14 566 läst ·
14 svar
15k läst
14 svar
Alkydfärg över vattenbaserad snickerifärg? (innerdörrar trä)
Hej, har 2 innerdörrar jag snart spyr galla över och tänkte måla över dom innan det sker, dörrarna målades för 5år sen med nordsjö vattenbaserad snickerifärg.
På en skala 1-10, hur lyckat skulle det va att ta en kniv och karva bort all färg som sitter löst, slipa av hela dörren lite snabbt med korn120, spackla upp ojämheter och sen måla 2-3gånger med alkydfärg?
målade en lysramp till akvarie för några månader sen invändigt med alkydfärg från ÖoB och kan inte se att färgen tagit skada av hög luftfuktighet eller av kondens, borde väl då kunna måla dörren till badrummet(som står vidöppen även vid duschning) med färgen utan risk för att färgen fuktskadas?
Hur stor nyansskillnad är det mellan vit och antikvit?
Mvh Tjaboo
På en skala 1-10, hur lyckat skulle det va att ta en kniv och karva bort all färg som sitter löst, slipa av hela dörren lite snabbt med korn120, spackla upp ojämheter och sen måla 2-3gånger med alkydfärg?
målade en lysramp till akvarie för några månader sen invändigt med alkydfärg från ÖoB och kan inte se att färgen tagit skada av hög luftfuktighet eller av kondens, borde väl då kunna måla dörren till badrummet(som står vidöppen även vid duschning) med färgen utan risk för att färgen fuktskadas?
Hur stor nyansskillnad är det mellan vit och antikvit?
Mvh Tjaboo
Vattenfärgen har släppt på vissa ställen från underlaget och måste karvas bort innan det spacklas och målas._bystrom_ skrev:
Varför inte?
Redigerat:
Varför måla med alkyd? Lacknafta, stinker, lång torktid...miljöfarligt. (Vi får alla dra vårt lilla strå till stacken)
När det finns vattenlösliga, som fungerar lika bra!?
Skall du ha prompt ha en alkyd, kan du iaf köpa en hybrid - vattenlöslig oljefärg.
När det finns vattenlösliga, som fungerar lika bra!?
Skall du ha prompt ha en alkyd, kan du iaf köpa en hybrid - vattenlöslig oljefärg.
Hellre en vattenburen snickerifärg framför en alkydoljefärg.
_bystroms argument borde väl räcka.
_bystroms argument borde väl räcka.
Lukt är inget problem då jag kan stänga till rummet där de målas._bystrom_ skrev:
Hade inget problem när jag målade andra lagret på ett bord 12 timmar efter första så att torktiden skulle va lång kan jag inte riktigt hålla med om.
Färgen ger en snygg yta, mycket snyggare än nån av de vattenbaserade nordsjö-färger jag provat.
Tål mer mekaniskt slitage än nordsjö's vattenbaserade snickerifärg.
Billig.
Har inget fuktproblem i badrummet vad jag känner till.GoForIt skrev:
Och då är frågan, fäster alkyd på vattenfärg eller inte?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Dagens alkydoljefärger för snickerier inomhus som är lösta i alifatnafta fungerar utmärkt att måla på en vattelöst snickerifärg om man önskar. Det enda man bör göra först är att mattslipa ytan som man ska måla. Lacknafta löser inte upp akrylat efter att det har torkat. Väljer man en färg där spädning ska göras med Xylen eller Cellulosaförtunning (thinner) fungerar det inte att måla på en vattenlöslig snickerifärg.Snurre skrev:
Tipset när man ska måla alkyd över en vattenlöst snickerifärg är att ALLTID läsa på burken vad man tvättar pensel/späder färgen med för medel. Är det något annat än alifatnafta/lacknafta bör man avstå att måla med den färgen. Målar man med färgen ändå kommer slutresultatet bli väldigt geggigt!
Det där med VIT är ju en djungel. Själv kräks jag på antikvit, och kör numera konsekvent på Flugger. Dom har en vit som dom kallar Råvit, jag tror att det är lite svart istället för gul i den.
Kanske det vktigaste är just att vara konsekvent. Jag stör mig nog mer på att alla listor mm är lite olika vita. Jag har ju köpt en hel del fördiglackade MDF-lister mm, som jag kommer att måla på en sväng när andan faller på...
Kanske det vktigaste är just att vara konsekvent. Jag stör mig nog mer på att alla listor mm är lite olika vita. Jag har ju köpt en hel del fördiglackade MDF-lister mm, som jag kommer att måla på en sväng när andan faller på...
Redigerat:
Skall ta en titt på den innan det målas, du råkar inte veta var man kan hitta bilder på ytor målade med den färgen?5.2 racing skrev:
Gärna närbilder också så man ser om färgen flyter ut eller torkar med tydliga penseldrag eller grov yta efter roller.
Hyffsat säker på att de är lacknafta, ställa pensel/roller i de över natten är inga problem.Jens_H skrev:
För säkerhetskull så kommer jag måla en mindre yta först och se hur det blir.
Inte blir det bättre av alla "tekniska" termer som inte säger en nånting :/akhagen skrev:
Kanske svårt att säga men vet du hur mycket den avviker från riktigt kritvit färg?
Olika färger spelar nog inte så stor roll då listerna bitvis börjar bli dåliga de med och har funderat lite på att måla de också.
Redigerat:
Om det är nån färg som flyter ut så är det Snickerifinish. Gärna 40-glansen, som jag tycker är snyggare, men det är givetvis en smaksak.tjaboo skrev:
Men; Lägg på precis på gränsen till att det skall börja rinna. Då flyter den ut som bäst. Snålar man ser det inte klokt ut. Det går inte heller att gå tillbaks efter en kvart och pilla till det heller.
Batteriet i kameran var slut...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden