42 279 läst ·
709 svar
42k läst
709 svar
Allmän diskussion om AI
Är inte utmaningen att om du ersätter de juniora med AI så kommer vi inom några år inte ha några seniora. Men då kanske AI fixar deras delar också men de tenderar ju allt ofta ligga utanför direkt programmering. Ja eller controlleruppgifter mfl för det är inte bara inom programmering. Vi är rätt duktiga på att använda våra tränade för att ta fram olika typer av handlingar / konsekvensutredningar mm. Viktiga är ju att man ”äger” invärderna och kontexten den får jobba med så den inte går utanför ramarna men det funkar bra.
Ja, det är ett systematiskt problem. Kanske att de juniora lyckas skapa startups eller liknande; kanske anställer företag en del personer på spekulation även om de hellre skulle fått tag på någon erfaren. Men även innan AI kom känner jag flera som utbildade sig till civilingenjör och sedan valde att köra buss eller taxi då de tyckte att det passade bättre.
Här blev det ett wake-up call under året för maken när han själv började arbeta med AI.pacman42 skrev:
Rörande AI och jobb så indikerar en undersökning från USA att 200 000 jobb har försvunnit i år pga AI. Samtidigt har AI skapat 300 000 nya jobb.
Och vilka jobb är det som försvinner?
Det är främst halvkvalificerade jobb. Låg kvalificerade jobb klarar sig rätt bra, hantverkarjobb likaså. Handläggare på myndigheter och kundtjänst kommer många jobb att försvinna inom.
Man pratar ju om att programmerare skall vara oroliga, men de lägger i snitt under 20% av arbetstiden på att programmera, resten handlar om synkronisering, kravspecificering mm, dvs sådant som AI inte kan göra så bra ännu. Men låt oss säga att även detta arbete optimeras med runt 20%, då har man tagit bort 36% av arbetstiden. Detta kommer snarare att användas för att snabba på utvecklingen av kod.
Han hade (innan) inte riktigt trott på att AI skulle börja hota deras jobb direkt redan idag.. utan att det låg iaf en 10 år framåt i tiden. Men utvecklingen sker snabbt nu på området!
Det rasslar in vetenskapliga rapporter, artiklar, "uppdateringar" av gamla resultat/forskarrapporter, nya upptäcker, nya forskningar, nya böcker osv - där alla nu tagit hjälp av AI (tekniska delen av forskarvärlden).
Bara senaste veckan har de tydligen varit "stora nyheter" på området - där nya forskarresultat presenterats som ingen lyckats lösa på "100 år" (kan ha varit både fler o färre år ..hehe..inte mitt område direkt - men det var en världsnyhet i deras värld)
- - -
Elektriker o rörmokare är de jag tror kommer klara sig längst!
Låt oss ta några exempel till.Snigla skrev:
Här blev det ett wake-up call under året för maken när han själv började arbeta med AI.
Han hade (innan) inte riktigt trott på att AI skulle börja hota deras jobb direkt redan idag.. utan att det låg iaf en 10 år framåt i tiden. Men utvecklingen sker snabbt nu på området!
Det rasslar in vetenskapliga rapporter, artiklar, "uppdateringar" av gamla resultat/forskarrapporter, nya upptäcker, nya forskningar, nya böcker osv - där alla nu tagit hjälp av AI (tekniska delen av forskarvärlden).
Bara senaste veckan har de tydligen varit "stora nyheter" på området - där nya forskarresultat presenterats som ingen lyckats lösa på "100 år" (kan ha varit både fler o färre år ..hehe..inte mitt område direkt - men det var en världsnyhet i deras värld)
- - -
Elektriker o rörmokare är de jag tror kommer klara sig längst!
![]()
Sjukvården har fått anställa fler radiologer, inte förre, pga AI. Det visar sig nämligen att även om AIn är bättre på att analysera röntgenbilderna än människor, så måste allt annat jobb runtom ändå göras. Och när det blir fler bilder analyserade (för att man hann mer fler) så blev jobbet runt om mer. Inte vad de förväntade sig precis.
Ditt exempel med matematiska problem är förresten troligen ett exempel på att AIn stjäl arbetsmetodik. Forskare som nyligen löste ett annat matematik problem där de strukturerade upp jobbet åt en AI hävdar att AIn inte löste det själv utan använde deras metoder.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 24 011 inlägg
Så förändringen som sker här är att man gör mer. Rationaliseras en uppgift bort uppfinner man en gärna ny. Ibland ör denna innovation nyttig för kunden, ibland bara för organisationen själv. Det senare måste motarbetas, i synnerhet i offentlig sektor där rationalisering inte är lika tydligt nyttigt som det är i en vinstdrivande organisation.pacman42 skrev:
Sjukvården har fått anställa fler radiologer, inte förre, pga AI. Det visar sig nämligen att även om AIn är bättre på att analysera röntgenbilderna än människor, så måste allt annat jobb runtom ändå göras. Och när det blir fler bilder analyserade (för att man hann mer fler) så blev jobbet runt om mer. Inte vad de förväntade sig precis.
