83 777 läst ·
286 svar
84k läst
286 svar
Allmän tråd om råttor (inte möss!)
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Tack för bra tips! Lilla Yk Fällor ska inte underskattas och absolut inte beten och sätten man apterar dessa, det är A & O. I kväll har jag kört en rejäl runda över våra fjorton, nu femton fällor, apterat om med fastare bete, oljat upp mekanismer med matolja så de blir mer lättutlösta.
Den femtonde fällan blev en Goodnature A24 smart trap med BT-anslutning som anlände i onsdags. Vore roligare om det vore wifi och att man kan övervaka på distans men tja det funkar väl hyfsat. Satte en hink under för att samla upp de som fastnar i denna. Kan kanske visa filmer framöver om det nu funkar, våra råttor är väldigt försiktiga och smarta.
Jag nämnde att våra råttor käkar upp sina kompisar, här är ett närgånget bildbevis på vad vi sett på filmerna. Allt av råttan utanför själva fällan är uppätet, endast råttans huvud i fällan är kvar.
__
PS. Ja vi har övervägt att kalla in sk proffs typ Anticimex. Mycket sannolikt skulle de placera ut ett antal giftstationer, möjligt att det fungerar men de ger inga garantier och de tar som sagt ca 10 kkr för detta. Vi ser bieffekterna av den typen av åtgärd som oacceptabla; dels för att de förgiftade råttorna blir mat åt andra varelser i terrängen som i sin tur dör en plågsam död, dels en synnerligen lång plågsam död för råttorna. Vi vill verkligen undvika denna lösning in i det sista. I morgon gör vi en extra drive med att proppa igen alla råtthålen vi kan se med marksten, sedan köra i en tre- fyra sodastream ner i gångarna och försluta. Tillfället för detta är valt efter där vi sett att de inte har aktivitet i våra utrymmen, för att maximera antalet råttindivider som somnar in utan att veta vad som hänt. Rapporterar om utfallet.
Den femtonde fällan blev en Goodnature A24 smart trap med BT-anslutning som anlände i onsdags. Vore roligare om det vore wifi och att man kan övervaka på distans men tja det funkar väl hyfsat. Satte en hink under för att samla upp de som fastnar i denna. Kan kanske visa filmer framöver om det nu funkar, våra råttor är väldigt försiktiga och smarta.
Jag nämnde att våra råttor käkar upp sina kompisar, här är ett närgånget bildbevis på vad vi sett på filmerna. Allt av råttan utanför själva fällan är uppätet, endast råttans huvud i fällan är kvar.
__
PS. Ja vi har övervägt att kalla in sk proffs typ Anticimex. Mycket sannolikt skulle de placera ut ett antal giftstationer, möjligt att det fungerar men de ger inga garantier och de tar som sagt ca 10 kkr för detta. Vi ser bieffekterna av den typen av åtgärd som oacceptabla; dels för att de förgiftade råttorna blir mat åt andra varelser i terrängen som i sin tur dör en plågsam död, dels en synnerligen lång plågsam död för råttorna. Vi vill verkligen undvika denna lösning in i det sista. I morgon gör vi en extra drive med att proppa igen alla råtthålen vi kan se med marksten, sedan köra i en tre- fyra sodastream ner i gångarna och försluta. Tillfället för detta är valt efter där vi sett att de inte har aktivitet i våra utrymmen, för att maximera antalet råttindivider som somnar in utan att veta vad som hänt. Rapporterar om utfallet.
Redigerat:
Det där var det sjukaste jag sett! Full förståelse att du inte vill ta till giftmetoden - den ska enbart tillämpas om alla andra metoder är uttömda. Man kommer långt med mekaniskt arbete och att göra det så obekvämt som möjligt för råttorna. Men det krävs att grannarna också är involverade. Vi aktiverade hela gatan då råttinvasionen var enorm, samtidigt är jag lite besviken på Anticimex då de var lite väl snabba med att packa ihop fällorna. Fick ringa dem på nytt då jag fick råttor i mina egna fällor efter deras sista besök.H Harald Blåtumme skrev:Tack för bra tips! Lilla Yk Fällor ska inte underskattas och absolut inte beten och sätten man apterar dessa, det är A & O. I kväll har jag kört en rejäl runda över våra fjorton, nu femton fällor, apterat om med fastare bete, oljat upp mekanismer med matolja så de blir mer lättutlösta.
