Att medvetet sålla bort folk pga hudfärg, kön osv är givetvis olagligt, men att använda en process som utan att är du är medveten om det sållar bort folk på ett sätt som korrelerar med det har jag svårt att se någon blir dömd för.

Om du publicerar en jobbannons på ett forum med överrepresentation av män, diskriminerar du då kvinnor om du inte också publicerar på ett forum där de har övervikt?

Sen vill ju många företag ha en rekryteringsprocess utan dold diskriminering, så deras kravbild går längre än vad lagen kräver.

Så länge det finns människor, kommer problem att uppstå - med eller utan AI. Människan har en tendens att ofta jobba emot sig själva, fast de inte riktigt menar att göra det.

Ungefär som fred på jorden.. kommer inte heller kunna existera så länge det finns människor som är fria att tycka och tänka som de vill. Vi är helt enkelt så olika.. och vi drivs i våra övertygelser och nyfikenhet in i diverse mer eller mindre bra situationer pga hur vi är som personer/individer.

Det är därför det tjafsas så onödigt mycket överallt.

- - -

Någon som såg serien " Person of Interest " som gick för länge sen.. där de byggt et AI som övervakade människan i sin vardag för att analysera hot/terrorism.. ?

NU är den väldigt intressant att titta på (den var "före" sin tid då..).. och man får sig lite en tankeställare! :)

Vi är väldigt övervakade idag.. och det tekniken kan man använda både till det ena och det andra (människa och ai). Frågan är om vi någonsin inte är övervakade? (om man bara är övervakad en del av tiden, så kan man bygga ihop profiler om människan/individen väldigt bra..)

Tekniken: Kameror idag är ju något som finns överallt.. gatorna.. trafiken..parkeringshuset.. grannens trädgård.. larmet inne i huset.. robotdammsugaren, robotgräsklipparna, i mobilen.. ljud likaså.. det finns gps sändare (inte bara i mobilen).. tom nya bilen har ett övervakningssystem (lag på alla nya bilar att de ska kunna kolla uppmärksamheten på den som kör, så den inte somnar eller tittar bort från vägen för länge/ofta).. för att inte tala om alla affärer som har kameror... bilder vi tar som geo-taggas..

Det är lite läskigt ändå..
Vi har kommit ganska långt in i smeten..

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Så länge det finns människor, kommer problem att uppstå - med eller utan AI. Människan har en tendens att ofta jobba emot sig själva, fast de inte riktigt menar att göra det.

Ungefär som fred på jorden.. kommer inte heller kunna existera så länge det finns människor som är fria att tycka och tänka som de vill. Vi är helt enkelt så olika.. och vi drivs i våra övertygelser och nyfikenhet in i diverse mer eller mindre bra situationer pga hur vi är som personer/individer.

Det är därför det tjafsas så onödigt mycket överallt.

- - -

Någon som såg serien " Person of Interest " som gick för länge sen.. där de byggt et AI som övervakade människan i sin vardag för att analysera hot/terrorism.. ?

NU är den väldigt intressant att titta på (den var "före" sin tid då..).. och man får sig lite en tankeställare! :)

Vi är väldigt övervakade idag.. och det tekniken kan man använda både till det ena och det andra (människa och ai). Frågan är om vi någonsin inte är övervakade? (om man bara är övervakad en del av tiden, så kan man bygga ihop profiler om människan/individen väldigt bra..)

Tekniken: Kameror idag är ju något som finns överallt.. gatorna.. trafiken..parkeringshuset.. grannens trädgård.. larmet inne i huset.. robotdammsugaren, robotgräsklipparna, i mobilen.. ljud likaså.. det finns gps sändare (inte bara i mobilen).. tom nya bilen har ett övervakningssystem (lag på alla nya bilar att de ska kunna kolla uppmärksamheten på den som kör, så den inte somnar eller tittar bort från vägen för länge/ofta).. för att inte tala om alla affärer som har kameror... bilder vi tar som geo-taggas..

Det är lite läskigt ändå..
Vi har kommit ganska långt in i smeten..
En kollega sade till mig häromdagen; En ny lag har gjort att vi numera måste sätta in ett chip i våra husdjur. Min katt är alltså utsatt för politiska växlingar men har själv ingen aning om det.

