Vad gäller elförprukningen enligt topic så har jag gjort liknande iaktagelser som Maba.

Bara alla prylar i nätverksdelen drar 100W 24/7. Då ingår visserligen 2st mini-itx datorer, men ändå. Det fantastiska var att nästan 30W var bara tomgångsförbrukningen hos alla batterieliminatorer. D.v.s deras egenförbrukning, utan något som helst anslutet.

Man kan spekulera i mätningens nogranhet och jag håller med hemapularen om hans skeptisism mot CO och andra enkla mätare. Jag mätte dock på lite olika sätt och kom fram till ungefär samma värden.
De enkla effektmätarna ställer krav på renheten i elen, samt att deras minsta strömmätning ofta ligger på 0.01-0.05A, vilket ger rätt höga värden vid små belastningar.

Värsta storslukaren här var en gammal transformatorbasserad batterieliminator för vår nummerpresentatör. Drog 11W i tomgång och knappt mätbart mer med nummerpresentatören ansluten. Jag bytade den mot en switchad, men konstruktionen var så dålig att en del skräp och annat från switchningen slog ut funktionen hos nummerpresentatören.

En sak jag gjorde var att bygga en laddstation för alla våra MP3, spelmaskiner, mobiler, etc.

LADD1.jpg
LADD2.jpg

Idag är den helt full så det är kanske dags att utöka ...

Jag har också alla sattelit, boxer, växlare, förstärkare etc för multimedia samlat i en stapel som slås av när john blund kommer. Då blir i alla fall tomgången där 0W i 8 timmar om dygnet. Om inte annat så mår alla dessa dator-basserade-hemmelektronik-prylar gott av en bootning varje dag. Åtminstånde mina 2 Force 530T marksända enheter som inte kan bli sämre, sämre, sämre än skitdåliga.

Även om det inte blir mycket pengar så stör det mig fantastiskt. Just nu är jag inne i en lite minimalistisk-strömförbrukning-med-bibehållen-funktion fas.

Mitt IHC system, vilket ironiskt nog delvis marknadsförs som ett system för att sänka energiförbrukningen, drar i sig en hiskelig massa energi. En del helt i onödan.

C
TLovskog skrev:
Så man kan nog inte säga att det är en myt, men lite egendomlig fokusering på just TVn kan man ibland mötas av i diskusionerna.
En polares TV började brinna medans han satt och tittade på den (som tur var). Den var dessutom nästan ny. Även om han lyckade släcka på ett par minuter så blev hela lägenheten totalförstörd av röken.

/C

Jag har nu mätt strömmen till ett digitalt kopplingsur och fick runt 10mikroAmpere vilket motsvarar 2mW. CO mätaren visade 4W, så nu har jag bytt tillbaka till de digitala... CO mätaren är knappast gjord för att mäta små effekter.

Fick av datorkillen på billiga gatan besked idag: hela datorkitet - såvida man inte har en alltför extravagant sådan - får man räkna med cirkus 300 kvh.

I vilket fall som helst kommer jag att låta elektrikern installera massor av avstängningsknappar i huset ;).

Det fantastiska var att nästan 30W var bara tomgångsförbrukningen hos alla batterieliminatorer. D.v.s deras egenförbrukning, utan något som helst anslutet.
Jag vill påstå att detta är helt normalt. Småtransformatorer drar lika mycket ström oavsett om belastningen på dem är 0 eller 100 %.

Jag har nu mätt strömmen till ett digitalt kopplingsur och fick runt 10mikroAmpere vilket motsvarar 2mW. CO mätaren visade 4W, så nu har jag bytt tillbaka till de digitala... CO mätaren är knappast gjord för att mäta små effekter.
Då ökar mittr självförtroende igen, det var ungefär vad jag trodde.

Boven i dramat är troligen inte att effetkten är så liten utan att utrustningen fasvrider.

Fast det är ju intressant med ett så stort mätfel, annars brukar man ju säga att ett "dåligt" instrument kan ha ett mätfel på några procent, här är felet 200 000%. Det måste nästan vara lite av rekord i dålig mätning.

Jag vill påstå att detta är helt normalt. Småtransformatorer drar lika mycket ström oavsett om belastningen på dem är 0 eller 100 %.
Detta får du hemskt gärna förtydliga för jag förstår inte varför eller vad du menar. Natyrligtvis ökar strömmen/effektuttaget med ökad belastning. Har aldrig varit med om annat.

Dessutom steg naturligtvis förbrukningen i min stapel och detta till 100W med full belastning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.