Alkyd eller akrylat eller .....

5k läst  44 svar

Nästa tråd i Fasad
  1. S
    Medlem Nivå 2
    En fråga som säkert har ställts tidigare men utvecklingen går ju framåt.
    Jag står inför en ommålning av fasader i trä, fönster och allt annat utomhus och tänker anlita proffs denna gång, pga ålderskäl.
    Vid min förra ommålning av fasaderna, för c:a 15-17 år sedan målade jag med alkyd eftersom huset ursprungligen var målat med oljefärg. Då var det tydligen bara alkyd som gällde. Efter några få år fick vi svarta prickar på det 'nymålade' , men det fick man tydligen acceptera på den tiden (miljövänlig färg).
    Nu har jag begärt in offerter från flera måleriföretag och en del rekommenderar akrylat eftersom det är lättarbetat och andra säger att det ska vara alkyd på gammal alkydfärg.
    Vad gäller med moderna färger? och hur är det med hållbarhet?
    Huset ligger Stockholmsområdet och är inte utsatt för havsmiljö.

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vi målade vårt hus första gången för 35 år sedan.
    Och då var akrylatfärg visst i ropet, den gången blev det Nordsjös utomhusakrylat när vi satte ny panel på huset.
    Att det blev Nordsjös var för att då kunde de inte bryta Jotuns till kulören vi ville ha.
    Den målningen håller än vad jag vet.

Sedan dess har det blivit Jotuns Demidekk, på förra huset Grendegul och på detta morgendis.
    Stall och garage har vi fått målat med Flüggers alkyd-akrylat.
    Men jag tycker Jotuns färg har bättre täckförmåga och hållbarhet.

Hur man gör vid ommålning på gammal oljefärg vet jag egentligen inte.
    Men förmodligen funkar alla färgtyper, utom slamfärger förstås.

3. J
    Medlem · Nivå 18
    Problemet med svarta prickar finns nog hos de flesta färgtyper idag, som en följd av minskad giftmängd i färgen.

Det går säkert att måla med det mesta utom slamfärg, som KOW säger. En viktig aspekt är hur fasaden är uppbyggd. Saknas luftspalt bakom panelen bör du undvika alrylatfärg eftersom den är ganska diffusionstät. Äldre träfasader saknar som regel luftspalt.

4. S
    Medlem · Nivå 6
    Normalt ska man fortsätta med samma färgtyp som man har, men dagens akrylatfärger fungerar alldeles utmärkt på alkydfärg om man grundar ytorna med rätt grundfärg. En akrylatfärg håller både glans och kulör bättre än alkyd eller linoljefärg.
    Och det spelar ingen roll om huset har luftspalt eller inte...

5. J
    Medlem · Nivå 18
    Det håller jag inte med om. Är färgen diffusionstät krävs luftspalt. Det är samma förhållande med ett yttertak. Finns där en diffusionstät papp (vilket de flesta underlagspapper är) krävs luftspalt under råsponten.

6. S
    Medlem · Nivå 6
    Helt ok att du inte håller med. Men att jämföra en takpapp med en akrylatfärg är inte riktigt samma sak.

7. J
    Medlem · Nivå 18
    En papp är ett tätskikt och likaså kan en färg vara det. Även om formen skiljer sig åt är funktionen likartad. Att inte använda akrylatfärg på en gammal träfasad är en självklarhet. Det är ingen tillfällighet att Riksantikvarieämbetet inte tillåter det. Har man tur är allt så torrt att det inte spelar så stor roll, men det kan man inte veta i förväg.

8. S
    Medlem · Nivå 6
    Sila mygg och svälja kameler....vad har Riksantikvarien med detta att göra? Att undvika akrylat på ett hus där det finns ett K eller Q märke är ju självklart. Men en ommålning av ett "vanligt" hus är ju en stor investering för en privatperson och därför är en ordentligt utförd behandling medett akrylatsystemden mest fördelaktiga för TS.

Har själv målat 1000 tals kvm som yrkesmålare genom åren, och aldrig haft en kommentar om luftspalt hit eller dit.
    99% av alla fasader som jag målade är målade med akrylat

• Laddar…
  9. J
    Medlem · Nivå 18
    De flesta hus målas med akrylatfärg idag, det är ju ingen okänd företeelse. I de flesta fall går det också bra, särskilt som majoriteten av husen har luftspalt bakom fasaden. Det går också bra även i de flesta andra fallen, eftersom fasadvirket är väl uttorkat och ytterväggarna i gamla hus mest består av trä. Det betyder dock inte att det är lämpligt. Framför allt kan man inte som byggnadstekniskt sakkunnig lämna rekommendationen.att använda akrylatfärg på en gammal träfasad.

10. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Min fasad fick röthål, bara akrylatfärg, ingen luftspalt.
    Luftspalt är bra och sedan ska det grundas med alkyd och sedan kan man fortsätta med akrylat.

Protte

• Laddar…
  11. M
    Medlem Nivå 2
    Att akrylatfärg skulle vara tätare än alkyd,
    Är en myt enligt färgtillverkarna som inte stämmer.
    Det är därför som vattenlösliga färgen brukar vara alkydförstärkt på särskilt utsatta områden. Staket/ vindbrädor mm.
    Det funkar utmärkt att måla akrylat
    På tidigare alkydfärg om rätt grundfärg används som nämnts ovan.
    Den enda faran är nog om det någongång kan ha varit målat med linoljefärg under alkyden, då kan det uppstå solblåsor i värsta fall.

12. D
    Medlem Nivå 6
    Hur/vad fungerar lasyrfärg som jämförelse?

13. M
    Medlem Nivå 2
    Förmodar att du menar en täcklasyr.
    Meningen med den sortens färg är att den ska vara tunnare så att träets struktur ska synas igenom, och då förlorar den sin mening om det inte är målat med täcklasyr sen tidigare.

14. J
    Medlem · Nivå 9
    Det svåra är ju att man ska veta resultatet inte bara efter tre, fem utan helst 20 år... eller mer... jag gissar få klagar hos målaren om fasaden ruttnat efter 20 år, som med många produkter är det viktigare se vad som händer på lång sikt, inte under garantitiden. För säljare och hantverkare är det givetvis tvärtom... jag själv tror på linoljefärg då det verkar mindre jobb efter två tre ommålingar, map att man inte behöver skrapa bort allt och börja om...

15. D
    Medlem Nivå 6
    Men är det alkyd eller akryl? Eller något helt annat

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: