Instämmer. Jag har också plockat upp en död ekorre ur en tunna hemma. Det var inte roligt. Nu stoppar jag ned en pinne i alla tunnor och öppna dräneringsbrunnar jag passerar.

• Gilla
Intet och 4 till
  • Laddar…
Tule54 Tule54 skrev:
Snälla, sätt en gren i tunnan så Nisse tar sig upp om han ramlar i! Jag hittade en död ekorre i min halvfulla vattentunna som inte hade tagit sig upp ur tunnan. Inget roligt alls. Har grenar i alla mina vattentunnor nu.
Stackars ekorren 😢 Min kusin föll i en sån tunna när han var liten, han skulle väl titta ner i en halvfullt tunna och tippade över, men som tur var så var den någon som såg ett par ben sticka upp och kom till undsättning så han klarade sig.

• Wow
Snigla och 2 till
  • Laddar…
K
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Instämmer. Jag har också plockat upp en död ekorre ur en tunna hemma. Det var inte roligt. Nu stoppar jag ned en pinne i alla tunnor och öppna dräneringsbrunnar jag passerar.
Ej varit aktuellt här, för jag har lock till tunnorna, med utskuren plats till stuprören.
Men undrar ändå hur du/ni gör med pinnen? Är den längre än tunnans diameter så ni trycker fast den? 🤔

K Kakelugnen566 skrev:
Ej varit aktuellt här, för jag har lock till tunnorna, med utskuren plats till stuprören.
Men undrar ändå hur du/ni gör med pinnen? Är den längre än tunnans diameter så ni trycker fast den? 🤔
Den står på tunnans botten och sticker upp över toppen. Grov gren eller dylikt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
K
Tule54 Tule54 skrev:
Den står på tunnans botten och sticker upp över toppen. Grov gren eller dylikt.
Ok, tack! Det var en bra lösning 👍

Det enda jag har hittat i mina tunnor är bl.a olika skalbaggar och en ekoxe, men den levde! så den blev buren till ett träd.
Har inte sett ngra ekoxar i år, för det trädet, en björk, fälldes förra året då det var aningen halvruttet
Men åren innan såg jag en hel del oxar som klättrade upp och ner, de verkade trivas i björken!! 💚

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
K
20260720_171525.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En misshumörad katt som sover i knät och inte vill/kan gå ut för det har regnat i stort sett hela dagen
På håll kan jag se att det nog är över 20 mm i regnmätaren, mkt välkommet!! 👍💧☔

• Gilla
SusoDus och 6 till
  • Laddar…
Tule54 Tule54 skrev:
Snälla, sätt en gren i tunnan så Nisse tar sig upp om han ramlar i! Jag hittade en död ekorre i min halvfulla vattentunna som inte hade tagit sig upp ur tunnan. Inget roligt alls. Har grenar i alla mina vattentunnor nu.
Alltid lock när vi inte är där och anv den (alla tunnor har lock utom en.. den har ett par grenar och ett utkast som kan användas.. för små o stora djur)

Dammbaljorna har stenar i botten .. så att fjärilar och andra smådjur kan sitta o dricka. om de vill (eller ta sig upp om de ramlar i)

👍

• Älska
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
B
Bosse börjar flyta ut av värmen, snart rinner han av stolen

IMG20260720192707.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
  • Haha
SusoDus och 11 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Var ska då djuren få vatten?

Hundvattenskålarna, även katterna hittar dit. Och kanske en del andra djur.

K
Jag har flera fågelbad och också ett fat med vatten och spelkulor till insekter och bin. 🐝🪰
Vatten i skål på altanen till Hampus också
Å nu är han nöjd för det har slutat regna så han springer ut och in. Och vid närmare kontroll så har det regnat 31 mm! Mkt bra!! 👍☔👏

Redigerat:
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.