1 356 768 läst ·
15 273 svar
1357k läst
15,3k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Renoverare
· Stockholm
· 20 291 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 291 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 291 inlägg
Jag såg bara såret på tummen. Min erfarenhet av de stora veterinärbolagen där naturligtvis agria har ett finger med i spelet, är mer intresserade av att tjäna pengar än att djuret blir kurerat.AndersMalmgren skrev:
Jag har tagit hand om morsans katter när de blivit sjuka och tror mig se ett mönster.
Anicura och Blå stjärnan är väldigt måna om att få in katten till undersökning och allra hälst inlagd. Men mindre glada i att göra den klar. Dvs. De strävar efter flera korta ofullständiga besök än ett komplett. Cui bono?🤑
Vad menade de med "läker fel"?
Nja. Min gamle veterinär spolade alla sår med Jodopax. Men, heder åt dig. Det var en utspädd variant. Tack.E Elektra skrev:
Hur som helst, är det viktigt att själv rengöra såret snarast möjligt.
Jodopax har jag själv fått lära mig att använda på sår förr i tiden, men den skadar cellväggarna och försvårar läkningen även om den är utspädd. Som utspädd ska den vara tefärgad, koksaltlösning skadar aldrig. Jodopax kan man använda på infekterade sår, men din gamle veterinär hade gammal kunskap och det är andra rön som råder sedan ett par decennier.Intet skrev:
Distriktsveterinärerna rekommendationer på nätet för hästar är att aldrig använda jodopax eller andra kemikalier på sår då det hämmar läkningen utan att skölja med koksalt. Det som gäller för häst gäller nog generellt för alla varmblodiga djur/människor och sårskador. Extra viktigt att inte använda jodopax på ett sår som kan behöva sys.
Sårrengöring
Använd inte kemikalier, som till exempel jodopax, i såret. Spola såret med koksaltlösning. För att hålla såret fuktigt, vilket är viktigt, kan du använda hydrogel. Det är en steril gel som det finns flera sorter av på marknaden. Skydda såret med ett bandage. Vid sår på ben använd mycket bomull runt hela benet för att undvika tryck och använd aldrig elastiska bandage.
Redigerat:
För all del, jag kan ha fel.E Elektra skrev:Jodopax har jag själv fått lära mig att använda på sår förr i tiden, men den skadar cellväggarna och försvårar läkningen även om den är utspädd. Som utspädd ska den vara tefärgad, koksaltlösning skadar aldrig. Jodopax kan man använda på infekterade sår, men din gamle veterinär hade gammal kunskap och det är andra rön som råder sedan ett par decennier.
Distriktsveterinärerna rekommendationer på nätet för hästar är att aldrig använda jodopax eller andra kemikalier på sår då det hämmar läkningen utan att skölja med koksalt. Det som gäller för häst gäller nog generellt för alla varmblodiga djur/människor och sårskador. Extra viktigt att inte använda jodopax på ett sår som kan behöva sys.
Sårrengöring
Använd inte kemikalier, som till exempel jodopax, i såret. Spola såret med koksaltlösning. För att hålla såret fuktigt, vilket är viktigt, kan du använda hydrogel. Det är en steril gel som det finns flera sorter av på marknaden. Skydda såret med ett bandage. Vid sår på ben använd mycket bomull runt hela benet för att undvika tryck och använd aldrig elastiska bandage.
Nya rön är tyvärr inte detsamma som bättre rön alla gånger.
Men koksaltlösning kan inte vara fel. Dessutom är det nästan gratis.
Det viktiga är att tvätta rent såret så fort det går medans man väntar på veterinär ifall det behövs.
Nåväl Anders. Det här fixar sig säkert. 😀