Men visst, kanske har vi nytta av fler radiologiassistenter om AI gör grundjobbet bättre och snabbare än människor. På samma sätt som vi säkert har fler apotekare nu än när dessa stod med mortel och blandade egna mediciner. Utifrån synes det nya jobbet dock enklare än det gamla.
Naturligtvis bygger AI på befintlig kunskap. Men det gör ju mänsklig kunskap också.pacman42 skrev:
If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants, som Newton sa (men nog hade snott).
Prognoser i valet sa nån: (Claude har jobbat på - vi får väl se hur den står sig imorrn/framöver.. hoppas översättning och bilder blev ok..)
--------------------------------------------------------------------------
Prognos: en knapp, instabil vinst för oppositionsblocket – och ingen spikrak väg till en regering
Slutsatsen: S blir störst, SD näst störst, och ett rödgrönt-centerblock landar precis på vardera sida om 175 mandat. Det ger ett regeringsbildningsproblem som mandatmatematiken inte lyckas lösa. Jag skulle ge ungefär 60/40 till oppositionsblocket över Tidöpartierna, vilket knappt är bättre än en slantsingling.
De sista opinionsmätningarna
Alla fem mätningar under den sista veckan, med fältarbete som avslutades 10–11 september:
Rått blockavstånd: Oppositionen 50,6 – Tidöpartierna 47,7, det vill säga 2,9 procentenheter. Det är en minskning från 9,1 i slutet av maj.
Min justerade prognos
Här tillämpas de systematiska skevheter som identifierats i Göteborgs universitets (SOM-institutet/Valforskning) tillförlitlighetsstudie av slutgiltiga mätningar 2002–2022. I den studien underskattades S i 266 av 328 mätningar och i samtliga slutmätningar 2018 och 2022. M underskattades i samtliga slutmätningar 2018 och 2022. V överskattades i samtliga slutmätningar 2018 och 2022. MP överskattas vanligtvis när de ligger högt. Dessutom görs en korrigering för de 3,4 miljoner förtidsröster som redan har lagts – till stor del innan Liberalernas uppgång.
Oppositionen (S+V+MP+C): 177 mandat — Tidöpartierna (M+SD+KD+L): 172 mandat. Det justerade blockavståndet är 1,2 procentenheter. Valdeltagandet bedömer jag hamnar runt 83–84 %.
Notera att justeringarna inte är blockneutrala: de flyttar matchen med ungefär 1,7 procentenheter till Tidöpartiernas fördel. Detta beror på att de två partier som mest tillförlitligt underskattas är S och M (ett på vardera sida), medan de två som mest tillförlitligt överskattas (V, MP) båda tillhör vänstersidan.
Vad som driver utvecklingen
Liberalernas återuppståndelse är valrörelsens stora grej och den enskilt största riskfaktorn. L gick från 1,9–2,8 % i slutet av augusti till 4,7–5,5 % hos samtliga institut på bara två veckor. Novus kallade det en av de mest dramatiska rörelserna i modern svensk opinionshistoria. Verian visar att uppgången nästan uteslutande sker på bekostnad av M, som ligger på 15,8–18,3 % – deras lägsta nivå sedan 2003. Mohamssons replik "Jag mäter mitt tack till min far, inte till Socialdemokraterna" i SVT:s slutdebatt blev valrörelsens mest uppspelade ögonblick.
Historiskt sett brukar L (tidigare FP) överträffa sina sista opinionsmätningar på valdagen tack vare borgerliga stödröster från M (vilket hände både 2002 och 2018), vilket talar för en högre siffra. Men en tredjedel av väljarkåren hade redan röstat innan uppgången kom, vilket talar för en lägre siffra. Totalt sett: Jag placerar L strax över vad genomsnittet visar, på cirka 5,2 %. Om L istället skulle missa 4-procentsspärren faller Tidöblocket ihop till ungefär 164 mandat och oppositionen tar runt 185 – spärren innebär alltså en svängning på runt 20 mandat.
