Attitudeswe
Vad kan politiken göra för att återgärda brandtätningar i äldre radhus.

Skall förelägganden kunna delas ut trots att bostaden ursprungligen byggdes enligt gällande regelverk?

Attitudeswe Attitudeswe skrev:

Skall förelägganden kunna delas ut trots att bostaden ursprungligen byggdes enligt gällande regelverk?
Ja, allvarliga brister i brandtätningar ska kunna åtgärdas även i äldre radhus. Men kraven måste vara proportionerliga. Man ska inte retroaktivt kräva full nybyggnadsstandard, men om det finns en konkret risk för snabb brandspridning måste kommunen kunna förelägga om nödvändiga säkerhetsåtgärder.
/Mikael Eskilandersson SD

Alla förändringar måste göras med tanke på proportionerliga åtgärder. Men en uppenbar risk så måste man kunna förelägga.

Om jag minns min LSO korrekt kan räddningstjänsten redan nu ålägga fastighetsägare detta men att det då krävs särskilda skäl. Jag vill inte föregå en rättslig bedömning om detta exempelvis brandtätningar i äldre radhus men händelserna i Drammen och Arboga aktualiserar ju minst frågan. Jag är inte främmande för lagskärpningar men det kräver mer på fötterna.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.