Den femtonde fällan blev en Goodnature A24 smart trap med BT-anslutning som anlände i onsdags. Vore roligare om det vore wifi och att man kan övervaka på distans men tja det funkar väl hyfsat. Satte en hink under för att samla upp de som fastnar i denna. Kan kanske visa filmer framöver om det nu funkar, våra råttor är väldigt försiktiga och smarta.
Jag nämnde att våra råttor käkar upp sina kompisar, här är ett närgånget bildbevis på vad vi sett på filmerna. Allt av råttan utanför själva fällan är uppätet, endast råttans huvud i fällan är kvar.
__
PS. Ja vi har övervägt att kalla in sk proffs typ Anticimex. Mycket sannolikt skulle de placera ut ett antal giftstationer, möjligt att det fungerar men de ger inga garantier och de tar som sagt ca 10 kkr för detta. Vi ser bieffekterna av den typen av åtgärd som oacceptabla; dels för att de förgiftade råttorna blir mat åt andra varelser i terrängen som i sin tur dör en plågsam död, dels en synnerligen lång plågsam död för råttorna. Vi vill verkligen undvika denna lösning in i det sista. I morgon gör vi en extra drive med att proppa igen alla råtthålen vi kan se med marksten, sedan köra i en tre- fyra sodastream ner i gångarna och försluta. Tillfället för detta är valt efter där vi sett att de inte har aktivitet i våra utrymmen, för att maximera antalet råttindivider som somnar in utan att veta vad som hänt. Rapporterar om utfallet.
Jag håller tummarna att du ska få bukt med problemet och att ”sodatricket” fungerar
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Detta med att de gladeligen käkar upp varandra var litet nytt för mig. Som du säger, gift är verkligen sista alternativet och det är sannolikt även vad proffsen (typ Anticimex) kör efter. Jag känner inte att det skulle ge mig något utöver vad vi redan vet och kan, att anlita typ Anticimex. Så vi kör så gott vi kan här med giftfria alternativ efter bästa förstånd, var så säker att jag uppdaterar!
Det är en riktig utmaning detta men jag gillar utmaningar, främjar kreativitet och innovation. Etiska gränslinjer, som man uppfattar dem, ger en bra kompassriktning.
___
PS. Detta äger rum på landsbygden, det är ca 500 meter till närmaste granne så möjligheter till grannsamverkan kan vara begränsade. Vi ser detta som ett lokalt problem idag men visst, vi har diskuterat detta med grannar.
Det är en riktig utmaning detta men jag gillar utmaningar, främjar kreativitet och innovation. Etiska gränslinjer, som man uppfattar dem, ger en bra kompassriktning.
___
PS. Detta äger rum på landsbygden, det är ca 500 meter till närmaste granne så möjligheter till grannsamverkan kan vara begränsade. Vi ser detta som ett lokalt problem idag men visst, vi har diskuterat detta med grannar.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Eftersom jag ändå är vaken nu, skoj att monitorera allt via våra kameror.
Klockan är ca 01:00 och kan konstatera absolut noll aktivitet från råttorna. De är oerhört tveksamma till förändringar, enda jag gjort var att agna upp nytt i existerande fällor plus - iofs - introducerat denna nya Goodnature A24-fälla med sitt bete som säkert luktar väldigt annorlunda. Stod "peanut butter" på specen men detta är väldigt annorlunda kan även jag känna jfr jordnötssmör från butiken.
Satte den på deras "highway" vi sett via kameror men här blev det tvärstopp. Självklart har allt installerats med nitrilhandskar på för att minimera människolukt.
