Någon mer som fått hem brev från Brandförsäkringsverket om inlösen av allframtidsförsäkring?

Fick erbjudande om återbäring på 15.000:-

Men blev lite skeptiskt till om värdet är rätt.

Återbäringen består av ursprungligt inbetalda premier samt återbäring.

Försäkringen togs på 30 talet och premier har betalts fram till 1951 med ca 4500:- i dåtidens pengar. Försäkringen gäller därefter på livstid. Det motsvarar ju över 60 000:- idag. Eller tänker jag fel?

Vänligen

L

Jag känner igen det där! Min far hade en liknande försäkring via Sthlms Brandkontor och försäkringsbolaget försökte om och om igen att lösa försäkringen som härstammade från 1939 och som på den tiden gällde 'fullvärdesförsäkring' för villan som byggdes 1939 ;D. När huset äntligen såldes i början av 90-talet blev återköpet lika marginellt som det erbjudande du fått.

Dina siffror verkar ändå stämma - lusgranska pappren återigen. Det skrivs inte fullt ut om i dagens penningvärde. Försäkringsbolaget vill naturligtvis bli av med dessa gamla försäkringar som bara kostar administration. Det är inte så många fastigheter som har kvar denna livstidsförsäkring och samtidigt har samma ägare till fastigheten ifråga (så lät bestämmelserna för vår försäkring). Min far blev 100 år men sålde huset vid 90 års ålder då försäkringen återköptes.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.