37 488 läst ·
387 svar
37k läst
387 svar
Allemansrätten, nekad tillträde till mark?
Det skulle jag vilja säga även om det finns vissa grinollar som vill att allmänheten skall tolka det som ett förbud.F Funker skrev:
Det är exakt så som jag och de flesta tolkar det.L lbgu skrev:Men skylten betyder inte att du inte får vara där. Snarare att du bör vara uppmärksam. De enda gånger jag varit med och jagat och det satts upp skyltar är om vi varit nära någon trafikerad väg. Skylten betydde inte att det var förbjudet för bilar att köra på vägen, enda anledningen var att hundägaren var orolig för att hunden kunde bli överkörd. Det händer att folk kommer gående förbi när man står på pass, visst hade man hellre sett att de inte var där, men de har ju samma rätt som jag att vara där så det är något som man får stå ut med som jägare.
De sätts även upp permanent av markägare som inte vill att folk ska vistas på deras mark. Tyvärr. Här kan man ju informera att man tar hänsyn till jakten om skylten bara är det när det faktiskt är jakt.L lbgu skrev:
Då tolkar du och de flesta det fel. Hur man nu kan tolka texten "Jakt pågår" som "förbjudet att vistas här". Jag tror ändå att läsförståelsen är så pass hög att de flesta inte gör den vantolkning som du gör.H Hegge_ skrev:
Sen har jag full förståelse att det finns folk som inte vill vistas i en skog där jakt pågår, men det är ändå upp till de själva att avgöra det och vill de vistas där så har inte någon rätt att köra bort dem.
Det kan säkert förekomma. Men oavsett så innebär inte skylten att det är förbjudet att vistas i skogen. Med tanke på att det är relativt ovanligt att jägare sätter upp skyltar så innebär det i praktiken att jakt alltid kan pågå i skogen och såsom skogsvandrare bör man alltid bete sig som att det kan pågå jakt. Så skylten har egentligen ingen större funktion förutom att varna bilister för att det kan komma hundar springande över vägen.D Daniel 109 skrev:
Men om man vistas i ett område där det är skyltat om att jakt pågår så är det väldigt lämpligt att ha orangea detaljer i klädedräkten (eller i andra neonfärger). Man vill ju inte ha ett skott i bröstet...
Alltid bra att synas om man är ute i skogarna då jakt alltid kan förekomma, till 99,9% utan varningsskylt, men även annat arbete i skogen.
Vid stallet informeras via app om jakt pågår i område där man rider.
Vid stallet informeras via app om jakt pågår i område där man rider.
Jag tror många tolkar "Jakt pågår" som "gå någon annanstans". Kanske inte som ett direkt förbud men som information om att man inte är välkommen.L lbgu skrev:
Vill man sända ett annat budskap får man nog vara tydligare.
Nu är väl jakt inte nödvändigtvis ”markägarens verksamhet”.Claes Sörmland skrev:
Jag jagar både på egen mark och med jaktarrende på andras marker. Det ena blir ju då markägarens verksamhet, men definitivt inte det andra.
Jo, det är definitivt markägaren verksamhet, då endast markägaren kan upplåta jakträtten.Nissens skrev:
Håller med, där jag bor är det nog snarare undantag att markägaren är inblandad i jakten. Kollar jag på en ägokarta så är det massor av relativt små ägor och de som är med och jagar äger antingen inget eller en relativt liten andel av marken. Ca. 80% av marken ägs av folk som har noll intresse av jakt. De har sagt ja på frågan om det är ok att det jagas på deras mark och det brukar delas ut lite kött till dem som tack. Allt sköts informellt, inga jaktarrendekontrakt eller liknade på pränt.Nissens skrev:
Uppenbart att de inte kan jaga överallt och samtidigt. Om det var en vettig markägare så skulle han samarbeta och vidarebefordra information var jägarna är. Om han nekar till det så är det ju bara att gå. Ha någon lampa synlig så är risken minimal.