Tålamod är nog påkallat. Återkommer.
Klockan är ca 01:00 och kan konstatera absolut noll aktivitet från råttorna. De är oerhört tveksamma till förändringar, enda jag gjort var att agna upp nytt i existerande fällor plus - iofs - introducerat denna nya Goodnature A24-fälla med sitt bete som säkert luktar väldigt annorlunda. Stod "peanut butter" på specen men detta är väldigt annorlunda kan även jag känna jfr jordnötssmör från butiken.
Satte den på deras "highway" vi sett via kameror men här blev det tvärstopp. Självklart har allt installerats med nitrilhandskar på för att minimera människolukt.
Tålamod är nog påkallat. Återkommer.
Good nature är väl den fällan som hängs upp på väggen och där gnagaren skjuts med kolsyra för att därefter ramla på marken så att naturen kan ta hand om den? Den fällan har jag sneglat på länge, men priset har skrämt mig lite. Hoppas att den ör så bra som den verkar 🙂H Harald Blåtumme skrev:Eftersom jag ändå är vaken nu, skoj att monitorera allt via våra kameror.
Klockan är ca 01:00 och kan konstatera absolut noll aktivitet från råttorna. De är oerhört tveksamma till förändringar, enda jag gjort var att agna upp nytt i existerande fällor plus - iofs - introducerat denna nya Goodnature A24-fälla med sitt bete som säkert luktar väldigt annorlunda. Stod "peanut butter" på specen men detta är väldigt annorlunda kan även jag känna jfr jordnötssmör från butiken.
Satte den på deras "highway" vi sett via kameror men här blev det tvärstopp. Självklart har allt installerats med nitrilhandskar på för att minimera människolukt.
Tålamod är nog påkallat. Återkommer.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Japp, en 16g kolsyrepatron räcker för 24 dödande smällar. Jag köpte "smart"-versionen som har en BT-modul som kopplar till en app (android/IOS) där man kan se antal "kills" och status CO2 och betespatron vid synkning. Dessutom medföljer ett praktiskt ställ som ger mer flexibel placering och enklare hantering. Ännu ingen fångst men har stora förhoppningar på denna, verkar hyfsat robust byggd.L Lilla Yk skrev:
Priset, ja visst det svider väl litet men funkar den bra är värt det tycker jag. Giftfriheten och att den knappt behöver något underhåll alls är ju lysande egenskaper.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Nu har vi försökt oss på en CO2-gasning.
Gjorde ett gasverktyg av en handsläckare "Firemill" vi har ett par st av, plus ett 1m 75mm avloppsrör från Biltema som passade exakt mot dessa Firemill. Finns till och med gummitätning i avloppsrårets muffände, absolut perfekt och tät passform.
Ca 16 råtthål runt hönshuset hittades, vart och ett proppades igen med en halvmeter ihopvikt taggtråd med en marksten ovanpå (färg antracitsvart...).
Sedan var det bara att langa i gasen. Körde tre sodastreamtuber à 425g, tur vi hade två eldsläckare för det frös igen i utloppet efter ett tag - så den fick vila sig medan man körde med den andra. Det bildades även oväntat mycket kolsyresnö som proppade igen hålen, då går man till nästa hål och fortsätter. Det hela tog väl en 20 minuter, sedan rök det från samtliga igenproppade hål.
Det var en rätt billig åtgärd, avloppsröret ca 60 kr, en rulle taggtråd en dryg hundring, påfyllning tre sodastreamflaskor 3x30kr på Byggmax.
Gjorde ett gasverktyg av en handsläckare "Firemill" vi har ett par st av, plus ett 1m 75mm avloppsrör från Biltema som passade exakt mot dessa Firemill. Finns till och med gummitätning i avloppsrårets muffände, absolut perfekt och tät passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ca 16 råtthål runt hönshuset hittades, vart och ett proppades igen med en halvmeter ihopvikt taggtråd med en marksten ovanpå (färg antracitsvart...).