S har tappat väljare under hela året. De låg på 32,4 % i Sifos mätning i mars, 25,8 % i Novus mätning i slutet av augusti, och är nu tillbaka på 28–30 %. Magdalena Anderssons personliga förtroendesiffror sjunker samtidigt som Ebba Busch toppar partiledarligan. Skolattacken i Fagersta den 21 augusti frös valrörelsen och lyfte återigen upp trygghetsfrågorna överst på agendan – ett område där Jimmie Åkesson (som av de flesta bedömare ansågs vara starkast i slutdebatten den 11 september) vinner debatten. Det är den främsta anledningen till att det tidigare gapet på 9 procentenheter krympt till 3.
Debatterna flyttade inte på några stora väljargrupper. Tidöpartierna anses generellt ha vunnit slutdebatten när det gäller brottslighet, integration och energi, medan oppositionen vann sjukvårdsdebatten. Två dagar före valet, och med förtidsrösterna redan inräknade, handlar effekten om tiondelar snarare än procentenheter.
Den del som mandatfördelningen inte löser
Även om oppositionen når 177 mandat betyder det inte att de har en färdig regering. Thand Ringqvist har klargjort att C hellre ser ett extra val än att släppa in V i regeringen, och hon driver fortfarande på för ett "mittenalternativ" med S+C+KD+MP. Samtidigt har Ebba Busch helt uteslutit att fungera som ett stödhjul åt S och sagt nej till Andersson "ända fram till ett eventuellt extra val". Nooshi Dadgostar kräver i sin tur ministerposter som pris för sitt stöd.
Det mest realistiska utfallet är därför en S-ledd minoritetsregering, troligtvis S+MP, som tolereras av V och där C lägger ner sina röster. Den negativa parlamentarismen kräver ju bara att färre än 175 ledamöter röstar nej. En sådan regering skulle dock bli svagare än regeringen Andersson 2021–22, och den skulle tvingas lotsa igenom en budget samtidigt som V och C drar i helt motsatta riktningar.
Det andra tänkbara spåret är att Kristersson klamrar sig kvar på 172–175 mandat, men då med ett Åkesson som kräver 12–14 ministerposter – något som Liberalerna i princip redan har godkänt genom sitt "Sverigelöfte" i mars.
Oavsett vilket kan vi räkna med att regeringsfrågan kommer att ta veckor snarare än dagar, och diskussionerna om ett extra val lär bli högst verkliga och inte bara politisk retorik.
Var jag mest sannolikt har fel: Om den historiska underskattningen av S och M visar sig vara större än vad jag har räknat med, eller om Liberalernas uppgång bara är en tillfällig opinionsbubbla som förtidsrösterna redan har dragit undan mattan för, då vinner Tidöpartierna. Det scenariot ligger nära 40 % och skulle inte överraska mig.
--------------------------------------------------------------------------
Prognos: en knapp, instabil vinst för oppositionsblocket – och ingen spikrak väg till en regering
Slutsatsen: S blir störst, SD näst störst, och ett rödgrönt-centerblock landar precis på vardera sida om 175 mandat. Det ger ett regeringsbildningsproblem som mandatmatematiken inte lyckas lösa. Jag skulle ge ungefär 60/40 till oppositionsblocket över Tidöpartierna, vilket knappt är bättre än en slantsingling.
De sista opinionsmätningarna
Alla fem mätningar under den sista veckan, med fältarbete som avslutades 10–11 september:
Rått blockavstånd: Oppositionen 50,6 – Tidöpartierna 47,7, det vill säga 2,9 procentenheter. Det är en minskning från 9,1 i slutet av maj.
Min justerade prognos
Här tillämpas de systematiska skevheter som identifierats i Göteborgs universitets (SOM-institutet/Valforskning) tillförlitlighetsstudie av slutgiltiga mätningar 2002–2022. I den studien underskattades S i 266 av 328 mätningar och i samtliga slutmätningar 2018 och 2022. M underskattades i samtliga slutmätningar 2018 och 2022. V överskattades i samtliga slutmätningar 2018 och 2022. MP överskattas vanligtvis när de ligger högt. Dessutom görs en korrigering för de 3,4 miljoner förtidsröster som redan har lagts – till stor del innan Liberalernas uppgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oppositionen (S+V+MP+C): 177 mandat — Tidöpartierna (M+SD+KD+L): 172 mandat. Det justerade blockavståndet är 1,2 procentenheter. Valdeltagandet bedömer jag hamnar runt 83–84 %.
Notera att justeringarna inte är blockneutrala: de flyttar matchen med ungefär 1,7 procentenheter till Tidöpartiernas fördel. Detta beror på att de två partier som mest tillförlitligt underskattas är S och M (ett på vardera sida), medan de två som mest tillförlitligt överskattas (V, MP) båda tillhör vänstersidan.