Så om vi övervakas av rymdödlorna eller inte, det kan vi inte veta.

Lika bra att ge upp, surfa fram i livet och lägga alla ambitioner åt sidan. Dags att leva i stället, skit i allt det andra...

Alfredo Alfredo skrev:
Behöver jag? Får jag inte anställa min brorsa och totalt strunta i att en massa andra vill jobba hos mig?
Bara om du ska anställa honom för en statlig tjänst.
Men jag antar att du menade en egen liten firma, typ Alfredo Traktor AB. 😉

Är din brorsa medborgare i land utanför EU/ESS och Schweiz, så krävs utannonsering så medborgare i dessa länder har möjlighet att söka jobbet. Det räcker med Arbetsförmedlingens Platsbanken.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/maste-lediga-anstallningar-annonseras/

Behandlar även ett lite roligt frågeställning där någon fått ärva ett jobb.

Det man läser om i tidningarna gäller gäller just tillsättningar av höga chefer i statlig tjänst eller utvisningar.
Senast var det en Apotekare i Kiruna som efter svensk universitetsutbildning utvisades pga en teknikalitet i platsannonsen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
fred på jorden.. kommer inte heller kunna existera så länge det finns människor som är fria att tycka och tänka som de vill.
Förutsättningarna är nog som bäst just när människor är fria att tänka och tycka som de vill. De värsta krigen synes vara när någon tar/får diktatoriska rättigheter över andra.

Det som jag ser det en klok approach även till AI. Den får inte reserverad för några få.

blackarrow blackarrow skrev:
Men jag antar att du menade en egen liten firma, typ Alfredo Traktor AB
Nej, jag pratar om alla typer av privata företag, stora som små.

blackarrow blackarrow skrev:
Är din brorsa medborgare i land utanför EU/ESS och Schweiz, så krävs utannonsering så medborgare i dessa länder har möjlighet att söka jobbet.
Vad kan då hända om min bror exempelvis är medborgare i USA och jag anställer honom utan minsta annonsering någonstans?

G gaidin skrev:
En ny lag har gjort att vi numera måste sätta in ett chip i våra husdjur. Min katt är alltså utsatt för politiska växlingar men har själv ingen aning om det.
Då bör du upplysa din kollega om att det går precis lika bra att märka katten med en tatuering i örat. Om det gör honom gladare låter jag dock vara osagt... 😂

G gaidin skrev:
Letar du inte efter nya tatueringar på din kropp regelbundet??? 😱

Alfredo Alfredo skrev:
Då bör du upplysa din kollega om att det går precis lika bra att märka katten med en tatuering i örat. Om det gör honom gladare låter jag dock vara osagt... 😂

Letar du inte efter nya tatueringar på din kropp regelbundet??? 😱
Det finns allt fler delar av min kropp jag inte ser ju äldre jag blir.

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förutsättningarna är nog som bäst just när människor är fria att tänka och tycka som de vill. De värsta krigen synes vara när någon tar/får diktatoriska rättigheter över andra.

Det som jag ser det en klok approach även till AI. Den får inte reserverad för några få.
Myntet har två sidor (på ont o gott)
Uppfinningsrikedomen hos människan både hjälper och stjälper..

Men vi kommer aldrig tycka lika, så konflikter kommer alltid finnas.. så länge vi existerar.

Ai i sig är ju något vi skapat, så vad den nu ställer till med (eller inte) ja, den enda vi kan skylla på.. är oss själva... (och precis som i krigstider.. så är det alltid de som faktiskt är "oskyldiga" som får lida för att vissa andra vill förändra världen).

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
G gaidin skrev:
En kollega sade till mig häromdagen; En ny lag har gjort att vi numera måste sätta in ett chip i våra husdjur. Min katt är alltså utsatt för politiska växlingar men har själv ingen aning om det.

