Om man tänker i smått - hur kan man lösa pryttelavstängning utan alltför stora ingrepp i huset? Väldigt mycket utrustning har idag elektroniska displayer som är på även när man inte använder utrustningen. Diskmaskin, spishäll, ugn, micro, kaffebryggare, tvättmaskin, torktumlare, TV, video, CD-spelare, radio, för att inte nämna hela datorkitet där det gäller minst 4 - i många fall betydligt fler - utrustningar, ja, fler grejor än jag i ögonblicket inte kommer på.

Visst känns det väldigt idiotiskt att allt skall ligga på nätet dygnet om ? Är det helt marginella elkostnader jag petar i - ett 15-20-talet utrustningar?

Vilka av dessa utrustningar mår dåligt av att stängas av fullständigt?

C
"Mår dåligt" var kanske att ta i, men många av de pryttlarna du räknar upp innehåller ju klockor som måste ställas om varje gång strömmen bryts.

Men det finns apparater som du sätter i centralen som slår av strömmen när förbrukningen går under ett visst värde. Problemet är för dessa apparater att veta när strömmen skall slås på igen. Därför används en avkänningsspänning som slår på igen när förbrukningen ökar. Så helt avstängt blir det då inte, och det är inte säkert att energiförbrukningen i slutänden blir lägre. Som jag förstått det så marknadsförs dom som att de framför allt minskar de elektriska fälten när ansluten utrustning inte används.

I t.ex. england så är det ju vanligt med en strömbrytare på varje uttag. Något som kanske börjar bli dags att anamma även här?

/C

Edit: "*very friendly* personänden" är forumets vackra automatiska översättning av "s l u t ä n d e n".

Det har ju lite då och då förekommit dramatiska uppgifter i pressen om att stand by utrustningar förbrukar lika mycket som ett kärnkraftverk i Sverige osv. Dessa påståenden brukar komma från journalister med obefintliga kunskaper om teknik och fysik. Bla. var det en i DN för ett par år sedan som hävdade att en avstängd hemdator drog 350W, det drar den för det mesta inte ens om man har den igång och kör värstingspel på den.

De flesta utrustningar som går i standby förbrukar mindre än en watt, ofta mycket mindre.

Om vi antar fallet med en watt så kostar en sådan utrustning ca 8kr per ÅR att driva. Sedan finns det visserligen andra prylar, framförall äldre TV apparater som är storförbukare i stand by, dom drar uppemot 5w, kostar alltså 40kr per år i drift.

Personligen så tycker jag att detta är struntsummor i förbrukning, och dina 15-20 prylar kostar sammanllagt troligen kanske 30-50 kr per år. Mycket av denna standbyförbrukning blir ju dessutom värme under vår kalla årstid.

Däremot så kan en del apparater upplevas som potentiellt farliga att ha i standby på grund av brandrisken, det gäller framförallt sådana apparater som i dirft kan dra mycket el, ex. TV kanske i någon mån datorer. Där kan man ju av säkerhetsskäl fundera över om man skall ordna avstägningsmöjligheter. Modernare TV apparater drar dock så lite även i drift att brandrisken bör kunna bli försumbar. Datorer däremot tenderar att få större och större kraftaggregat, och det gör att deras förmåga att orsaka brand vid fel ökar.

Det är alltså inget vettigt man kan göra i elplanen innan elektrikern börjar dra tåtar i nybygget?

Hela datorkitet kan man naturligtvis ansluta till en sån' där lång kontaktdosa med avstängningsknapp. Det blir för mig, som inte har så avancerad utrustning, sex kontakter. Om jag fixar TV-antenn via datoruttaget påverkas då TV'n som står i andra ändan av huset dvs måste jag in i datorrummet för att sätta på hela batteriet för att kunna se på TV? (Usch - som ni förstår är jag inte vidare elkunnig  ;D.)

Är det bara jag härinne som vill optimera låga driftskostnader i nybygget?

OK - hempularens vettiga inlägg kom under tiden jag skrev mitt egen ... jo, jag har väl börjat nagga på den yttersta ostkanten ... lite löjligt kanske när man bygger för
miljoner ... 8-)

Gick runt med effektmätaren från Clas i sjön och fick fram följande:

Dator m tillbehör avslagen: 12W
Skrivare: 6W
Fiberkonverterare: 6W
Router:11W
Stereo i stand-by: 11W
Video i stand-by: 11W
Klockradio: 4W
Tre digitala kopplingsur a 4W = 12W

Summa: 73W eller 640kWh/år vilket motsvarar runt 600pix och 10% av hushållselen!

Jag har redan fimpat 40W  :D

Ja nu blir jag ju lite fundersam över korrektheten i mina siffror, som inte bygger på mätningar.

men en del av de utrustningar som du nämner, är ju saker som inte är avstängda, en router eller fiberconverterare är ju igång hela tiden, den gör iofs ingen nytta när du mäter på den, men den har ingen standbyfunktion. Att en klockradio, som inte är igång och spelar drar 4W låter i mina öron anmärkningsvärt, även en Video i stanby på 11W låter lite skumt.