Vad som driver utvecklingen
Liberalernas återuppståndelse är valrörelsens stora grej och den enskilt största riskfaktorn. L gick från 1,9–2,8 % i slutet av augusti till 4,7–5,5 % hos samtliga institut på bara två veckor. Novus kallade det en av de mest dramatiska rörelserna i modern svensk opinionshistoria. Verian visar att uppgången nästan uteslutande sker på bekostnad av M, som ligger på 15,8–18,3 % – deras lägsta nivå sedan 2003. Mohamssons replik "Jag mäter mitt tack till min far, inte till Socialdemokraterna" i SVT:s slutdebatt blev valrörelsens mest uppspelade ögonblick.
Historiskt sett brukar L (tidigare FP) överträffa sina sista opinionsmätningar på valdagen tack vare borgerliga stödröster från M (vilket hände både 2002 och 2018), vilket talar för en högre siffra. Men en tredjedel av väljarkåren hade redan röstat innan uppgången kom, vilket talar för en lägre siffra. Totalt sett: Jag placerar L strax över vad genomsnittet visar, på cirka 5,2 %. Om L istället skulle missa 4-procentsspärren faller Tidöblocket ihop till ungefär 164 mandat och oppositionen tar runt 185 – spärren innebär alltså en svängning på runt 20 mandat.
S har tappat väljare under hela året. De låg på 32,4 % i Sifos mätning i mars, 25,8 % i Novus mätning i slutet av augusti, och är nu tillbaka på 28–30 %. Magdalena Anderssons personliga förtroendesiffror sjunker samtidigt som Ebba Busch toppar partiledarligan. Skolattacken i Fagersta den 21 augusti frös valrörelsen och lyfte återigen upp trygghetsfrågorna överst på agendan – ett område där Jimmie Åkesson (som av de flesta bedömare ansågs vara starkast i slutdebatten den 11 september) vinner debatten. Det är den främsta anledningen till att det tidigare gapet på 9 procentenheter krympt till 3.
Debatterna flyttade inte på några stora väljargrupper. Tidöpartierna anses generellt ha vunnit slutdebatten när det gäller brottslighet, integration och energi, medan oppositionen vann sjukvårdsdebatten. Två dagar före valet, och med förtidsrösterna redan inräknade, handlar effekten om tiondelar snarare än procentenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den del som mandatfördelningen inte löser
Även om oppositionen når 177 mandat betyder det inte att de har en färdig regering. Thand Ringqvist har klargjort att C hellre ser ett extra val än att släppa in V i regeringen, och hon driver fortfarande på för ett "mittenalternativ" med S+C+KD+MP. Samtidigt har Ebba Busch helt uteslutit att fungera som ett stödhjul åt S och sagt nej till Andersson "ända fram till ett eventuellt extra val". Nooshi Dadgostar kräver i sin tur ministerposter som pris för sitt stöd.
Det mest realistiska utfallet är därför en S-ledd minoritetsregering, troligtvis S+MP, som tolereras av V och där C lägger ner sina röster. Den negativa parlamentarismen kräver ju bara att färre än 175 ledamöter röstar nej. En sådan regering skulle dock bli svagare än regeringen Andersson 2021–22, och den skulle tvingas lotsa igenom en budget samtidigt som V och C drar i helt motsatta riktningar.
Det andra tänkbara spåret är att Kristersson klamrar sig kvar på 172–175 mandat, men då med ett Åkesson som kräver 12–14 ministerposter – något som Liberalerna i princip redan har godkänt genom sitt "Sverigelöfte" i mars.
Oavsett vilket kan vi räkna med att regeringsfrågan kommer att ta veckor snarare än dagar, och diskussionerna om ett extra val lär bli högst verkliga och inte bara politisk retorik.
Var jag mest sannolikt har fel: Om den historiska underskattningen av S och M visar sig vara större än vad jag har räknat med, eller om Liberalernas uppgång bara är en tillfällig opinionsbubbla som förtidsrösterna redan har dragit undan mattan för, då vinner Tidöpartierna. Det scenariot ligger nära 40 % och skulle inte överraska mig.
De kommer ha lite svårt även där (utan mänsklig hjälp) men ja.. men "problemet" är ju att allt fortsätter ju utvecklas och människan är bekväm.. så vi" bygger ju gärna bort oss själva" (det där med att vi är vår egens värsta fiende du vet).D Dilato skrev:
Problem kommer det bli oavsett vad som händer framöver, men frågan är väl hur stora och när!
Inte speciellt orolig själv just nu, men jag ser ett problem i att inte andra människor ser (förstår) vad de/AI/robotar redan kan göra .. nu!