Lika bra att ge upp, surfa fram i livet och lägga alla ambitioner åt sidan. Dags att leva i stället, skit i allt det andra...
Men katten bryr sig heller inte!
Precis som jag egentligen.. jag har accepterat att världen är som den är.. räknar med att jag är synlig överallt i stort sett.. att allt jag skrivit på internet, alla bilder osv finns sparat i "cybervärlden".. oavsett säkerhetsprogram osv.. så finns spåren överallt

Därför (enbart?!) kommer jag aldrig kunna bli president eller högt uppsatt politiker - jag har på tok för många "skelett i garderoben" som kan komma ut och kanske drabba andra (om det drabbar mig själv spelar ingen större roll, står för det jag gjort och sagt.. hela livet - men vill inte att det ska drabba andra bara för de känner mig)

Jag har ju varit övertygad om att Siri spionerat på mig sedan hon kom in i huset.. och de (alla) kan säga vad de vill om saken.. men INGET kommer få mig att tro något annat (det tåget gick för länge sedan - det har framkommit saker som hon enbart kan ha fått tag på genom att lyssna när hon inte skulle..)

Angående katten..
Vi har inget chip i katten. vi har tatuering :) Det rekommenderades av vår vet när vi skulle sätta chip.. för att det var oftast lättare för folk att kunna läsa en tatuering.. och söka i registret online efter ägaren.. än att ha en chipläsare med sig/hemma för att kontrollera. Hon hade ju rätt i det.. så vi gick på hennes linje (enda gången det skulle gå åt helskotta, är ju om örat slits av på katten)

Lever redan på extra tid i livet.. så jag oroar mig mer över människor än Ai (människors beteende skapar så mycket ohälsa åt dem :( )

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Just nu.. passar vi på att använda AI här hemma för att tjäna (och spara) pengar samt tid. Funkar alldeles utmärkt.. men det är också då man märker hur "bra" de är.

De har inte alltid rätt (de får pudla dagligen i våra konversationer), men har man bara lite koll på läget.. så är det som att ha ett helt eget gäng av folk som jobbar åt en!

Den gör ju allt (i stort sett) snabbare än jag hinner blinka..

Den hjälpte mig senast att köpa (välja) en ny el-bil .. :P
Levereras nästa år.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är man inte fri att utvärdera ansökningshandlingar precis som man vill i en privat verksamhet? Kan man inte bara kasta hälften av ansökningarna olästa med motiveringen att de har otur och vi vill inte ha anställda med otur? Finns det verkligen krav på någon form av "saklighet" när en företagare väljer vem han vill anställa?

Observera att jag inte på något sätt propagerar för att AI bör användas utan jag är bara nyfiken på regelverket.
Nej

Du får såklart anställa vem du vill, men du får inte behandla ansökningarna och personuppgifterna däri, hur du vill. Redan inom gdpr är profilering med automatiserat beslutsfattande reglerat.

Du får inte heller exkludera människor på diskrimenrande grunder. Risken att AI gör detta är betydande, det är dessutom i ett betydande avsnitt värre när det görs av AI.

Om du missar ett enskilt jobb för att en rekryterare är orättvis, kan du söka nästa. Om du missar ett jobb för att en AI modell som är dominerande inom rekrytering orättvist sorterar bort dig pga bakgrund, kön, ålder osv. Ja då är det rejäl katastrof för dig rent personligen då det kommer gälla alla bolag som använder det AI verktyget. På sammhälsnivå får det också stora konsekvenser då det kan segmentera orättvisor och snedfördelning inom arbetsmarknaden.

Sen finns andra risker/orsaker, men skulle säga att detta är en av de främsta.

Det är med andra ord rätt bra att EU ligger långt före övriga världen när det gäller reglering, även om det nyligen flyttades fram så är det få seriösa företag som inte inser riskerna redan nu.

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Behöver jag? Får jag inte anställa min brorsa och totalt strunta i att en massa andra vill jobba hos mig?
Självklart, men om du har haft en annons och andra har sökt och någon känner sig diskriminerad så kan den personen dra vidare på det och då blir det ditt problem. Du får anställa vem du vill, men du får inte diskriminera enligt lagens definition (övriga diskriminering räknas inte, som till exempel felaktig musiksmak :P).

A Alikzus skrev:
då blir det ditt problem.
Och då svarar jag, när det nu skulle bli aktuellt, att ”min bror sökte jobbet och eftersom jag vet hans förmåga var valet självklart. Jag kastade alla andra ansökningar olästa.”

Och sen är ”problemet” hanterat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.