FredrikR FredrikR skrev:
Vad har hänt? 😢
Måste varit i fight, sår på ryggen och sitter annan katts päls i klon.

• Ledsen
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
4774
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Here we go again. Vet bokad till imorn 1330

[bild]
[bild]
[bild]
Men lilla snutten då, vad har hänt? ♥️

Det ser ju inte så farligt ut. Har du provat att tvätta med Jodopax?
Hur som helst tror jag att det kommer att gå bra. Håller för säkerhets skull, ändå tummarna för Mjau.

Måste varit i fight, sår på ryggen och sitter annan katts päls i klon.
Stort sår?

Intet Intet skrev:
Hur som helst tror jag att det kommer att gå bra. Håller för säkerhets skull, ändå tummarna för Mjau.
Skicka bilderna till Agrias rådgivning och de ville jag skulle åka in så det inte läker fel.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Men lilla snutten då, vad har hänt? ♥️
Måste som sagt varit i bråk med annan katt. Bråkstake!

Skicka bilderna till Agrias rådgivning och de ville jag skulle åka in så det inte läker fel.
Jag såg bara såret på tummen. Min erfarenhet av de stora veterinärbolagen där naturligtvis agria har ett finger med i spelet, är mer intresserade av att tjäna pengar än att djuret blir kurerat.

Jag har tagit hand om morsans katter när de blivit sjuka och tror mig se ett mönster.

Anicura och Blå stjärnan är väldigt måna om att få in katten till undersökning och allra hälst inlagd. Men mindre glada i att göra den klar. Dvs. De strävar efter flera korta ofullständiga besök än ett komplett. Cui bono?🤑

Vad menade de med "läker fel"?

Har du en bild på ryggsåret. Gärna isärdraget. Kattklor är ofta infekterade så tänk på att snarast möjligt desinfektera det så han slipper varbölder och antibiotika.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
E
Intet Intet skrev:
Jodopax ska man inte använda på färska sår, bättre att tvätta med koksaltlösning. Lätt att koka själv dessutom.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
😻

Två vita katter ligger tillsammans på en soffa i ett modernt inrett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två lurviga katter myser tillsammans på ett träbord i ett vardagsrum, med en soffa och fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syskonmys, längre och längre stunder.
Maui väger nu 2100g, 13v gammal.

• Älska
  • Gilla
Snigla och 17 till
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Jodopax ska man inte använda på färska sår, bättre att tvätta med koksaltlösning. Lätt att koka själv dessutom.
Nja. Min gamle veterinär spolade alla sår med Jodopax. Men, heder åt dig. Det var en utspädd variant. Tack.
Hur som helst, är det viktigt att själv rengöra såret snarast möjligt.

E
Intet Intet skrev:
Nja. Min gamle veterinär spolade alla sår med Jodopax. Men, heder åt dig. Det var en utspädd variant. Tack.
Jodopax har jag själv fått lära mig att använda på sår förr i tiden, men den skadar cellväggarna och försvårar läkningen även om den är utspädd. Som utspädd ska den vara tefärgad, koksaltlösning skadar aldrig. Jodopax kan man använda på infekterade sår, men din gamle veterinär hade gammal kunskap och det är andra rön som råder sedan ett par decennier.

Distriktsveterinärerna rekommendationer på nätet för hästar är att aldrig använda jodopax eller andra kemikalier på sår då det hämmar läkningen utan att skölja med koksalt. Det som gäller för häst gäller nog generellt för alla varmblodiga djur/människor och sårskador. Extra viktigt att inte använda jodopax på ett sår som kan behöva sys.

Sårrengöring

Använd inte kemikalier, som till exempel jodopax, i såret. Spola såret med koksaltlösning. För att hålla såret fuktigt, vilket är viktigt, kan du använda hydrogel. Det är en steril gel som det finns flera sorter av på marknaden. Skydda såret med ett bandage. Vid sår på ben använd mycket bomull runt hela benet för att undvika tryck och använd aldrig elastiska bandage.

Redigerat:
  • Gilla
NyKarin
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Jodopax har jag själv fått lära mig att använda på sår förr i tiden, men den skadar cellväggarna och försvårar läkningen även om den är utspädd. Som utspädd ska den vara tefärgad, koksaltlösning skadar aldrig. Jodopax kan man använda på infekterade sår, men din gamle veterinär hade gammal kunskap och det är andra rön som råder sedan ett par decennier.

Distriktsveterinärerna rekommendationer på nätet för hästar är att aldrig använda jodopax eller andra kemikalier på sår då det hämmar läkningen utan att skölja med koksalt. Det som gäller för häst gäller nog generellt för alla varmblodiga djur/människor och sårskador. Extra viktigt att inte använda jodopax på ett sår som kan behöva sys.

Sårrengöring​

Använd inte kemikalier, som till exempel jodopax, i såret. Spola såret med koksaltlösning. För att hålla såret fuktigt, vilket är viktigt, kan du använda hydrogel. Det är en steril gel som det finns flera sorter av på marknaden. Skydda såret med ett bandage. Vid sår på ben använd mycket bomull runt hela benet för att undvika tryck och använd aldrig elastiska bandage.
För all del, jag kan ha fel.
Nya rön är tyvärr inte detsamma som bättre rön alla gånger.
Men koksaltlösning kan inte vara fel. Dessutom är det nästan gratis.

Det viktiga är att tvätta rent såret så fort det går medans man väntar på veterinär ifall det behövs.

Nåväl Anders. Det här fixar sig säkert. 😀

Klokt att åka till veterinären. Kattbett kan läka på ytan men vara infekterade under.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Mycket fluffig och fin mage. 😻
Sibirier?

Här låg Bärra och Maui relativt nära varandra samtidigt som vi kollade på tv.
[bild]
Kanske på den okända faderns sida, hon ligger ofta på rygg på golvet vilket du kallar sibbe-style har jag för mig, så det är inte omöjligt.

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.