Det som möjligen är lite oroande är ju just den där viktiga "sista viktiga klicken" av människor som just nu stoppat huvudet i marken och inte vill bry sig (för att de inte är ett smack intresserade av att varken veta eller göra något annat än leva sitt liv, som de alltid gjort) - att när de väl inser vidden av problemet.. så är det redan försent!
Men kommande år.. kommer det nog både tillkomma ny jobb och försvinna andra jobb (bara av att AI existerar)... samhället kommer försöka anpassa sig och livet kommer knalla på som vanligt för de allra flesta.. det kommer muttras lite över tidningsuppslag och nyhetsprogram (relaterat till AI).. men inte så mycket mer än det.
Vad som händer lite senare.. det får den som lever då se!
(så är det alltid)
Ja, vi är nog alla rökta, tyvärr. Tidigare pratade man mycket om att man måste lösa ”alignment” innan AGI nås. Eftersom utvecklingen är exponentiell är vi troligen mycket nära AGI, men alignment är fortfarande inte löst för något som är mycket mer intelligent än människan och som dessutom vidareutvecklar sig själv. Mänskligheten som helhet ser inte ut att vara särskilt väl rustad för att hantera situationen vi är i och det kommer att bli svårt att nå konsensus om de kraftfulla åtgärder som krävs för att hindra att vi förlorar kontrollen? Ber om ursäkt för den nedslående tonen - någon annan som har förslag på hur vi snabbt kan vända utvecklingen? 😅D Dilato skrev:
Genom att vara välvillig mot AIn, precis som mot människor. När den blir smartare så blir den antagligen också mer mänsklig.Ö Öliv skrev:Ja, vi är nog alla rökta, tyvärr. Tidigare pratade man mycket om att man måste lösa ”alignment” innan AGI nås. Eftersom utvecklingen är exponentiell är vi troligen mycket nära AGI, men alignment är fortfarande inte löst för något som är mycket mer intelligent än människan och som dessutom vidareutvecklar sig själv. Mänskligheten som helhet ser inte ut att vara särskilt väl rustad för att hantera situationen vi är i och det kommer att bli svårt att nå konsensus om de kraftfulla åtgärder som krävs för att hindra att vi förlorar kontrollen? Ber om ursäkt för den nedslående tonen - någon annan som har förslag på hur vi snabbt kan vända utvecklingen? 😅
Om något så är antagligen carbon supremacists som är hardcore mot AI största problemet.
Mer mänsklig? Du menar att den startar krig, dumpar miljögifter där de inte är ivägen för den osv?T Troberg skrev:
Lite intressant att Kina oroar sig för AI.
Kinas underrättelsetjänst varnar för att artificiell intelligens kan innebära nya risker för landets nationella säkerhet, rapporterar Financial Times. Det är första gången som Kinas ministerium för statssäkerhet, MSS, uttalat sig offentligt om riskerna med AI.
I uttalandet pekar säkerhetsminister Chen Yixin bland annat på hot mot landets cyberförsvar, känsliga uppgifter och militära system. Han varnar också för att generativ AI kan användas för att massproducera vilseledande information som kan skapa splittring i samhället.
MSS varnar också för att kinesiska företag kan läcka känslig information när de använder utländska AI-tjänster."
Kinas underrättelsetjänst varnar för säkerhetsrisker med AI
Nyhet 14 sep. 2026Kinas ministerium för statssäkerhet, MSS, varnar bland annat för att avancerad AI utgör ett hot mot landets cyberförsvar.
Kinas underrättelsetjänst varnar för att artificiell intelligens kan innebära nya risker för landets nationella säkerhet, rapporterar Financial Times. Det är första gången som Kinas ministerium för statssäkerhet, MSS, uttalat sig offentligt om riskerna med AI.
I uttalandet pekar säkerhetsminister Chen Yixin bland annat på hot mot landets cyberförsvar, känsliga uppgifter och militära system. Han varnar också för att generativ AI kan användas för att massproducera vilseledande information som kan skapa splittring i samhället.
MSS varnar också för att kinesiska företag kan läcka känslig information när de använder utländska AI-tjänster."
Apropå diskussionerna om krav på reglering av AI så har Trump lösningen,
"Trump menar att man inte behöver vara orolig – han har en lösning. Det enda som krävs för att kontrollera Ai är en ”stark och smart” president med högt IQ."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ln207G/trump-varnar-for-ai-varnarna
"Trump menar att man inte behöver vara orolig – han har en lösning. Det enda som krävs för att kontrollera Ai är en ”stark och smart” president med högt IQ."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ln207G/trump-varnar-for-ai-varnarna