En direkt funderare jag får är om CO's efffektmätare verkligen mäter rätt i dessa fall, dels är det små effekter vi mäter, dels är det fasförskjutande laster som mäts, detta hör till sådant som kräver en del av mättekniken. Om vi tar fallet med dina kopplingsur, det är ganska små prylar, 4W i en såpass liten apparat skulle ge en påtaglig uppvärmning, är kopplingsuret varmt eller ljummet?

Jag har nu bytt till mekaniska kopplingsur så jag kan inte säga om de kändes varma eller inte. Spontant känns det otroligt om de skulle behöva 4W men jag ska ta med en till jobbet och mäta upp mer noggrant med en "riktig" effektmätare.

Utan att kunna påstå att jag vet hur det ligger till så misstänker jag att billiga mätare typ CO, bara mäter rätt under förutsättning att du har fin sinusformad nätspänning med laster som förbrukar "snällt" utan fasförskjutning och hackande.

hempularen skrev:
Utan att kunna påstå att jag vet hur det ligger till så misstänker jag att billiga mätare typ CO, bara mäter rätt under förutsättning att du har fin sinusformad nätspänning med laster som förbrukar "snällt" utan fasförskjutning och hackande.
Åt vilket håll skulle då dessa som inte tar hänsyn till detta mäta fel? Är det beroende på om det är en klippt sinusvåg eller om den är fas förskjuten? Jag menar att mäter den för mycke i båda fallen så är det ju i slutänden så att man oftast säger att "jaja va det så lite den kostade" så gör det ju ingen större skada. ;)

OM det nu är så att den mäter fel så misstänker jag att den visar för mycket (dels pga. resultatet ovan), men också rent mättekniskt. Om vi ex. antar att en effektmätare bara mäter ström, och förutsätter att spänningen är 230V, det skulle vara enkelt och billigt.

Om man då har en fasföskjutande last (ex. en transformator i nätdelen på en Video), så kommer den att visa ett ganska avsevärt fel.

När man mäter elförbrukning hemma så är man ju ofta intresserad av stora förbrukare, typ elradiatorer, dom har en resistiv last och kommer att ge rätt mätresultat.

men som sagt detta är bara hypoteser, jag absolut inga belägg för att säga att dessa billiga effektmätare skulle vara felaktiga.

jag testade lite med en "effektmätare" hemma. en sån som mäter volt samt ampere och gör om det i Watt om man så vill.

Testade på diverse lampor.. där stämde de oftast exakt..
sen va de ju som sagt runt 4 watt för klockradio, transformatorer utan förbrukare låg på runt 4-9 watt.

Sedan kom ja till Plasma-tv:n... 40 watt i standby!! kan ju tillägga att ja numera bryter strömmen till den när jag inte kollar...

någon mer som testat sin plasma?

Toppen det ända skada den då ger är att någon övernitisk som jagar kronor nöter ut strömbrytaren på en TVn mm. Men å andra sidan så är detta nog samma personer som har en TV från 75 med sladdfjärkontroll som borde stänga av den för brandrisken. Och nu till brandrisken läste jag något test som brandförsvaret gjort där de försökte få en TV att brinna och de lyckades inte trost idogt vattnande av blommor mm stående på den. Är detta med TV brand bara en myt?

Snuttjulle skrev:
Är detta med TV brand bara en myt?
Nä, min förra TV blev 25 år ... den sa bara pooooff en kväll ... & började brinna. BO - jag förväntade mig att min nuvarande, som idag bara är 14 år, skulle bli lika gammal. Men den kommer ju inte att leva över digitalskiftet.

Den har ingen avstängningsknapp (åtminstone har jag inte funnit en sådan) så den har stått stand-by fram till nyligen då jag satte den till en kopplingsdosa med avstängningskontakt. (Funderar lite på hur mycket ström den tatt under alla år  ;))

Bränder i TV ligger i ungefär samma härrad som bränder i kyl/frys, tvättmaskin, yorktumlare, glödlampor, och fläktanläggningar. 10 gånger fler bränder finns i rökkanaler, spis/ugn och eldstäder. Allt enligt räddningsverkets statistik.

Så man kan nog inte säga att det är en myt, men lite egendomlig fokusering på just TVn kan man ibland mötas av i diskusionerna.

Dessutom kan man konstatera att fallen med TV bränder har stadigt minskat.

någon mer som testat sin plasma?
Jag har själv inte mätt plasman, men jag har under lång tid förundrat mig över att ingen miljöorganisation skrikit om dessa maskiners oerhörda törst på ström. 600W för en modell större är ju inga bekymmer, vilket är 1MWh per år om man tittar 5 timmar om dagen. De 3 första kvartalen i år såldes 30.000 Plasmamaskiner (vilket lär bli 40.000 på helåret minst, Källa DMR). Om vi antar att dessa drar 300W mer än motsvarande konventionella tv de antagligen ersätter (400W genomsnitt för plasma och 100W drar en vanlig CRT) så blir det totalt 22GWh. Vilket är en ansenlig mängd, även om det bara är en skvätt av Sveriges elbehov totalt. Dock är det en stor del av den plannerade effekthöjningen på 60GWh i Forsmark 1-3.

Men som sagt, lite märkligt att det inte bassuneras ut med stora bokstäver från diverse håll.

Som vanligt med statistik skall man vara lite försiktig iofs. 5 timmar om dagen kan vara mycket eller inte vad vet jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.