1 356 824 läst ·
15 273 svar
1357k läst
15,3k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Administrator
· Skåne
· 8 677 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Helt klart uttryck för understimulans. Men svårt lösa utan att släppa ut han. Leker med honom så mycket jag hinnerSnigla skrev:
Dags och byta taktik dåStäll hm.. hundgaller/kompostgaller framför.. eller nått. Kan dock varna att de gillar utmaningen.. (att försöka lösa problemet).
Är väl antagligen brist på stimulans, vill ha mer uppmärksamhet/mer hjärngympa/intryck.. (kanske fortfarande är småsur att han inte får vara ute?)
Administrator
· Skåne
· 8 677 inlägg
Att klösa på grejor kan förstås vara tecken på understimulans, speciellt för innekatter, men det kan ju också finnas andra orsaker som @Snigla nämner.AndersMalmgren skrev:
Våra katter är ute om dagarna, så de är knappast understimulerade kan man tycka.
När ena katten vaknar vid tre-tiden på natten så klöser hon ofta på en tapet i sovrummet för att hon vill släppas ut. Eller vill bli serverad nattamat, även om det redan finns mat i matskålen. Det viktiga här är serveringen, inte maten...
Den dumma katten tror att klösa tapet hjälper. (Det gör det oftast också, förutom att bli utsläppt...
Den andra katten börjar istället peta sovande folk i huvudet av liknande anledning...vi kanske får börja sova med hjälm?
Inte bara de.. om nu inte Nisse har bangaldrag i släkten någonstans hehe.. det var så vår "karriär" började ju.. när han dök upp på trappen och flyttade in.. vi ville begränsa utrymmet, katten såg det som en utmaning...Mikael_L skrev:
Katten leder än över husse haha..
Man kan riktigt se hur de funderar.. kan ligga/sitta i timmar.. stirra på hindret/utmaningen och tänka.. två gånger fick vi komma och rädda honom för han fastnat när hans smarthet inte räckte hela vägen fram.. (men han visste ju inte det när han satte igång operationen...)
Fick klippa loss honom från ett hönsnät.. som vi än idag inte vet hur fasiken han lyckades då in kroppsdelarna på det viset han fick
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Skulle ha klonat vår förra katt, klöste inte på någotMicrokatten skrev:
Att klösa på grejor kan förstås vara tecken på understimulans, speciellt för innekatter, men det kan ju också finnas andra orsaker som @Snigla nämner.
Våra katter är ute om dagarna, så de är knappast understimulerade kan man tycka.
När ena katten vaknar vid tre-tiden på natten så klöser hon ofta på en tapet i sovrummet för att hon vill släppas ut. Eller vill bli serverad nattamat, även om det redan finns mat i matskålen. Det viktiga här är serveringen, inte maten...Eller för att få lite sällskap vid toabesök.
Den dumma katten tror att klösa tapet hjälper. (Det gör det oftast också, förutom att bli utsläppt...) Trots framställda hinder hittar hon alltid nåt ställe att klösa på.
Den andra katten börjar istället peta sovande folk i huvudet av liknande anledning...vi kanske får börja sova med hjälm?![]()
Introducerat några leksaker? alltså.. typ sån där de slår på med tassen för att få en godisbit.. eller som våran snurrgrej.. man lägger foder i toppen.. så får de jobba ner den till ett fat på botten...AndersMalmgren skrev:
Köpte en uppladdningsbar fisk i julklapp åt Nisse.. för jag tyckte han behövde lära sig att ljud och rörelser inte alltid är farligt (en sommar blev han helt plötsligt rädd för människor och ljud.. speciellt män
FAST han kan inte låta bli ibland hehe. Den går ju igång om han går dit och slår på den..
Finns mycket mer el mindre skumma/roliga saker man kan prova iaf.. gäller bara o komma på vad de gillar och stimuleras av
Den extremt aktiva jägaren.. 

Han satt och tittade på mig läänge.. och blundade mer o mer (längre tid alltså).. tills han halvramlade omkull och tittade på som om jag gjort något - men efter 30 sek var jag tydligen förlåten.. så la han sig ner där...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Han satt och tittade på mig läänge.. och blundade mer o mer (längre tid alltså).. tills han halvramlade omkull och tittade på som om jag gjort något - men efter 30 sek var jag tydligen förlåten.. så la han sig ner där...
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Jo precis, gjort massor sådant. Men det räcker inte tyvärr. En kattkompis skulle nog hjälpa men inte plats för två katterSnigla skrev:
Introducerat några leksaker? alltså.. typ sån där de slår på med tassen för att få en godisbit.. eller som våran snurrgrej.. man lägger foder i toppen.. så får de jobba ner den till ett fat på botten...
Köpte en uppladdningsbar fisk i julklapp åt Nisse.. för jag tyckte han behövde lära sig att ljud och rörelser inte alltid är farligt (en sommar blev han helt plötsligt rädd för människor och ljud.. speciellt männågon måste ha varit elak). Men han är livrädd för fisken..
FAST han kan inte låta bli ibland hehe. Den går ju igång om han går dit och slår på den..
Finns mycket mer el mindre skumma/roliga saker man kan prova iaf.. gäller bara o komma på vad de gillar och stimuleras av![]()
Skulle inte våga chansa här, för vi har en tystlåten misse.. alltså han både spinner och jamar ibland - men det hörs knappt!galento skrev:
Katten vi hade när jag var liten.. kallade vi för borrmaskinen.. för hon lät som en sådan (högljudd) när hon spann och man skulle sova.. hehe
SvårtAndersMalmgren skrev:
Luriga små liv det där.. du får göra som hundägarna.. hitta nån som kan promenera katten nån gång extra då och då
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Det där är ju också en fråga. Sambon tycker vi ska sluta med kopplet på gården. Hennes idé är att det sättet idéer om utekattlivet i huvudet på honomSnigla skrev: