5 241 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Allmän och Intelligent El
Varför byggs inte alla hus eller villor intelligenta el och datanätet? Den traditionella elinstallationen inte klarar av många nya grejer, särskilt vad gäller internet, tele (som IP-telefoni), TV och multimedia! Ok, om vi inte pratar om komfort och energi...
Vi fick erbjudande från en elfirma. De installerar samtidigt för allmän och intelligent och det är nästan samma pris! Det bräcker mig! Varför människor förbereder inte sina hus till framtiden?
Vi fick erbjudande från en elfirma. De installerar samtidigt för allmän och intelligent och det är nästan samma pris! Det bräcker mig! Varför människor förbereder inte sina hus till framtiden?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Inteligenta kablar kan betyda i princip vad som helst, om firman dessutom har pratat om elsanerat, i så otydlihga ordalag som du indikerar, så tycker jag att det börjar låta skumt.
Frågan är väl om ni håller på att bli lurade?
Frågan är väl om ni håller på att bli lurade?
Nja, lite luddigt verkar det... Elsanerat - det kan tex vara att alla ledningar är tvinnade, att uttag och strömbrytare är skärmade. Detta innefattar ju inte på något sätt någon "intelligens".
Men visst kan man få intelligens i vanliga elledningar. I alla fall om man med intelligens menar nätverksfunktionalitet. Man kan alltså köra datanätverk i sina elledningar med hjälp av lite utrustning. Detta är något man pluggar i efteråt och kräver ingen särskild dragning.
Annars kan man tänka sig att man redan från början drar nätverkskablage till alla rum. Gör man detta i samband med övrig eldragning är det ingen större operation och bör mycket riktigt inte heller kosta så särskilt mycket.
Men visst kan man få intelligens i vanliga elledningar. I alla fall om man med intelligens menar nätverksfunktionalitet. Man kan alltså köra datanätverk i sina elledningar med hjälp av lite utrustning. Detta är något man pluggar i efteråt och kräver ingen särskild dragning.
Annars kan man tänka sig att man redan från början drar nätverkskablage till alla rum. Gör man detta i samband med övrig eldragning är det ingen större operation och bör mycket riktigt inte heller kosta så särskilt mycket.
Klicka här för att svara