, nu i år är det en annan spelplan när vi fick en råttinvasion. Två ytterligare Tapo C200-kameror (tvåpack för en femhundring) skaffades och sattes i angränsande utrymmen som inte är åtkomliga för hönsen, här blev det intressant att sätta igång rörelsedetektion, inspelning, måltracking. Utmärkt mörkerseende via hyfsat kraftiga inbyggda IR belysare. Bandbredden är litet sådär via Homeplug-systemet men inga problem att köra två kameror på 720p och en på 1080p. Funkar klockrent och upplösningen är fullt tillräcklig.

Det vi sett och lärt oss genom att studera videomaterialet litet då och då, de klipp som automatiskt spelas in är bla:
- Man ska inte bli så förvånad över tomma rått- och musfällor, man luras att tro att fällorna överlistas oftare än vad som är fallet. Råttor är allätare och har inga problem med att käka upp kompisar som fastnat i fällorna. Vi har sett detta med egna ögon så det är ingen myt, snarare regel än undantag att de äter fällorna rena.
- Råttor är otroligt vanemässiga, rör sig efter strikt bestämda rutter som är enkla att kartlägga för optimal utläggning av fällor om man så här pass enkelt kan följa deras beteende i totalt mörker.
- Man kan se direkt vilka beten som är intressanta och vilka beten som fungerar i vilka fällor. Tex den populära Mjölner-råttfällan, där behövs det att man har något litet kraftigare bete som sittter fast på plastspjutet för att de ska bli motiverade att lyfta på locket och inte bara slicka i sig jordnötssmör/nutella el likn från sidan utan att fällan löser ut.

Dock, som sagts tidigare, det är tveksamt om man klarar en större råttinvasion med enbart fällor och analyser av beteenden via kameror för optimal fällplacering. Det vi även fått reda på via dessa analyser är när de är aktiva ovan mark, och under vilka perioder de sannolikt ligger och vilar i sina gångar.

Denna information kommer vi att använda i helgens attack mot själva råttgångarna under byggnaden. Återkommer om metod och resultat, oavsett utfall.
-
 
  • Gilla
henrik65 och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kampen går vidare, de har förökat sig på sistone. En varm vinter kan ha bidragit till vad vi ser nu, typ ett 20-30-tal brunråttor och ett antal av dessa är riktigt feta.

Som sagt, det rör sig om ett hönshus och de har grävt ett nätverk av gångar under grunden, det är betonggolv i hela byggnaden men åtskilligt med glipor och hål där de kan ta sig in.

Vi har ganska bra förutsättningar att studera hur de beter sig. Redan för flera år sedan installerades en trådlös accesspunkt typ Homeplug från TP-Link, ansluter till stugans router 30 meter bort via existerande strömkabel och har helt ok anslutning via 2,4 & 5 GHz banden. Till denna anslöts en TP-link Tapo C200 billig övervakningskamera i det läget mest för att kolla upp så fjäderfäna sköter sig, även kolla musaktivitet som var på tapeten då (enkelt hanterbart via fällor).

Men som sagt, nu i år är det en annan spelplan när vi fick en råttinvasion. Två ytterligare Tapo C200-kameror (tvåpack för en femhundring) skaffades och sattes i angränsande utrymmen som inte är åtkomliga för hönsen, här blev det intressant att sätta igång rörelsedetektion, inspelning, måltracking. Utmärkt mörkerseende via hyfsat kraftiga inbyggda IR belysare. Bandbredden är litet sådär via Homeplug-systemet men inga problem att köra två kameror på 720p och en på 1080p. Funkar klockrent och upplösningen är fullt tillräcklig.

Det vi sett och lärt oss genom att studera videomaterialet litet då och då, de klipp som automatiskt spelas in är bla:
- Man ska inte bli så förvånad över tomma rått- och musfällor, man luras att tro att fällorna överlistas oftare än vad som är fallet. Råttor är allätare och har inga problem med att käka upp kompisar som fastnat i fällorna. Vi har sett detta med egna ögon så det är ingen myt, snarare regel än undantag att de äter fällorna rena.
- Råttor är otroligt vanemässiga, rör sig efter strikt bestämda rutter som är enkla att kartlägga för optimal utläggning av fällor om man så här pass enkelt kan följa deras beteende i totalt mörker.
- Man kan se direkt vilka beten som är intressanta och vilka beten som fungerar i vilka fällor. Tex den populära Mjölner-råttfällan, där behövs det att man har något litet kraftigare bete som sittter fast på plastspjutet för att de ska bli motiverade att lyfta på locket och inte bara slicka i sig jordnötssmör/nutella el likn från sidan utan att fällan löser ut.

Dock, som sagts tidigare, det är tveksamt om man klarar en större råttinvasion med enbart fällor och analyser av beteenden via kameror för optimal fällplacering. Det vi även fått reda på via dessa analyser är när de är aktiva ovan mark, och under vilka perioder de sannolikt ligger och vilar i sina gångar.

Denna information kommer vi att använda i helgens attack mot själva råttgångarna under byggnaden. Återkommer om metod och resultat, oavsett utfall.
-
H Harald Blåtumme skrev:
Råttor är allätare och har inga problem med att käka upp kompisar som fastnat i fällorna. Vi har sett detta med egna ögon så det är ingen myt, snarare regel än undantag att de äter fällorna rena
Att de är allätare visste jag, men att kannibalismen var så utbredd hos dem hade jag ingen aning om. Om de redan blivit mer än 30 stycken tror jag inte att det räcker med fällor med tanke på förökningstakten - jag hade i dina kläder ringt Anticimex eller deras konkurrent (som jag tror hette Nomor tidigare men som bytt namn) och bett dem att lägga ut gift. Dock måste du ju skydda hönsen från giftet så frågan ör om du temporärt kan flytta på dem? Kan ju inte vara bra för hönsen ändå att dela bostad med ett gäng råttor?

Finns det någon möjlighet att du kan ta hjälp av grannar? Jag vet av erfarenhet att råttor rör sig på stora territorier så grannsamverkan är A och O i detta. När vi hade som störst problem i höstas och vintras lade i stort sett alla grannar ut fällor i hela kvarteret - en granne tog till och med fram en spade och slog ihjäl två råttor.

Även om råttorna till större delen vistas i hönshuset rör de sig sannolikt utanför också. Bra om du redan nu varnar grannarna och ber dem att också lägga ut fällor. Ju fler som är engagerade desto bättre. Jag tror att vår grannsamverkan fick effekt - när det var som allra värst såg man till och med påkörda råttor på vägen..

Testa även att slänga ut kaffesump i trädgården. Bra för odlingar samtidigt som gnagarna ogillar lukten.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Tillägg: tips på bete på ”plastspjutet” för mjölnerfällan är
korv med extra hög procenthalt kött. Det sitter bra samtidigt som köttet är lockande. Har fått både möss och råttor med det betet
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.