Alfredo Alfredo skrev:
Halvläskig slump. Runt 13:30 skrev jag det ovan. Runt 14:00 fick jag ett mail med detta innehåll:

[länk]

[bild]

Kanske hittar du några tips i artikeln.
Ojojoj, skulle jag följa allt det där så kunde jag inte ha kvar Gustav,
och ingen vill väl ha en katt som kissar i soffan, så han skulle gå till
avlivning och det vill jag inte!😞
Eftersom han måste bo i tvättstugan så är ju både matskålar och kattlåda där.
Har försökt placera ut dem med lite avstånd.
Tror väl att han har ett ganska bra liv iaf eftersom han också har kattlucka där
och han bärs ut och får sitta i knäet när jag själv sitter i soffan och tittar på TV.
Han är en högt älskad katt som får mycket kärlek trots alla begränsningar.🥰

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Katt ligger avslappnad på en rund pall med zebramönstrad dyna, mot en vägg med molnmönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I natt vaknade vi av att Doris jamade glatt, högt och ljudligt utanför sovrumsdörren. Hon hade tagit en mus som hon ville visa upp. Som tur är tog hon den i munnen och sprang ut med den igen efter att ha visat upp den. 🐭

Det har märkts tydligt idag att Laban har visat henne vördnad och att hon har varit lite stöddigare. Det behövde hon verkligen.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 21 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Någon som har tips på en bra och tyst vattenfontän?

Igår uppvisade Katten alla tecken på urinsten/uvi och vi förberedde oss på ännu ett akutbesök på djursjukhuset under jourtaxa men det verkar ha rättat till sig av sig själv. Han har kissat ordentligt och druckit rejält.

Men det är svårt att få honom att dricka när vi är på landet och det är kallt. När det är sommar är det inget problem men vintertid är det svårt för han vill helst dricka ur byttor eller vattenkannor ute.

Vi hade en fontän men jag tror att han tyckte att den lät för mycket. Dessutom klantade vi till oss så den frös sönder... Så jag kan inte kolla igen . Tänkte köpa en ny men tycker att det är svårt att välja.
Vi har haft svårt att få Doris att dricka. Det som funkade till slut var att hälla lite vatten på hennes blötmat och även hälla några skedar kokspad på fisken om hon får kokt fisk.

Hon gillar heller inte djupa skålar, utan mer fat-liknande skål. Jag har en sådan på båda våra toaletter och byter vatten i dem flera gånger per dag. För båda katterna dricker helst kallt färskt vatten.

Grå keramikskål med vit stjärna på insidan, placerad på ett marmorbord.
Skapa konto

Godkänd vattenskål.

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
K
Svartvit katt sover på en färgglad filt.
Skapa konto

Lite tidigare ikväll ❤️

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 13 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har haft svårt att få Doris att dricka. Det som funkade till slut var att hälla lite vatten på hennes blötmat och även hälla några skedar kokspad på fisken om hon får kokt fisk.

Hon gillar heller inte djupa skålar, utan mer fat-liknande skål. Jag har en sådan på båda våra toaletter och byter vatten i dem flera gånger per dag. För båda katterna dricker helst kallt färskt vatten.

[bild]
Godkänd vattenskål.
Som sagt vi gör alla de där knepen. Ja kokt fisk brukar han iof inte få men oftast går det utmärkt när vi är på landet med vatten i blötmaten och vatten i olika skålar som står utspridda över hela huset. Bäst på landet är dock att dricka ur en vattenkanna. Det funkade dock inte i nyårshelgen...

Hemma dricker han från duschen och akvarier. Nu har vi fyndat en stor skål på secondhand som påminner om ett akvarium så vi ska testa det nästa gång vi åker till andra huset.

Jag hoppas att det bara var tillfälligt men vi väntar tills det blir plusgrader innan vi åker igen. För säkerhets skull.

• Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
K
Svar: Svart och vit katt ligger på en färgglad filt i ett hem, sedd uppifrån.
Skapa konto

Hampus ville ut precis när jag skulle iväg ett par timmar. Han väntade på altanen när jag kom hem och nu ligger han här med filten på ❤️

• Älska
  • Gilla
MultiMan och 11 till
  • Laddar…
Svart katt sover avslappnat på blå filt, ser nöjd och trygg ut.
Skapa konto

Ute är kallt och hemskt, inne i mattes knä är det varmt och mysigt.

Katten känner sig dessutom ensam nu när ingen hund finns att leka med. Matte försöker kompensera efter bästa förmåga men det blir inte samma.

Som tur är verkar det som att vädret vänder nu och förhoppningsvis blir det lite varmare snart så att det åtminstone går att vara ute.

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
Jag ville inte lägga mig i dricka-vatten diskussionen, matte verkar ha koll. Katter är egna och vissa är väldigt bestämda med hur saker och ting ska vara.

Men när jag tänkt efter lite grann vill jag ändå komma med ett par förslag. Kattsoppa innehåller mycket vätska, en tidigare katt tyckte mycket om den. Vattnet från tonfiskburk funkade bra för henne också.

Vattenfontän funkade enbart när den var avstängd. Hon gillade vatten med smak så gärna vattenkannan utomhus eller vattenpölar.

• Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Kattsoppa innehåller mycket vätska
Det där var jag tvungen att googla. Fick väldig felaktiga och obehagliga associationer först... 😱

• Haha
  • Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
Ibland är bilder toppenbra för att förtydliga, kycklingsoppa exempelvis ges ju inte till kycklingar..

Förpackning av Sheba kycklingssoppa för katter, ekonomipack 40 x 40 g, med bild på soppa och katt.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Ibland är bilder toppenbra för att förtydliga, kycklingsoppa exempelvis ges ju inte till kycklingar..

[bild]
Kände faktiskt inte till att det fanns soppa till katter.
Det kanske vi ska testa och ha som alternativ när vi är på landet och vädret är kasst.

Jag har en alternativ förklaring till det som hände i nyårshelgen och det är att Katten var lite nedstämd då han blivit ensamdjur och mest ville sova. Så det kan ha varit så att han kissade lite för att han faktiskt inte var aktiv.
Nu när det gått en månad är han mer aktiv igen. Vi människor är inte superbra lekkamrater men vi börjar hitta lite leksaker och grejer som är kul att göra i alla fall.

• Älska
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Stackars liten!
Ja han blev väldigt ensam. Förrförra året var vi ju tvungna att avliva Bruna Hunden och nu i början av december Grå Hunden. Katten har aldrig varit det enda djuret och det blev en omställning.

Edit: tiden glömde att det var nytt år.

Redigerat:
  • Ledsen
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Katten har aldrig varit det enda djuret och det blev en omställning.
Skaffa en kattunge är mitt spontana råd! Sen fattar jag givetvis att det kanske inte passar…

• Älska
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Skaffa en kattunge är mitt spontana råd! Sen fattar jag givetvis att det kanske inte passar…
Vi håller på... Men den är inte leveransklar förrän i början av mars. 😻

• Älska
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.