Sedan var det bara att langa i gasen. Körde tre sodastreamtuber à 425g, tur vi hade två eldsläckare för det frös igen i utloppet efter ett tag - så den fick vila sig medan man körde med den andra. Det bildades även oväntat mycket kolsyresnö som proppade igen hålen, då går man till nästa hål och fortsätter. Det hela tog väl en 20 minuter, sedan rök det från samtliga igenproppade hål.
Det var en rätt billig åtgärd, avloppsröret ca 60 kr, en rulle taggtråd en dryg hundring, påfyllning tre sodastreamflaskor 3x30kr på Byggmax.
Produkter som diskuteras: "Firemill"
Firemill brandsläckare i aluminium med patron, vit
Smart brandsläckare med kolsyrepatron
1 375 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Extremt liten aktivitet efter gasattacken. Säkert för tidigt med utrop men en tydlig effekt hade det. Endast ett par tre råttor som kan observeras nu., får se vad överlevarna kan hitta på.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Vi fortsätter med detta, bra koncept. Vi har två fulla 425g sodastream kvar, bara att mala på.
Vi ser att det det är ett par råttor som fortsatt är inne och rotar i hönsgård/verkstad, så vi kör en ny gasomgång i morron när de har låg aktivitet förmodat nere i sina gångar i den mån de fortsatt kan accessa dessa genom taggtråd etc.
Som det känns så här långt så är typ 75% av hela populationen borta, återstår en del nyckelindivider.
Vi ser att det det är ett par råttor som fortsatt är inne och rotar i hönsgård/verkstad, så vi kör en ny gasomgång i morron när de har låg aktivitet förmodat nere i sina gångar i den mån de fortsatt kan accessa dessa genom taggtråd etc.
Som det känns så här långt så är typ 75% av hela populationen borta, återstår en del nyckelindivider.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Övervakat alla övervakede utrymmen. Noll aktivitet, tolkar det som att gasatttacken vid 14-tiden idag hade kraftig effekt. Kör en ny gasattack i morron för att sänka ev kvarvarande.
Men borde du inte hitta lite döda råttor här och var efter att du vidtagit åtgärden med soda stream?H Harald Blåtumme skrev:
Jag har den fällan själv. Å utan tvekan den som ger minst fångst av de fällor vi har.L Lilla Yk skrev:
Nja den hemelektronika ligger på noll i fångst på 3år typ.
(A24 på 5möss)
Nä burar! De är de som tagit bäst
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Förväntar mig inte att hitta några kadaver efter gasattacken, strategin bygger på att de somnar in stilla och lugnt nere i gångarna och avlider på plats. Eventuellt att de blir uppkäkade av sina överlevande kompisar i kolonin.
Vi har sett ny aktivitet på våningen över hönshuset idag, detta utrymme har nu rensats ut och parfymerats kraftigt med gammal parfym av diverse slag som skulle till återvinningen. En ny gasning med ett par Sodastream-flaskor körs idag för ev överlevare i gångarna under.
Vi har sett ny aktivitet på våningen över hönshuset idag, detta utrymme har nu rensats ut och parfymerats kraftigt med gammal parfym av diverse slag som skulle till återvinningen. En ny gasning med ett par Sodastream-flaskor körs idag för ev överlevare i gångarna under.
Riktigt intressant de där!H Harald Blåtumme skrev:Vi fortsätter med detta, bra koncept. Vi har två fulla 425g sodastream kvar, bara att mala på.
Vi ser att det det är ett par råttor som fortsatt är inne och rotar i hönsgård/verkstad, så vi kör en ny gasomgång i morron när de har låg aktivitet förmodat nere i sina gångar i den mån de fortsatt kan accessa dessa genom taggtråd etc.
Som det känns så här långt så är typ 75% av hela populationen borta, återstår en del nyckelindivider.
Blir spännande å höra fortsättningen på detta.
Läste någonstans att råttor kan hålla andan upp till 5min.. Så detta kanske är modellen iaf.
